Nyhet

Konsten att sälja sig

En stor del av många fotografers vardag är inte att fotografera utan att sälja sig. Tyvärr är den förmågan ibland viktigare för försörjningen än talangen.

Publicerad

Jag har själv stått där med min portfolio under armen och försökt övertyga en redaktör om att jag är en ovanligt duktig fotograf som passar deras behov sällsynt bra. Under åren har jag pratat med många fotografer om att sälja sig, och framför allt om varför det är så jobbigt.

Det tycks vara två saker som tar emot. Fotografer är proffs på att fotografera. Kunskaperna om marknadsföring är kanske inte så djupa. Okunskapen blir ett hinder.

I nummer 12/2007 ger den erfarne bildredaktören Peter Wiklund ett antal tips om hur man marknadsför sig. Men även med kunskap kan det ta emot. Att visa upp sina bilder innebär att bli bedömd. Fotografi är något personligt och för många är bilderna en produkt från deras inre.

För naturfotograferna är verkligheten idag helt annorlunda än för tio år sedan. Bildbyråförsäljningen har rasat och nu tvingas naturfotograferna hitta nya sätt att sälja sig på. Det kan vara samarbeten med företag och organisationer, eller omfattande projekt som fungerar kommersiellt.

Att tänka kommersiellt när ett projekt planeras kan ta emot. Samtidigt är det en nödvändighet för de flesta. Det gäller att jobba sig förbi de känslomässiga hindren. Om den första idéen inte fungerar kommersiellt så fungerar kanske nästa, utan att det innebär sämre bilder.

Frans Lanting som vi skrev om i nummer 10 är ett exempel på detta. Hans projekt känns inte särskilt kommersiella, men det är de.

En del kända fotografer har problem med att de är kända. Kunderna tror att de är dyrare att anlita än andra fotografer. Både Pieter ten Hoopen och Hans Gedda har i olika forum berättat som sina svårigheter.

Min återkommande reaktion när jag pratar med fotografer om att sälja sig, är att fler borde hitta ett bollplank eller en mentor. Fotograferna är trots allt proffs på att fotografera.

PS. Håller du med? Tyck till om ledaren.

Ledare nr 12/2007

Magnus Fröderberg,

Chefredaktör

LEDARE (som publicerats på KameraBilds webbplats):

- Jag har tappat min fotokondis

- Teknikdrömmar och villovägar

- Den totala naturupplevelsen

- Kan man köpa känsla?

- Härligt härligt, men farligt farligt

- Foto är bäst i andra hand

- Experiment som ger lust

- Den nionde punkten

- Så modig var aldrig jag

- Lycka är en bild