Bilden i fokus

Maria Fäldt skapar varelser av döda växter

I Marias dator förvandlas gamla växtdelar till olika varelser, som ser lika levande ut som växtdelarna en gång var. Foto: Maria Fäldt
I Marias dator förvandlas gamla växtdelar till olika varelser, som ser lika levande ut som växtdelarna en gång var. Foto: Maria Fäldt
Det är inte svåra bilder att ta rent tekniskt, det kräver däremot en del kreativitet. Foto: Maria Fäldt
Det är inte svåra bilder att ta rent tekniskt, det kräver däremot en del kreativitet. Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt
Foto: Maria Fäldt

Enkla bilder med stor bakomliggande kreativitet, ja så kan man beskriva de bilder som Maria Fäldt skapat med hjälp av något som många skulle se som skräp.

En gråbrun spretig insekt tittar på mig från en av bilderna. Den är lite kantig och skulle sannolikt gömma sig väldigt brai en lövhög. Fast när jag tittar närmare blir jag osäker, är det verkligen en insekt? Min osäkerhet grundar sig i att det helt enkelt inte är någon insekt. Det är en av de skapelser som Maria Fäldt satt samman genom att fotografera döda växtdelar. Hur hon skapade dessa bilder till utställningen »Skapelser« är vad jag nu ska ta reda på.

Det tutar i mina hörlurar, signalerna går fram, och plötsligt dyker ett grovpixligt ansikte upp på min skärm. Efter några sekunder har upplösningen ordnat till sig och Marias ansikte framträder tydligt på skärmen. Oavsett virusutbrott hade vårt samtal sannolikt förts via digitala kanaler då Maria sitter i Piteå, drygt 80 mil bort. I början av mars hade hon en utställning i Piteå konsthall, en utställning med bilder som onekligen är speciella.

Lånade frön av moster

En gråbrun spretig insekt tittar på mig från en av bilderna. Den är lite kantig och skulle sannolikt gömma sig väldigt brai en lövhög. Fast när jag tittar närmare blir jag osäker, är det verkligen en insekt? Min osäkerhet grundar sig i att det helt enkelt inte är någon insekt. Det är en av de skapelser som Maria Fäldt satt samman genom att fotografera döda växtdelar. Hur hon skapade dessa bilder till utställningen »Skapelser« är vad jag nu ska ta reda på.

Maria Fäldt

Bor: I Piteå.

Gör: Alla möjliga fotouppdrag, men främst porträtt.

Utrustning: PhaseOne IQ160 med olika objektiv samt Elinchromblixtar.

Webb: mariafaldt.se

Det tutar i mina hörlurar, signalerna går fram, och plötsligt dyker ett grovpixligt ansikte upp på min skärm. Efter några sekunder har upplösningen ordnat till sig och Marias ansikte framträder tydligt på skärmen. Oavsett virusutbrott hade vårt samtal sannolikt förts via digitala kanaler då Maria sitter i Piteå, drygt 80 mil bort. I början av mars hade hon en utställning i Piteå konsthall, en utställning med bilder som onekligen är speciella.

Lånade frön av moster

Skapelserna består av en mängd »insekter« som är fångade mot svart eller vit bakgrund, men insekterna är inte alls insekter. Varelserna på bilderna består istället av olika frön och växtdelar som torkat och fotograferats. Dessa har sedan spegelvänts och satts samman för att skapa figurerna. Tittar man på Marias övriga bildproduktion så sticker dessa bilder ut lite, så jag undrar nyfiket hur hon kom på att göra det här?

– En moster till mig samlar på olika typer av frökapslar från hela världen. Jag tyckte att de såg så spännande ut att jag lånade med mig några till studion för att fota av dem. Från början var det bara tänkt att det skulle bli enkla och fina grafiska bilder, berättar Maria.

Det är inte svåra bilder att ta rent tekniskt, det kräver däremot en del kreativitet.
Det är inte svåra bilder att ta rent tekniskt, det kräver däremot en del kreativitet.

Efter att hon tagit bilderna började hon leka lite med dem i datorn. Hon spegelvände en av bilderna och plötsligt förvandlades den till någon form av varelse.

– Då provade jag med några fler bilder och fick fram flera figurer,säger hon.

Men efter att ha arbetat ett tag med serien gick hennes makro till mellanformatskameran sönder, då blev det en ofrivillig paus i projektet. Det gick några år och projektet låg i malpåse.

– Jag fotograferar inte så mycket makro annars så jag gav mig inte ut och skaffade ett nytt makro direkt, bara för det här, förklarar Maria och fortsätter:

– Men efter ett par år kände jag att suget kom tillbaka för att sitta och pilla med det här projektet. Då gav jag mig ut och letade reda på ett begagnat makro till kameran och fortsatte.

Tog in skräp från trädgården

När Maria fick upp farten igen fotade hon inte bara olika frökapslar utan hon började också plocka in alla möjliga döda växtdelar från trädgården. Vad som hade börjat som en slump för flera år sedan hade nu fått henne att leta efter växtdelar att sätta framför kameran.

Efter att ha arbetat med projektet länge börjar hon nu få lite mer koll på vad som kan tänkas bli bra.

