Nyhet

Magkänsla

För Anna Olsson är det viktigt att ha roligt och få vara spontan när hon fotograferar. Men det finns något som är ännu viktigare, ibland helt avgörande, för att skapa en riktigt bra bild. Den där magkänslan.

Publicerad

Text Jessica Silversaga

Foto Anna Olsson

Jag och Anna sätter oss för att prata i en gammal rödrutig soffa på Foto­skolan i Gamleby. Hon är glad och full av förväntan inför den fotobok som hon och hennes avgångsklass snart ska ge ut. I boken I struggled in the dark to make a sandwich får vi möta nitton fotografer och deras individuella gestaltande projekt.

Bokens titel har en touch av ironi och handlar om att söka det enkla och ändå hitta sig själv famlandes i mörkret.

- Det är berättelser om ett sökande efter sammanhang, säger Anna. Om frihet och rastlöshet, minnen, möten, fråge­ställ­ningar och fant­asier som tillsammans ger en bild av vår samtid.

Annas projekt i boken heter Chasing Rain­bows och handlar om relationer och drömmar. Rädslan inför att inte nå hela vägen fram till sina drömmar. Eller att förlora det man bryr sig mycket om.

- Det handlar om mina föräldrar och relationer i allmänhet. Om att hoppas och jaga regnbågar, förklarar hon.

annaolsson2.jpg

UTAN TITEL 2007. Mötet med människor fascinerar Anna. Att hitta likheter jag vid första ögonblicket inte visste fanns. Nyanser, kontraster och stämningar. Foto: Anna Olsson

Anna har tidigare läst fotografi vid Folkuniversitetets utbildning Foto­skolan Skåne i Lund. I början av juni tar hon sin examen som fotograf för Reklam och Magasin, 90p vid Gamleby Fotoskola. Förra året var Anna Clarén huvudlärare på utbildningen.

- Jag hade henne som handledare. Hon har betytt mycket för mig under en viktig period i min fotografiska utveckling.

Anna Clarén sa ofta till Anna och de andra eleverna på Gamleby att de skulle "fotografera med magen". De fick också lära sig att det var okej att bryta ihop ibland och helt tappa lusten för att fotografera.

Som den dagen Anna kom in till Anna Clarén och hade panik för att hon inte hade fotograferat på jättelänge.

- Anna Clarén sa att jag var som en byrå full av massa fina saker, men man kan bara öppna en låda i taget, annars tippar jag över. Det var en aha-upplevelse. Sedan gick jag hem, funderade och åt chips.

Kanske är liknelsen med Anna som en byrå fylld med kreativitet inte alls så dum. Hon säger sig själv ha 1 000 ständigt bubblande idéer i huvudet. Inspirationen finns överallt i hennes liv, speciellt hos människorna i hennes närhet.

annaolsson3.jpg

Foto: Anna Olsson

När inspirationen tar slut har Anna en alldeles speciell lösning.

- Jag äter chips. Eller tittar på två duktiga franska foto­grafer som heter Pierre och Gilles. Då blir jag glad. Det är ingen fotografi som påminner om det jag gör, men deras homoerotiska stil med glittriga gudar och gråtande sjömän är helt underbar.

Anna beskriver sin bildstil som ganska dyster. Hon ser sig själv som en fotograf som skapar glada bilder, men slutresultatet blir nästan alltid något annat. När hon fotograferar blir det för det mesta analogt, med mellanformat och befintligt ljus.

Hon över- eller underexponerar oftast sina negativ och gillar den "orena" känslan hon får i sina analoga bilder.

annaolsson4.jpg

En diptyk från JUST AN OTHER BIRD 2007. Foto: Anna Olsson

Under en period har Anna frilansat för Aluma, de hemlösas tidning i Malmö. Hon har gjort bildreportage och träffat många spännande människor. Anna känner att det har varit roliga uppdrag, känslan av att få göra något som har betydelse för andra.

- Det känns viktigt att göra bilder som är förankrade i mig själv, samtidigt som de är viktiga för andra. Men det är också skönt att ta helt känslobefriade bilder ibland.

Hon beskriver sig själv som en uppfinningsrik, målmedveten och en aning ostrukturerad fotograf. Anna har aldrig tvekat på att hon skulle syssla med fotografi, men hon har tvekat på sig själv under perio­der, även om den känslan kommer allt mer sällan.

Nu har hon lärt sig att jobba sig ur svackorna. De två åren under utbildningen på Gamleby Fotoskola har varit viktiga för Anna.

- Jag har lärt mig att ge och ta kritik och det har kanske varit den bästa lärdomen. Jag har testat olika fotostilar, utvecklats och inspi­rerats av mina klasskamrater.

Har du något bra tips för unga och oetablerade fotografer?

- Ja, det är viktigt att våga prova. Det är också viktigt med kritik, att både ge och ta. Det är inte alltid så lätt att sätta ord på det man känner, gillar eller inte gillar. Men det har utvecklat mig massor och gett mig perspektiv på hur jag fotograferar.

I början av juni väntar bokrelease för I struggled in the dark to make a sandwich. Sedan vill Anna resa och se nya platser. I framtiden vill hon gärna arbeta kommersiellt med ganska fria händer.

Plats för spontanitet och magkänsla.

- Jag jobbar som allra bäst när jag inte tänker. När jag är öppen för förändringar och fotograferar på känsla. Man får inte överanalysera under plåtningen utan fotografera det man känner och upplever. Inte för att det är givet, utan för att magen säger så.

annaolsson5.jpg

CHASING RAINBOWS 2006-2007. Att fotografera för Anna att få ta del av andra världar, att få finnas till i sammanhang där hon från början inte hade någon roll. Foto: Anna Olsson

FAKTA ANNA OLSSON

Född 1984

Yrke Fotograf

Bor I en resväska med basen i Malmö

Utbildning Fotoskolan Skåne i Lund, Fotoskolan i Gamleby

Utställningar Samlingsutställning på Kulturen i Lund samt boken I struggled in the dark to make a sandwich

Fotoutrustning Det jag kommer över. Analogt: mestadels Hasselblad och Mamaiya. Digitalt: Canon 5D

Inspirationskällor Vänner och sol

Portfolio www.honannaolsson.com