Nyhet

Konsten att fota bröllop

Foto: Paulina Westerlind

Fota bröllop kan vara nervöst och fallgroparna är många. Kamera & Bild följde med en av Sveriges populäraste bröllopsfotografer på en vigsel för att ta del av hennes tankar och tips.

Publicerad
Foto: Paulina Westerlind

Från början var det tänkt att Liselottes och Bennys vigsel skulle vara utomhus, men lömska väderomslag satte stopp för planerna. I stället har gästerna samlats inne i salongen Orangeriet på Smådalarö Gård. Paulina Westerlind står beredd med kameran längst framme vid marskalkerna, mittemot alla gäster.

Paulina låter blicken snabbt fara över hela rummet, ser när någon skrattar, rättar till slipsen, hälsar och kramar om. Fotograferar. Låter blicken löpa vidare. Ingenting undgår Paulina och under sina sex år som bröllopsfotograf har hon lärt sig läsa av rummet för att se vad som kommer hända härnäst. När brudparet kommer in i rummet tar Paulina några fler bilder, avvaktar och knäpper några till. Hon använder mest sitt teleobjektiv för att inte stå i blickfånget men ändå få närbilder när brudparet kysser varandra.

- Kyssen är bland det absolut viktigaste att dokumentera på hela uppdraget, säger Paulina. Och något av det svåraste, för i kyrkan ska fotografen varken synas eller höras.

Blixt är för Paulina otänkbart under ceremonin, i stället vrider hon upp Iso på max.

- Jag kan fota på Iso 3200, och det håller för ändamålet. Hellre korn än blixt. När jag fotograferar bröllop är det alltid känslan jag vill fånga, inte en tekniskt korrekt bild. Två tips att börja med är att våga använda något stegs större bländare och bestämma exponeringen efter ögonen. Tvingas man välja är det bättre att ögonen blir tydliga och klänningen utfrätt än att ögonen försvinner.

Utanför faller ett fint duggregn och lämnar nålsticksstora mönster på fönstren. Regn är de flestas brudpars största mardröm, men Paulina tycker om det. Bakgrunden blir milt grå och brudparets färger lyfts fram naturligt. Ett vitt paraply är alltid bra för brudparen att ha med sig - bara för säkerhets skull. Ser väderprognosen bedrövlig ut är det en god idé att ta med sig ett par extra skor, eller rent av gummistövlar. Om himlen skulle öppna sig måste det dessutom finnas en reservplan. Ingen brud vill bli genomblöt och få klänningen förstörd.

Foto: Mette Ottosson

Alltid förberedd

Eugen föddes för bara tre månader sedan. Han är en belåten liten kille som tar upp Love Enqvists, pappa och konstnär, tid under bröllopet. För familjen följer med. Paulinas kunder i år vet om att hon kan behöva gå ifrån någon minut för att mata Eugen under hans första månader.

- Går jag ifrån och ammar tar min assistent över fotograferingen. Det har blivit en bra lösning.

Vanligtvis är det Love som assisterar vid Paulinas sida.

- Love både hjälper mig med utrustningen och fotar. Vi tar olika sorts bilder och det är alltid både spännande och givande att sammanställa resultatet.

När de träffades hade båda gjort karriär på sitt håll. I dag samarbetar de och är ett välfungerande team.

- Det är värdefullt att prata igenom varje jobb och ha med sig någon slags grundidé om vad man vill göra på plats. Sedan kanske det inte är möjligt att förverkliga, men då finns något att jobba utifrån. Som bröllopsfotograf är det ditt jobb att vara förberedd på allt.

_image

Under gratulationskramarna och riskastningen på trappan är Paulina effektiv. Hon rör sig fram och tillbaka, fotograferar brudparet samtidigt som hon i periferin ser vad gästerna gör. En tår som torkas bort förevigas, eller ett par som kysser varandra i bakgrunden. Det är mixen av helheten och detaljerna i Paulinas bilder som ger brudparet ett livslångt minne att gärna återkomma till.

- Tänk på vad som är typiskt där de gifter sig, just då. Här och nu blommar gullvivor i hagen, samtidigt som det är grått och regnar lite. Så här var det på Liselottes och Bennys bröllop.

Foto: Ian Johnson

När gästerna samlats utanför på trappan för en gruppbild är det kallt. De vuxna huttrar medan barnen hoppar runt och skojar. Paulina får hjälp att dra fram en parkbänk framför gruppen, hon vill inte bara ta en vanlig rakt framifrån-vinkel.

- Hej allesammans, ropar hon för att fånga allas uppmärksamhet. Om ni ser hit en liten stund får ni snart gå in i värmen igen.

Att ta gruppbilder är en svår konst, så Paulina instruerar samlingen att utföra små handlingar. En kan vara att gästerna skålar i champagne med henne. Ett annat knep är att låta brudparet kyssa varandra och be gästerna titta på dem. Därefter kan Paulina ta de fotografier hon har blivit känd för; annorlunda, personliga och naturliga. Kändisskap som medför höga förväntningar.

