Nyhet

Nya Zeeland: ”Sluta ta influencer-bilder på turistplatser”

Roy's Peak, Nya Zeeland.

Turistbyrån i Nya Zeeland har startat en kampanj som uppmanar turister att ta mer originella bilder vid sina turistattraktioner – för att slippa se alla influencerliknande klichébilder.

Nya Zeeland är bland annat känt för sin vackra natur och dramatiska landskap, något som varje år drar mängder av turister. Men nu har de nyazeeländska myndigheterna tröttnat på alla klichébilder som postas i sociala medier: ”Det finns så många otroliga saker att göra i Nya Zeeland förutom de sociala trenderna”, säger en representant för Nya Zeelands turistbyråer till den lokala nyhetsbyrån.

Bland annat finns den populära turistattraktionen Roy's Peak, som är en av de platser där influencers – och därför också turister – besöker toppen efter en lättare vandring och tar en bild i den enligt nyazeeländska turistrepresentanten uttjatade posen ”summit spreadangle”. Köerna till toppen blir längre och längre för ivriga fotografer, något som nu gett upphov till köer över en halvtimme på grund av allt fotograferande, något som bland annat går att se på en tweet från Lukas Stefanko (bilden ovan).

Myndigheten har skapat kampanjen ”Do something new” genom en video, där en känd nyazeeländsk komiker är utklädd till ”ranger”, eller vakt, i detta fall från den fiktiva ”social observation squad” – som ska stoppa människor från att ta bilder med influencer-stil, för att få fotograferna att bli mer unika i sitt bildspråk.