Intervju

Hannes Söderlund fångar livet på turné

Många olika fotografiska genrer och arbeten täcks in av Hannes Söderlunds portfolio. Driven att hela tiden göra det han tycker är roligt, och ombyte förnöjer sägs det ju.

– Det är ju mixen som är grejen, jag kommer tillbaka till det hela tiden, utbrister Hannes leende.

Vi har diskuterat alla de olika genrer han jobbar med och de typer av jobb han gör. Man skulle kunna tro att det blir spretigt, men allt verkar gå hand i hand under det fotografiska paraply som är Hannes Söderlund.

Vi sitter i ett nästan folktomt kafé på Rörstrandsgatan i Stockholm, det är förmiddag och utanför är luften höstigt fuktig och himlen grå. Hannes sitter i en soffa som ser ut att bjuda upp till motstånd mot alla som vill resa sig ur den.

– Det är ju mixen som är grejen, jag kommer tillbaka till det hela tiden, utbrister Hannes leende.

Hannes Söderlund

Bor: I Stockholm.

Gör när han inte fotar: Arbetar med bandet Highly Sedated.

Utrustning: Canon EOS 5D Mark IV, 24-70mm f/2,8, 70-200mm f/2,8, 50mm f/1,2, TS 17mm f/4. 

Webb: instagram.com/hannessoderlund

Vi har diskuterat alla de olika genrer han jobbar med och de typer av jobb han gör. Man skulle kunna tro att det blir spretigt, men allt verkar gå hand i hand under det fotografiska paraply som är Hannes Söderlund.

Vi sitter i ett nästan folktomt kafé på Rörstrandsgatan i Stockholm, det är förmiddag och utanför är luften höstigt fuktig och himlen grå. Hannes sitter i en soffa som ser ut att bjuda upp till motstånd mot alla som vill resa sig ur den.

Ett par kvarter bort finns Hannes studio, en lokal med fyra kontorsplatser och en mindre studio där han kan fota produktbilder eller halvkroppsporträtt.

Bilder på produkter och annat gör han ofta i sin egen studio.

– Det är smidigt att ha ett ställe där jag kan göra lite snabba jobb. Om en kund skickar över en produkt som ska fotograferas kan jag göra det rätt snabbt när jag har tid. Jag skulle väl säga att jag kanske gör 20 procent av mina jobb i studion där nere, berättar han.

Ville göra något kreativt

När Hannes gick i gymnasiet var han, som så många andra, osäker på vad han egentligen ville göra. Många av hans klasskamrater hade siktet inställt på juridik eller ekonomi, men det var absolut inget som lockade Hannes. Istället hoppade han på en kurs i arkeologi på universitetet, inte för att det var något han hade tänkt arbeta med, men han tyckte att det verkade intressant och tänkte att han kunde plugga lite medan han funderade på vad han skulle hitta på. Under tiden började det utkristallisera sig att fotografi kanske var något han ville arbeta med, han kontaktade en fotograf – Carl Dahlstedt – och började assistera gratis för att lära sig. Han fick tipset av Carl att testa att jobba ett år med skolfoto och sedan komma tillbaka och börja assistera lite mer på allvar. Sagt och gjort.

– Jag jobbade en säsong som skolfotograf, det var lite speciellt, säger Hannes och skrattar.

– Det var nyttigt, man lärde sig att jobba fort och få till ett bra ljus i alla möjliga olika miljöer. Efter det så gick jag tillbaka till att assistera åt Calle och efter ett tag började jag ta de jobb som han inte ville ha och började jobba mer och mer självständigt. Till slut hade jag skaffat mig ett så pass stort kontaktnät att jag kände att det var dags att starta eget. Så för elva år sedan började jobba på egen hand, förklarar han.

Bild från ett uppdrag åt Nocco.

Spridda skurar

Sedan han startade eget har Hannes jobbat med många olika genrer och gör fortfarande. Allt i från att följa musikartister och fotografera dokumentärt till att fota produkter, action­sport, porträtt, inredning och resor. Drivkraften till allt han gör är helt enkelt vilja.

– Jag gör det jag tycker är roligt. Ibland betyder det att jag tackar nej till större jobb för att de inte känns lockande och gör några mindre jobb som kanske ger sämre betalt men som jag tycker är roliga. Jag tror att det märks på resultatet när man gör saker man trivs med, då blir jag glad och kunderna blir glada och återkommer, menar han.

En annan anledning till att han har en så pass stor spridning i sin portfolio är att han helt enkelt skulle bli uttråkad om han gjorde samma sak för länge.

– Om jag har varit ute och fotograferat människor i en stressig miljö en period kan jag verkligen se fram emot att fota inredning eller produkter där jag får stå med en pryl och sätta ljus i en timme och jobba helt ensam. Det är variationen som gör det roligt, säger han.

Ett varierat arbete tycker Hannes är viktigt, dels för att kunna lära sig nya saker men också för att inte tröttna.