- Det är min uppgift att ta foton som visar hur vackert varje bröllop är. Jag kan inte skylla ifrån mig och säga att bröllopet var tråkigt, eller att stämningen inte hade kommit i gång. Visar jag inte det bästa kommer kunderna att säga att jag inte levererade. Bröllopsbilderna är enormt viktiga, det får helt enkelt inte blir fel.

Under sina sju år som professionell bröllopsfotograf har hon samlat på sig en hel del knep på hur hon ska få brudparet att slappna av. När leendet stelnar efter att ha varit lyckligt en hel dag får brudparet blunda, andas och blåsa ut luft så läpparna fladdrar. Musklerna slappnar av och leendet blir naturligt igen. Blir poserna för stela tipsar Paulina om att slänga armarna om varandra för att släppa loss. Är brudparen nervösa dämpas stressen av Paulinas lugn.

- När jag åker hem efter en hel dags jobb är jag helt slut. Men när jag träffar mina brudpar efteråt, för att visa dem bilder och bjuda dem på ett glas champagne, fäller nio av tio tårar av lycka. Hur många får uppleva det i sitt arbete?

Foto: Mette Ottosson

Fakta om Paulina Westerlind

Jobb: Yrkesverksam fotograf 7 år

Bor: Reimersholme i Stockholm, studio och assistent i Hornstull

Utrustning: Canon Eos1D Mark lll och Eos 5D tillsammans med objektiven 70-200/2.8 IS, 24-70/2.8, 50/2,5 macro, 50/1.2, plus reflektorer och blixt

Arbetsfält: Mest Sverige, men även utomlands

Utbildad: Oxford, England, Parsons School of Design, Paris och University of San Diego, USA. Medlem i The Wedding Photojournalist Association och The Champange Group.

Målgrupp: Mina kunder vill ha kvalitet. Oftast har de fått mitt namn från tidigare uppdragsgivare som uppskattat mitt arbete, och jag har sedan ett år tillbaka slutat göra reklam för mig och mitt företag. Ändå är jag fullbokad.

Arvode: Från 7 000 kronor och uppåt

Webbsida: www.pwfoto.com

Foto: Paulina Westerlind

METTE OTTOSSON är fotografen som låter brudparen bli sitt snyggaste någonsin. Bilderna visar små detaljer och ögonblick men också glädje och humor. Med sig bakom kameran har hon utbildning från New England School of Photography och Art Institute of Boston.

Mettes bästa tips för lyckade bröllopsbilder:

1. Träffa brudparet i god tid för att gå igenom deras önskemål. Har de hittat bröllopsbilder de gillar får de gärna visa dem.

2. Möt brudparet där du ska fotografera dem. Välj ut platser, och titta också efter de mjuka skuggorna mellan solljuset och de djupa skuggorna.

3. Skriv alltid avtal, också med vänner och familj. Pris, datum, plats, klockslag, antal bilder, allt ska framgå i avtalet.

4. Fråga en erfaren bröllopsfotograf om du kan få följa med på uppdrag. Det hjälper dig att få en uppfattning om hur du ska bete dig.

5. Ta alltid med dig reservutrustning.

6. Fotografera i raw och minsta jpg. Då blir det enkelt att sortera bilderna samtidigt som du får bildfiler med högsta kvalitet.

7. Även om du och brudparet kommit överens om naturliga och avslappnade bilder brukar mormor uppskatta de mer traditionella. Ta sådana också.

8. Börja enkelt så att brudparet slappnar av. Kom ihåg att det är brudparet som ger dig de bra bilderna, så styr dem inte för hårt. Låt det finnas utrymme för spontanitet.

9. Ta foton i helfigur och halvfigur, nära porträttbilder och detaljer, som på buketten och ringarna, samt den vanligaste tackkortsbilden i halvfigur. Pussbilder är också populära. Sedan är det fritt fram att vara artistisk.

10. Är det starkt solljus och vit kyrka kan du använda kyrkväggen som reflektor. Bilderna blir jättefina och människorna på bilderna får fin lyster i ögonen.

Foto: Ian Johnson

Fakta om Mette Ottosson

Yrkesverksam: Sedan 13 år

Bor: Utanför Båstad på Bjärehalvön i Skåne

Utrustning: Canon EOs 1Ds Mark II, objektiven 16-35/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8, 50/1.8, 85/1.8, blixt Canon Speedlite 550 EX + extrautrustning

Arbetsfält: Södra Sverige, Sverige och internationellt

Utbildad: New England School of Photography och Art Institute of Boston

Målgrupp: Mina brudpar är allt från de gifter sig ensamma i största hemlighet till brudparen som har bröllop i miljonkronorsklassen och 250 gäster.