– Ju mer jag testat ju mer har jag fått en känsla för vad som funkar. Det svåra är att försöka förutse vad som kan bli »ögon«, det är ju där jag vill sätta fokus när jag fotar själva bilden. Visst kan jag fota om, men det är skönare att sätta det direkt, berättar hon.

Man skulle kunna komma runt fokusfrågan genom att göra så ­kallad fokus-stacking, det vill säga att fotografera flera bilder med olika fokuspunkter och sedan lägga samman dessa för att få en bild med större skärpedjup. En teknik som är vanlig bland makrofotografer där ett för kort skärpedjup annars kan vara ett problem.

– Jag vill ha djupet i bilden som man får med det kortare skärpedjupet, det ger en extra dimension till bilderna, förklarar hon.

Varierade bakgrund

Bilderna i serien var från början tänkta att att ha vit bakgrund, det lyfte fram motivet bra och såg rent och snyggt ut tyckte hon.

– Men till utställningen ville jag prova att ta fram några bilder även med svart bakgrund för att testa hur det blev. De svarta bilderna blev också väldigt effektfulla och blandningen passade bra. Gör man en utställning måste man se till helheten också, berättar Maria.

De två olika bakgrundsfärgerna har fotograferats på två olika sätt. Den vita bakgrunden fick Maria genom att fota växtdelarna på en opak skiva med en blixt underifrån och en reflexskärm framifrån/uppifrån. Det ger en vit bakgrund med höga kontraster och ibland en upplättning uppifrån. Ett förhållandevis enkelt sätt att fotografera på. De svarta bilderna är foto­graferade med hjälp av två blixtar snett bakifrån på varsin sida om motivet. Växtdelen satt nu i en klämma för att sväva fritt och se till att bakgrunden blir helt svart. Inte heller det en speciellt avancerad teknik för att fotografera bilden. Men sen är det ju inte heller just den tekniska aspekten vid fotograferandet som är det svåra eller luriga med dessa bilder. Det är snarare den kreativa processen för att komma på vilka typer av delar som kan bli bra och att komma på hur de ska fotograferas, men också arbetet i datorn efteråt som är de kreativa utmaningarna med dessa bilder.

Många tror att det ligger mycket Photoshoparbete bakom bilderna, men egentligen är det inte så mycket mer än spegelvändningen som gjorts. Hon har plockat bort lite skräp och rensat lite i vissa bilder, men i övrigt är det ganska lite som är gjort med bilderna.

Wow-känsla

Utmaningen är alltså inte det tekniska, utan det kreativa.

– Det är svårt att hitta rätt figur, att välja, men oftast får jag en wow-känsla när jag hittar rätt position på bilderna, säger Maria med ett leende.

Bilderna blir stora och tunga att jobba med, dels för att Maria jobbar med en PhaseOne-kamera med ett IQ160-bakstycke, men också för att varje bild består av minst två bilder eftersom hon spegelvänder en bild och sätter samman två »kopior« av samma bild.

– Jag gör ofta flera olika versioner av samma bild med hjälp av olika lager, det blir tunga filer, men jag kan snabbt bläddra mellan dem och se vilken jag gillar mest.

Maria menar dock också att den som vill testa på den här tekniken behöver inte alls någon avancerad utrustning. Ett makroobjektiv, ett stativ och något att ljussätta med är det som behövs.

Började med att skriva

I grund och botten är Maria utbildad vildmarksguide. För 15 år sedan när hon startade sitt företag var det med projektledning och formgivning som huvudsyssla. Hon skrev även artiklar och tog bilder mest för att det behövdes. Men sen insåg hon att fotograferandet var det hon gillade mest. Efter något år var det också det som stod för den större delen av arbetet. Idag är 95 procent av arbetet just foto, eller ja, just när vi gör den här intervjun arbetar hon tillfälligt som kommunikatör på Piteå kommun eftersom många av hennes fotouppdrag har bokats om och kommunen behövde förstärkning med anledning av coronakrisen.

Vill fortsätta

Utställningen i Piteå var lyckad, Maria fick mycket positiv respons och har redan börjat titta lite på andra utställningslokaler då hon gärna skulle vilja ställa ut bilderna på flera ställen. Hon är också sugen på att fortsätta fotografera bilder i serien.

– På Instagram så jag en kvinna från Australien som gör konst av fröställningar och dom var jättehäftiga så jag kanske måste åka dit och fota, säger hon med ett skratt och fortsätter:

– Jag har köpt lite fröer också, bara för att växterna hade snygga fröställningar, så det verkar som om jag kommer att fortsätta ett tag till!

Detta är en PLUS-artikel. Som plusmedlem får du:

  • Omedelbar & obegränsad tillgång till denna och alla artiklar
  • Fördjupande reportage, fotoskolor, guider & mycket mer
  • Inbjudningar till VIP-event
  • Exklusiva erbjudanden från våra samarbetspartners

Prenumerera

Välj period och betalning. Köp med engångsköp eller välj en prenumeration så debiteras du inför varje ny period. Avsluta när du vill.

Ett år för bara 449 kr

Prenumerera

Engångsbetalning: Betala snabbt och enkelt för direkt tillgång till denna artikel