Hannes hör till de fotografer som är representerade av en agent, något han själv aldrig hade tänkt sig, men tycker är ganska skönt idag då de sköter en stor del av sållningen av jobb vilket gör att han får mest uppdrag som passar.

– Det var aldrig något aktivt val från min sida, jag tänkte att jag var för spretig för att passa in på en agentur. Men de kontaktade mig och verkade gilla min stil. De har ju ett mycket större kontaktnät än vad jag har så det är ju lättare för dem att få in jobb än vad det är för mig, säger Hannes.

Men det är bara vissa genrer som sköts av agenten, ­mestadels kommersiella bilder som reklam och porträtt. Han kan fortfarande göra en del egna grejer vid sidan av agenturen vilket han tycker är skönt. Hur arbetet ser ut beror också på årstiderna, under hösten och vintern gör han fler reklamuppdrag via agenturen och på vår och sommar gör han mer egna uppdrag.

När Hannes fotograferar konserter fokuserar han inte bara på scenen.

Husfotograf åt världsstjärna

Hannes har lyckats landa det prestigefulla uppdraget att vara husfotograf åt Steve Angello, en svensk världsstjärna inom musikgenren EDM. Uppdraget fick han för ett antal år sedan då han stötte ihop med en kille som arbetade med Angello. Hannes hade inte fotat speciellt mycket musik innan men de sökte någon som kunde fota dokumentärt bredvid scenen så väl som under spelningar. Hannes visade sin portfolio och fick uppdraget.

– Jag fick ganska fria händer vilket var skönt, nu har jag jobbat med honom i fem år. I somras var jag ute på turné med honom på runt 60 spelningar, berättar han.

Musikgenren lockar till sig många som vill prova lyckan som musikfotografer och det är många som inte riktigt når hela vägen fram. Hannes märker att det är många som dyker upp med en liknande stil som den han har arbetat fram, något som gör att han hela tiden måste utvecklas och hålla sig på tå.

– Vid varje spelning vill man ju ta några säkra bilder, som man vet funkar. Allt går ju rätt fort så det är lätt att man går tillbaka till det man är trygg med. Men man måste ju utvecklas också så i somras provade jag att fotografera med tilt-shift. Inte för att få till den där mobilkameraoskärpe­grejen utan snarare för att skapa räta linjer. Jag försöker tänka arkitektoniskt, jag älskar räta linjer, det är nog något som kommer från inrednings- och arkitekturfotograferingen. Det var lite bökigt eftersom det var så mycket att vrida på, men det var roligt, säger Hannes.

Han lägger stor vikt vid det här med att utvecklas, att man måste förstå att man måste förnya sig hela tiden. Göra något nytt, annars kommer man ingen vart.

Hannes har det väl förspänt när det gäller möjligheterna att experimentera, eftersom han fotograferar många konserter med samma artist har han större möjligheter att prova nya saker än om du bara har en spelning på dig att ta dina bilder.

Att fotografera publiken ger en känsla av hur det är att vara på plats.

Under konserten så vänder han inte bara kameran mot scenen med sitt ljusspel, skärmar och eldkastare utan även mot publiken. Han försöker även hitta intressanta grupper i publiken som kan göra sig bra på bild. Musiken handlar mycket om känslor så han vill fånga publikens reaktion på det som händer.

– Det ger en stark känsla av att vara där, hur det kändes att vara i publiken. Många förstår nog inte hur stora de här artisterna är, när han kommer upp på scenen skriker folk som de gjorde när Beatles gick på, säger han.

Men samarbetet med Steve Angello handlar inte bara om att fota konserter.

– Det hade nog blivit lite tråkigt efter ett tag, men nu följer jag ju med honom resten av tiden också för att fånga hans liv på turné på bild. Då bildar bilderna en story, det blir en röd tråd genom allt, då blir det mer intressant. Vi har jobbat ihop länge och han är så van vid mig nu att jag har möjlighet att göra lite som jag vill. Jag älskar att vara en fluga på väggen och fota utan att någon tänker på att jag är där. Då blir det mer äkta, berättar Hannes.

Hannes fotograferar inte bara själva framträdandet utan följer även med bakom scenen.

Hannes bilder används i i stort sett all marknadsföring för Steve Angello, men även för skivomslag eller till intervjuer och annan mediatäckning. Men han är även sugen på att göra något för att få ut bilderna till en bredare publik, utanför de som är intresserade av musiken. Exakt vad det blir vet han ännu inte.

Testat EOS R

Hannes har varit Canonambassadör i ungefär tre år, något han värderar mycket.

– Dels är det ju väldigt hedrande, jag har alltid fotat med Canon och det är väldigt roligt att få vara del av den familjen. Det är perfekt att jag alltid kan vända mig till dem för att få hjälp med konstiga tekniska frågor och annat som dyker upp. Att arbeta som fotograf kan vara lite ensamt ibland och att få vara ambassadör för dem gör att man känner sig som en del av något lite större, det gör faktiskt att det inte känns lika ensamt, säger han.