Arvode: Från 4 000 kronor och uppåt

Webbsida: www.mettesfoto.se

mettesfoto.blogg.se

IAN JOHNSON är en av fotograferna i The Champagne Group som bildades för att höja standarden på bröllopsfotografi. Hans bilder har varit med i flera bröllopsmagasin i olika länder och han är internationellt erkänd för sina modeinspirerade bröllopsbilder.

Ians bästa tips för lyckade bröllopsbilder:

1. Var alltid lugn och ge brudparet ett tryggt intryck. Låt dem aldrig se dig stressad.

2. Kolla alltid upp platsen där ni ska fota innan bröllopet. Hur skiner solen? Hur faller skuggorna?

3. Få en detaljerad plan av brudparet innan vigseln, inklusive alla telefonnummer. Det är bra att ha möjligheten att ringa upp om det uppstår några frågor.

4. Var alltid på plats en timme tidigare.

5. Ta alltid de viktigaste bilderna med två kameror. Du vill alltid veta att du har bilder med dig från jobbet.

6. Ta med en extrakamera och förvara den i bilen tillsammans med ett objektiv, extra batteri och minneskort. Vetskapen om att du kan lita på tekniken kommer att hjälpa dig att vara lugn när du fotograferar.

7. Dubbelkolla alltid utrustningen. Ladda batterierna. Formatera minneskorten.

8. Klä dig aldrig i jeans när du fotograferar på bröllop. För män är det kostym som gäller, för kvinnor motsvarande klädsel.

9. Ta aldrig kort på en väns bröllop om du inte är helt säker på att du kan leva upp till förväntningarna. Misslyckas du med bilderna löper du risk att förlora din vän.

10. Klanta aldrig till det. Fotograferar du utanför Sverige bör du teckna en försäkring. Utomlands är det inte ovanligt att bröllopsfotografer blir stämda för att de inte levererat de bilder som brudparet förväntat sig.

Fakta om Ian Johnson

Yrkesverksam: Sedan 18 år

Bor: Norr om Stockholm

Utrustning: Nikon D3 samt objektivet 24-70/2.8

Arbetsfält: Sverige, USA, England, Italien, Skottland, Frankrike

Målgrupp: De som har en känsla för stil och kvalité. Bilderna ska räcka under en livstid och det är viktigt att de blir vackra och intressanta.. När de ser mina bilder älskar de dem, annars är jag troligtvis inte rätt person för dem.

Arvode: Mellan 10 000 och 100 000 kronor

Webbsida: www.stockholmweddings.se

www.ianjohnsonphoto.com

Bilden kommer från Lisas och fredriks fotoalbum

Så kan det gå

När Lisa och Fredrik gifte sig sommaren 2000 valde de att satsa sina pengar på en storslagen fest i dagarna tre. Vigseln klarade de av i rådhuset dagen innan och firade i stället föreningen med en privat ceremoni i trädgården tillsammans med släkt och vänner. I valet om att anlita en bröllopsfotograf kontra att bjuda gästerna på vin till maten prioriterade de vinet till maten.

- En god vän hade en analog systemkamera och han erbjöd sig att ställa upp som fotograf, berättar Lisa. Vi hade tänkt ut poser som vi ville ha - att hålla handen och titta bakåt, sitta i gräset och allt det där.

Kameran smattrade på. Fyrtio exponeringar senare var alla nöjda och festligheterna fortsatte. Dag två kom vännen fram till Lisa och Fredrik med ett sådant där ansiktsuttryck att de direkt visste att något hade hänt.

- Han sa att "han hade en sak att berätta", och förklarade att det inte hade blivit något av alla fotografier de tagit. Filmen var i, men kameran hade inte matat fram den ordentligt. Inga bröllopsbilder.

- När en sådan där sak händer vet man ju att den som det är mest synd om är den som orsakat situationen. Vi gjorde det enda vi kunde - kramade om honom och sa att vi skulle lösa det på något annat sätt.

De skickade direkt ut ett nödrop till gästerna och bad dem skicka in alla fotografier de tagit. Fredriks pappa hade dessutom fått i uppgift att fota allround-bilder på festen, men när Lisa och Fredrik framkallade bilderna visade det sig att pappan fotat mest sin egen familj.

Ett halvår senare fick de Lisas kusins kopior. Och där, sist i albumet, låg bilden de letat efter. En traditionell helfigursbild som de kunde använda som tackkort. Nu hänger fotografiet förstorat och inramat på väggen mitt emot köket.

Om Lisa och Fredrik skulle välja samma väg igen? Javisst.

- Fast jag skulle nog vara mer kontrollerande, säger Lisa. Med digitalkamerorna i dag kan man ju direkt kolla att det verkligen blir en bild. Egentligen handlar det ju bara om att man är medveten om vad man väljer. Tar man snikvarianten löper man större risk att det går på tok.