Nyhet
Grafiskt rena bilder på stridsflygplan
I utställningen Straywhite som visas på Flygvapenmuseum i Linköping fram till den 14 juni visas flygbilder som vi inte är vana att se dem. Kraftfulla och med en smått mystisk stämning. Peter Karlsson som tagit bilderna är både fotograf och grafisk formgivare i Linköping.
Flygbilder kan vara lite tråkiga, typ Gripen snett ovanifrån över ett känt slott men dina bilder känns fräscha och lite suggestiva. Hur tänkte du?
- Kul att du tycker de är annorlunda. Det har varit en av drivkrafterna att få materialet mindre konventionellt. Ett exempel är sekvensbilden av fem plan i formation, som togs under Saabs 70-årsjubileum. Många fotografer var inbjudna, och alla verkade göra samma bilder, med stora teleobjektiv för göra nära, frysta bilder av passerande plan. Jag försökte göra tvärt om: vidvinkel och sekvenstagning, för att få avstånd och visa tidsaspekten i form av en rörelse på luftrummet.
Bilderna är väldigt grafiska och rena i uttrycket.
- Ja, det är ett ideal som jag ofta återkommer till som fotograf, och även som grafiska formgivare. Jag kan tänka mig att mitt arbete som formgivare påverkar mina fotografier mot ett mer grafiskt uttryck. Det är dessa två yrken jag lever på sedan ungefär åtta år.
060523-002s.jpg
Kan du berätta lite om hur du gått till väga?
Bilderna är tagna under flera år, där flera bilder gjordes innan jag gick över till digital fotografi. Så teknikerna varierar utrustningsmässigt sett, men även hantverksmässigt. Att hantera en kamera under g-belastning när man dirigerar två jetplan via radio, och samtidigt - under tidspress - göra estetiska val, är något helt annat än att under lugn göra övervägningar bakom ett stativ i en hangar, med ett stillastående plan framför sig.
051018-184.jpg
Bilderna i luften planeras med modellplan som fotograferas i studio innan, för att i lugn och ro betrakta planet i olika vinklar och ljus. Önskemålen diskuteras sedan med piloterna, och resulterar i en plan för flygningen. Väl i luften är tiden dyrbar - ett stridsflygplan kostar stora summor pengar varje minut det flyger.
Jag pratar via radioanläggningen med piloten i mitt plan under flygningen för att justera positionen relativt målplanet som ska fotograferas, men även för att påverka målplanet, och vårt plans vinklar för att få fri sikt genom huven. Ett exempel: för att kunna fotografera rakt nedåt måste vårt plan rolla över målet och läggas på sida minst 90 grader. Tiden för fototillfället är över på någon sekund. g-krafterna under sväng kan ge kameran en vikt på upp till 25 kg.
060523-044s.jpg
Bilderna på marken fotograferar Peter i hangar med naturligt ljus, och ofta med skylift. Sedan lägger han samman flera exponeringar i datorn. Han föredrar dagsljus framför blixt eller konstljus, om det är tekniskt möjligt.
- Jag är mycket noga med att välja en plats med ljusinsläpp som passar motiv och manér, och även att sedan påverka ljusinsläppet för att det ska passa perfekt. I en hangar betyder det att låta flygtekniker flytta runt flygplan, skylift och hangarportar. För att tämja den extrema kontrast som motljuset ger i många av hangarbilderna, används flera exponeringar med olika ljushet, som läggs samman under redigeringen.
3205-11.jpg
Peter använder oftast Canon EOS 1Ds mk II, Mamiya RZ 67 pro II, Canons och Mamiyas bästa objektiv, Adobe Photoshop, Lightroom, och en Imacon-scanner.
Du som vill se utställningen har flera chanser:
Flygvapenmuseum Linköping: 14 mars - 14 juni
Farnborough Flight Show, England: 17 - 23 juli
Fotoateljén Gamla Linköping: 1 augusti - 30 september (modifierad och mindre)
3292-12.jpg