Nyhet

Per Lindström blir första professorn i bildjournalistik

Han var chefredaktör för Aktuell Fotografi på 80-talet. Bildchef på Sydsvenskan på 90-talet. Nu blir Per Lindström adjungerad professor i bildjournalistik vid Mittuniversitetet i Sundsvall.

Publicerad

Idag jobbar Per Lindström som utvecklingsredaktör på Sydsvenskan. Den tjänsten kommer han framöver kombinera med sin professur i bildjournalistik.

Tanken är att Per Lindström ska dela med sin av sina kunskaper och tankar till studenterna.

- Morgondagens bildjournalister står inför stora utmaningar. De kommer att behöva ha mycket på fötterna för att kunna hävda sig på framtidens redaktioner. Morgondagens bildjournalist måste vara engagerad och självgående - och ha ett eget bildspråk, säger Per Lindström.

Förutom att delta i seminarier och hålla föreläsningar ska Per Lindström skriva en bok under de tre år som förordnandet varar. Temat är bildjournalistiken i brytningstiden mellan den analoga och digitala världen. Enligt Per Lindström är boken det minsta bekymret:

- Boken har funnits i mina tankebanor ett tag. Nu återstår det svåraste, att leva upp till studenternas och mina förväntningar. Det är spännande och väldigt ansvarsfullt.

Ansvarig för bildjournalistprogrammet i Sundsvall är Pelle Kronestedt. Han är nöjd med sin nya kollega:

- Vi höjer statusen för bildjournalistiken ytterligare ett snäpp. Våra studenter är redan nu mycket eftertraktade i branschen. Det här samarbetet är mycket efterlängtat, och visar både studenterna och Mediesverige att teori och praktik är oskiljaktiga.

Per Lindström började sin karriär på Nya Lidköpings-Tidningen och har sedan dess bland annat arbetat som reporter och fotograf på Expressen, redaktör på Aktuell Fotografi och bildchef på Sydsvenskan.

- Bilden blir allt viktigare i en tidsålder när vi överför information alltmer visuellt. Tidigare tänkte man tidning i en högläsningstradition och "läste med öronen" nu läser vi alltmer med ögonen. Utvecklingen ställer nya krav på medieutbildningen. Det krävs mer kunskap och analys av bildens roll och användning i våra medier, säger Peter Melin, chefredaktör på Sydsvenskan.