https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/fotografer-arga-nya-macar-far-bara-lagas-av-apple
546314
Foto
Fotonyhet

Fotografer arga – nya Macar får bara lagas av Apple

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/mac.jpg?itok=Mj95wjgo', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/mac.jpg?itok=Mj95wjgo', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/mac.jpg', w: 1757, h: 1174, title: ' ' },]

Totalbetyg

De nya Macbook Pro-modellerna från Apple måste lagas av Apple, vilket innebär långa väntetider utan dator – något som drabbar fotografer hårt.

Apple har gjort sig populär för designers och fotografer med sina Macbook Pro-modeller. Länge har Mac då varit det självklara valet, men diskussionen kring alternativ kom igång på riktigt när Apple under 2016 valde att ta bort kortplatsen för SD-kort från sina Macbook Pro-modeller, något som krånglade till det med extrautrustning att bära runt på.

Nu gör sig Apple ovän med samma målgrupp igen. Under 2018 har kontrollchipet T2 byggts in i Macbook Pro, Macbook Air och Mac Mini, något som innebär att tredjepartsservice inte längre har möjligheten att reparera dessa datorer, tillsammans med Imac Pro från 2017, och heller inte möjligheten att byta lagring eller moderkort. Apples egna mjukvara för diagnostik måste köras vid reparation, görs inte det så låser T2-kretsen datorn.

Detta i sin tur innebär att lagning endast kan ske i Appleauktoriserade serviceverkstäder, något som innebär väntetider på upp till två veckor utan tillgång till sin dator – en väntetid som nu också förväntas bli högre då verkstäderna rimligen får fler serviceuppdrag. 

Flera fotografer har hört av sig till Kamera & Bild och berättat om problemet, och menar att det borde gå att lösa på ett smidigare vis, och ser det som problematiskt att det inte längre går att få snabb service vid hårdvarukrångel.

De nya reglerna från Apple är ett svar på den lagstiftning som är på väg i USA, "Right to repair", som innebär att teknikbolag som Apple skulle bli tvungna att tillgängliggöra diagnostikprogram och specialverktyg för alla.

Vad tycker du?

Hur upplever du Apples servicetider?

546319
gr:rror validating access token: The s