Som ambassadör fick han möjligheten att testa den nya Eos R innan lanseringen i förra sommaren och han tyckte att den fungerade bra.

– Jag är väldigt bekväm när det gäller utrustning, jag byter helst inte grejer och måste kunna känna mig trygg i min utrustning. Så när jag fick frågan blev jag lite obekväm, men jag tänkte att det kunde vara kul ändå. Den största skillnaden tycker jag var att jag kunde fota mer i sämre ljus. Autofokusen var snabbare när ljuset blev sämre och eftersom det finns så många fokuspunkter var det lättare att sätta skärpan på en liten del av bilden. Det gjorde det möjligt att komponera bilderna på andra sätt. För just det dokumentär kommer jag nog att skaffa en R, men i övrigt fortsätter jag nog med min 5D mark IV, förklarar han.

I Hannes kameraväska hittar man annars som sagt en 5D mark IV som huvudkamera, med en mark III som reservkamera och andra hus när han fotar konsert. Objektiven som följer med är 24–70 f/2,8, 70–200 f/2,8, 50 f/1,2 och ett tilt-shift17mm f/4.

Hannes har alltid gjort det han velat och actionfoto har varit en av de sakerna.

Gärna mer action studioljus

Att Hannes vill lära sig mer om att sätta ljus i studio kan tyckas lite kontrastrerande mot att han helst fotar i naturligt ljus.

– Jag skulle gärna ha tid att bara stå i studion och prova olika ljussättningar för att se vad som händer om man gör ena eller andra sättet utan att ha någon press, berättar han. Det var ju det där med att alltid utvecklas och prova nya saker.

Hannes har även fotat en del actionsport, framför allt skidåkning, men det blir mindre av den varan idag.

– Det tar mycket tid att planera och det kostar en hel del att göra de resorna. Men det vore kul att göra kanske två resor per vinter. När jag började fotade jag kompisar som var duktiga på att åka, sen kom jag i kontakt med en kille som var på väg uppåt i skidvärlden. Vi fotade en del tillsammans och när han fick sina första sponsorer fotade jag åt dem och sedan började jag även fota andra åkare som var sponsrade av samma företag. Det är ju ofta så det funkar, ett jobb leder till ett annat och så får man ett större kontaktnät.

Förra våren var Hannes iväg och fotograferade surfing för första gången, något han gärna gör igen. .

Förra våren var han iväg och fotade surfing med samma kille som han började fota skidåkning med. Han har nu öppnat en liten surfcamp och behövde bilder.

– Det var jäkligt roligt, men jag var lite nervös innan. Jag hade aldrig gjort något liknande förut, och istället för att investera en massa pengar i ett undervattenshus hade jag köpt en sån där plastpåse man kan ha kameran i. Den höll ju tätt men den var sjukt svårt att fota med den. Jag kom inte åt knapparna ordentligt och såg inget. Det var kallsupar, salt i ögonen och simfötter som försvann, men det var kul! Jag blev sugen på att göra mer sånt, men då köper jag nog ett riktigt undervattenshus, säger Hannes med ett skratt.

Tips från proffset

Om du själv är sugen på att börja fota musik så tycker Hannes att det bästa du kan göra är att ta kontakt med några klubbar där den typen av musik du är intresserad av spelas. I början får du nog räkna med att jobba gratis för att få ihop bilder till en portfolio. När du tycker att du har tillräckligt bra bilder kan du börja kontakta artisternas management och se om det är någon som är intresserad av att använda dina bilder.

– Idag förbrukas bilder i snabb takt så många behöver mycket bilder, det gäller att vara på hugget. Fotografi är fortfarande ett yrke där du kan jobba dig fram, börja med det enkla och arbeta dig framåt, men se till att du gör det för att det är roligt. Vill du tjäna pengar eller av någon annan anledning kommer du att tröttna, säger Hannes.

När det gäller att bygga en story tycker Hannes att det är viktigt att ha många bilder.

– Det spelar ingen roll om du ska dokumentera bygget av en sommarstuga eller följa en världsartist. Medan du fotograferar är det inte säkert att du vet exakt vilka bilder du behöver, så fota mycket och blandat. Detaljbilder, porträtt, övergripande bilder. Blanda färg och svartvitt. I efterhand kan du se vilka bilder som sticker ut och som kommer att fungera i det du vill berätta.

När kopparna på bordet framför oss är urdruckna börjar det bli dags för Hannes att kämpa sig upp ur soffan och gå tillbaka till studion för att fortsätta redigera. Han gör all sin retusch själv, ett skönt avbrott när han varit ute och fotograferat mycket, men snart kommer nog suget efter att dra ut och fotografera igen. Variation. Det var ju det som var grejen.