https://www.kamerabild.se/nyheter/p-schemat-modefoto
40170
Nyheter
Nyhet

På schemat: Modefoto

Sara Hellström fotograferar Johanna Ljung från Mikas modellagentur. Foto: Magnus Fröderberg
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/577046.jpg?itok=OkK9nKoJ', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/577046.jpg?itok=OkK9nKoJ', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/577046.jpg', w: 470, h: 313, title: 'Sara Hellström fotograferar Johanna Ljung från Mikas modellagentur. Foto: Magnus Fröderberg ' },]

Totalbetyg

Doften av hårspray ligger tät över studion. Musiken tuggar stillsamt på i bakgrunden. Ett tiotal personer rör sig kors och tvärs. Ljussättningen justeras. Hår, smink och kläder fixas till. Fotograferna väntar på att få börja plåta. Kamera & Bild besökte Stockholm School of Fashion Photography för att se hur framtidens svenska modefotografer tacklar hettan i modefotostudion.
  • Publicerad 12 år 7 månader
    2009-06-13 07:32

Assistentjobb växer inte på träd längre. Men genom modefotoskolan får deltagarna en chans att göra alla de misstag en fotograf inte får göra ute på ett uppdrag.

- Idén från början var att höja medvetandenivån också, säger Carlo Bosco som driver skolan. Lära sig mode. Det är så många som kan göra en fin bild så det krävs något mer.

De nio fotograferna på skolan, en fyra månader lång workshop, får inte bara lära sig hantera Hasselbladare och ljussättning. De får lära sig allt som hör till modefotografens vardag.

En av modellerna på kvällens fotografering stylas. Foto: Magnus Fröderberg

Under hösten har en mängd olika föreläsare besökt skolan. Allt från fotografer som Jimmy Backius och Johan Renck till modechefer på stora svenska modemagasin, representanter från fotografagenturer, modellagenter, modehistoriker, konstnärer och föreläsare i neurovetenskap. De går också på utställningar och andra evenemang tillsammans. Som till exempel Cullbergbaletten.

- Tanken är att hitta en ny plattform för morgondagens fotografer, säger Carlo Bosco. De flesta kan inte säga fyra svenska designer. Om en stylist säger 30-talsstil så ska man veta vad det handlar om.

I slutändan handlar det naturligtvis om att få bättre bilder.

- Och att lära sig att allt inte behöver vara så jävla snyggt. Vi pratar mycket om retusch.

Från höger till vänster: Carlo Bosco, Alicia Swedenborg och Sara Hellström. Foto: Magnus Fröderberg

För kvällens fotopass står Alicia Swedenborg, Pierre Persson och Sara Hellström. De skrattar och pratar med varandra. Kollar sina modeller. Kollar stylingen.

- Hår, smink, modell - det är mycket som kan gå fel, säger Pierre Persson.

Pierre är med sina 21 år yngst i klassen. Plåtningarna är högtidsstunder, men han tycker också att föreläsningarna har varit bra.

- Kul att få höra deras syn på modevärlden, deras tips om hur man kan komma längst, säger han. Misstag är lätt gjorda.

Sara och Alicia håller med.

- De avslöjar sina hemligheter för oss, säger Alicia Swedenborg.

Sara Hellström kollar igenom sina bilder med hjälp av Alicia Swedenborg och Carlo Bosco. Foto: Magnus Fröderberg

Kursen innebär hårt slit hela tiden.

- Den är så intensiv på ett bra sätt, säger Sara Hellström. Men den kunde ha varit lite längre egentligen. Det är tråkigt att det snart är slut.

- Men levererar och producerar hela tiden, säger Alicia. Man lever för det här. Man andas, äter och lever den här skolan.

Sara springer iväg för att kolla sin modell inför plåtningen. Hon är först ut av de tre för kvällen. Ljuset kollas också. De arbetar tillsammans för att hitta rätt. Alicia sitter vid datorskärmen och kollar alla bilder som Sara tar. Huvudläraren Carlo Bosco är även han involverad.

- 5, 6, 7 är den här, säger Sara. Kan du höja den lite?

- Då börjar vi om, säger Carlo.

Sara testfotar och de tittar på skärmen.

- Jag gillar inte den, säger hon.

- Det blir lite dassigt, håller Carlo med om.

Blixtar och softboxar justeras. Efter en stund kommer Saras modell Johanna Ljung från Mikas modellagentur ut.

Fler testplåtningar. Ljuset mäts om. Saker flyttas på. Carlo varnar för sladdarna.

- Åh gud, vad snyggt! utbrister Alicia.

- Där satt den, säger Carlo.

Trots de många aktörerna är Sara helt lugn. Hon tar upp kameran, en Hasselblad H3D, och knäpper av. Samtidigt ger hon instruktioner till modellen.

- Titta upp mot lampan, säger hon.

- Där är det jättefint, stå kvar där en stund.

Knäpp, knäpp.

En stylist springer fram och rättar till något. Sara bränner av några fler bilder. Carlo Bosco, med många års erfarenhet av modefotografering spelar med. Svankar med ryggen i någon slags fågelpose. Modellen gör detsamma.

- Det är svårt att slå den här posen, säger Alicia. Något i det här uttrycket är fantastiskt.

Sara Hellström, Pierre Persson och Alicia Swedenborg - tre av nio modefotoelever under hösten 2007. Foto: Magnus Fröderberg

När Sara är nöjd med de exponeringar hon tagit, berömmer hon modellen. Men Carlo är inte riktigt nöjd ännu. Han vill ha ytterligare en bild, med "sting i blicken", som han uttrycker det.

Sara knäpper av igen.

- Nu har du varianter som räcker, säger Carlo.

300 exponeringar landar Sara på. Nu återstår det svåra. Att välja bild.

- Jag går på formen och uttrycket när jag gör mina val, säger hon.

Att fotografera inför många andra människor, när resultatet av varje avtryckning direkt finns till beskådan för ett dussin personer på en skärm, är en tröskel som är viktig att komma över för en modefotograf. På modefotoskolan kastades deltagarna in i hetluften direkt.

- Det tog de två tre första plåtningarna, svarar Sara Hellström på frågan hur lång tid det tog innan nervositeten att fotografera inför andra, släppte.

Stressmomentet är en viktig del. Förutom att helt få fokusera på mode.

- Det gäller att vara lite kräsen i ögat, säger Patrik Åhlin som assisterat Carlo Bosco under några år och som fungerar lite som en handledare på kursen.

Patrik Åhlin tycker också att eleverna börjar ta för sig mer och mer.

- De har börjat lära sig hela processen och tänker proffsigare nu, säger han. Vad som är viktigt på en fotografering. Det är så mycket man inte kan bestämma över.

Carlo Bosco ser också att skolans fotografer gått framåt.

- Jag är så imponerad av dessa ungdomar, säger han. En grupp individualister som fungerat bra tillsammans.

Men egentligen tycker han inte att det går att lära någon att fotografera.

- Men det går att få folk att öva på rätt saker. Jag visar min grund. Modefoto handlar om att visa kläder på rätt sätt. Det kan vara en intressant bild, men den måste visa intressanta detaljer.

Foto: Magnus Fröderberg

- Sara Hellströms bilder

- Pierre Perssons bilder

- Alicia Swedenborgs bilder

Artikeln har tidigare publicerats i Kamera&Bild nr 1/2008.