Nyhet
Männen bakom mässan satsar stort
17 000 besökare väntas besöka Fotomässan i Älvsjö. Bakom den stora mässan står bröderna Broman som vill göra Fotomässan till en bestående institution.
Grundkonceptet till Fotomässan är tre faktorer; fototeknik, bilder och kunskap. Liksom FotoVideomässan på Elmia i Jönköping finns här alla kameramärken, men bildutställningarna håller en helt annan klass.
- Det är lättare att få folk till en mässa i Stockholm och då är det lättare att få råd med bra utställningar. Det kostar cirka 500 kronor per löpmeter att göra en utställning, berättar Jan Broman som tillsammans med sin bror Per är arrangörer för Fotomässan.
Någon bra affär är det inte att göra bildutställningar, däremot förhöjer det mässupplevelsen.
- På vår första fotomässan i Nacka 2006 hade monterade vi bilderna på kapaplattor men hade inte råd med belysning. Året efter hade vi råd med belysning. I år kan vi ha både ramar och belysning, berättar Per Broman.
Idéen till att göra en fotomässa fick Jan Broman när han jobbade som vice vd och var trött på kvartalsekonomi. Förebilden fanns i 90-talets fotomässa i Göteborg.
- Vi har moderniserat konceptet. Då var mässan mer för yrkesfotografer och idag har fotografering blivit ett bredare folkintresse. Därför har vi gjort tre scener i mässhallen där det ständigt pågår seminarier ger kunskap och inspiration, säger Per.
I vår utvidgar bröderna Broman sitt mässkoncept till Göteborg där det också blir fotomässa i dagarna tre. Målet är 10 000 besökare.
- Göteborg har en stark mässtradition och vi hoppas även på besökare från Malmö och Oslo.
Fler nyheter från mässan:
- Grand Prix-kungen Franz prisades på mässan
- Modefotografering populärt
- Ryssland på 20 dagar
- Uppmärksammade bilder om barndomen
- Sjukt dragplåster lockade ändå
- Kön ringlar lång
- Möt dina favoritfotografer
- Företag raggar fotografer