Nyhet

Kunderna marknadsför kameran

En europeisk fototävling där ägarna till en specifik digitala systemkamera fick delta utlystes tidigare i år. Canon hette arrangören och nu kommer de att använda de vinnande bilderna i sin marknadsföring av kameran Eos 350D.

Publicerad

Ett något annorlunda tillvägagångssätt för att marknadsföra en produkt. Syftet med att utlysa en tävling bland ägarna var att få en närmare kontakt med kunderna. Över 1 300 bidrag ramlade in. Av dem valdes 26 stycken ut, varav två av vinnarna kommer från Sverige. Juryn bestod av anställda på Canons europeiska marknadsavdelning och representanter från kommunikationsbyrån Cayenne Amsterdam.

86 000 personer som registrerat sig som användare av 350D fick i ett nyhetsbrev uppmaningen att skicka in bilder under fem teman: "lek på natten", "lek med naturen", "lek med maten", "lek med fantasin" och "lek med främlingar". I kategorin "lek på natten" vann Peter Smedberg, snickare från Västra Frölunda. Även IT-teknikern Sune Olsson från Alunda kammade hem en seger. Han vann under temat "lek med naturen".