https://www.kamerabild.se/nyheter/krisen-sl-r-ut-fint-svenskt-fotopris
99071
Nyheter
Nyhet

Krisen slår ut fint svenskt fotopris

Uppslag från Unfold magazine.
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/577053.jpg?itok=6Nom42Mn', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/577053.jpg?itok=6Nom42Mn', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/577053.jpg', w: 600, h: 416, title: 'Uppslag från Unfold magazine. ' },]

Totalbetyg

Fototävlingen Unfold Swedish Photography Award med 150 000 kronor i förstapris skjuts på framtiden. Det inte finns någon annonsmarknad för gratistidningen Unfold och då faller även tävlingen.

– Tävlingen är tänkt att marknadsföra fotomagasinet Unfold som delas ut gratis. Utan tidningen kan vi inte köra tävlingen, berättar Johan Berglund som står bakom Unfold.

Ambitionen med tidningen har varit hög. 152 sidor tjockt blev det första och hittils enda numret numret av Unfold som trycktes i 8.000 exemplar och kom ut i höstas efter 3 års förberedelser. Sedan slog krisen till.

– Flera av våra annonsörer kan nu köpa annonser i stora etablerade tidskrifter med 90-95 procents rabatt. Det kan vi inte konkurrera med.

Johan Berglund hoppas att tidningen ska kunna komma ut när den ekonomiska krisen lagt sig och annonsmarknaden hämtat sig.

– Vi har jobbat hårt med att ta fram den här tidningen. Helt ideellt.

Flera läsare har hört av sig till Kamera & Bild och undrat hur det ligger till med magasinet och tävlingen Unfold Swedish Photography Award.

En framgångsrik reportagefotograf utrycker att han känner sig lurad på flera dagars arbete med att ta fram bilder till tävlingen och skriva bildtexter på engelska.

– Vi har väl trott att folk förstått hur det ligger till. Vi borde kanske ha skickat ut ett mejl till alla som skickat in bilder. Men vi hade inte satt något datum för när tävlingen skulle avgöras, förklarar Johan Berglund.