Nyhet

Lång väntan på det rätta ögonblicket

Efter en hel del telefonsamtal och övertalning lyckades Tinna Björk Olafsdottir få tillstånd att fotografera under filminspelningen av Arn. Under två dagar i februari fotograferade hon bland annat det stora slaget. Alla bilderna är svartvita och framarbetade i mörkrum.

Publicerad

REDAN I HÖSTAS började Tinna kontakta olika personer för att få fotografera under filminspelningen av Arn.

- Jag kontaktade en person på museet här i Skara som jag visste hade lite hand om det här med Arn, säger hon. Så fick jag ett nummer och ett annat nummer av någon annan. Till slut fick jag tag på produktionsledaren Madeleine Ekman.

riddare.jpg

Foto: Tinna Björk Olafsdottir

Tinna presenterade sig själv och berättade vad hon ville göra.

- Jag sa att jag ville fotografera under inspelningen för att jag är intresserad av att se hur det går till och så sa jag att jag kunde bistå med min fotografering. Först sa de att jag fick återkomma efter en vecka, sen ytterligare någon vecka. Sen fick jag träffa produktionsledarens koordinator och efter det samtalet fick de förtroende för mig kan man säga.

Klart med utställning

De bilder Tinna tagit är inga typiska pressbilder. Något hon var tydlig med från början. Alla bilder är svartvita, lite egna och framtagna i mörkrummet. Ungefär 30 rullar film har det blivit än så länge, men hon räknar med att det landar på 50 rullar till slut. En del av dessa bilder kommer Tinna att ställa ut på ett Västergötlands museum i Skara i december och januari.

slaget470.jpg

Slaget. Foto: Tinna Björk Olafsdottir

Väntan på rätt ögonblick

Att fotografera på en filminspelning handlar mycket om att vänta. Filmningen av slaget höll på i mer än en vecka, för bara några scener. 100 statister till fots och 75 statister på häst ska ställas upp på rätt sätt. När det väl händer något gäller det vara på alerten.

- Det svåraste är att veta när det mest intressanta kommer. Sen får man ju inte fotografera under själva tagningen. Då måste det vara tyst. Om man inte står väldigt långt bort. Det kunde jag göra under slaget.

När man ser filmen kommer man alltså inte att höra Tinnas knäppande.

filmklappa.jpg

Foto: Tinna Björk Olafsdottir

Under mars och april spelades delar av filmen in inomhus. Då fick Tinna inte fotografera.

- Då är det alldeles för trångt för att släppa in fler än de som är absolut nödvändiga. När de kom ut igen i maj började jag fota igen.

En helt ny situation

När Tinna arbetar med egna fotoprojekt regisserar hon sina modeller. På inspelningen av Arn fick hon finna sig i att betrakta.

- Det var någonting helt nytt för mig. Det är en annan regissör och massor av folk som vet precis vad som ska hända. Men jag kände rätt snabbt var jag kunde stå någonstans med min kamera och vilka bilder jag ville ta.

horisont.jpg

Foto: Tinna Björk Olafsdottir

Vad var det roligaste med att fotografera på en så pass stor filminspelning då?

- Att vara med bland teamet. Jag kunde slappna av ganska mycket och prata med alla andra som skapar och håller på.

tinna.jpg

Fakta om Tinna Björk Olafsdottir:

Ålder 28 år

Bor i Skara

Gör Fotograferar och filmar. Jobbar halvtid som danslärare för att överleva

Utrustning En analog Canon Eos 3000 med en 75-300 på

Utbildning Mest självlärd, men har gått kurser i mörkrumsarbete foto. Har högskolestudier i digital grafik, videoproduktion, vektorgraifk och animation med mera.

Förebilder/Inspiration Just nu förtjust i Sally Manns gamla fototeknik. Förutom av fotografer inspireras hon också av saker i film, dans, färger och former.

Övrigt Har deltagit i kortfilmsfestivaler och vunnit kortfilmspris. Har flera så kallade "accepts" i internationella fototävlingar.

Hemsida www.artinna.se