Nyhet

Humor, konsumption och överflöd

Magnumfotografen Martin Parr fångar med stor humor det moderna livets smaklöshet och absurditet. Reklamens idealiserande produkter, livsstilar och konsumenter ersätts av vardagens banala och oglamorösa användande. På Kulturhuset i Stockholm visas nu hans fotografier.

Publicerad

Utställningen Martin Parr, fotografier 1971 - 2000 ger en inblick i den brittiska fotografen Martin Parrs konstnärliga utveckling. I början av 1980-talet skildrade han de brittiska medborgarnas vardag. Senare började han använda reklam- och modebildernas formspråk. Men han vrider på det och skapar motsättningar mellan motivet och fotografiets glansiga och färgstarka bildyta.

Hans humoristiska och ibland bisarra återgivningar slår hål på romantiseringen av vår samtids konsumtion. Fotografierna uttrycker Parrs motstridiga känslor inför det moderna levernet. Samtidigt som de illustrerar särskilda företeelser under bestämda tidsperioder ger de en överblick över mer generella tendenser i det globala, marknadsekonomiska samhället.

parr1.jpg

Auchan hypermarket, Calais, France 1988. Från "One Day Trip". © Martin Parr/Magnum Photos

Martin Parrs utställning arrangeras i samarbete med Magnum Photos som firar 60 år i år. Parr har varit medlem i den internationella bildbyrån sedan 1994.

Mellan den 1 september och den 6 januari 2008 kan du se Martin Parrs fotografier på Kulturhuset i Stockholm. I samband med öppningen av utställningen håller fotografen en föreläsning.