Prylnyhet

Leica lanserar två specialkameror – i guld och titan

Leica är inte främmande för att ge ut begränsade utgåvor av sina kameror med olika typer av specialmaterial eller färger. Nu kommer tre olika kit som slår det mesta annat de lanserat på fingrarna. I alla fall när det kommer till uppmärksamhet och pris.

Är det något den anrika kameratillverkaren Leica gillar att göra så är det att lansera begränsade upplagor av specialutgåvor av sina kameror. Nyligen meddelade de att de lanserat två nya specialutgåvor. Den första vi tar upp är en titanversion av den mekaniska och analoga Leica M-A som kommer med ett APO-Summicron-M 50mm f/2 ASPH.

Kamerakroppen är fräst helt i titan, ett material som är både lätt och starkt. M-A är, som nämnts, en helt mekanisk kamera helt utan batteri. Enligt Leica är det essensen av deras filosofi att bara koncentrera sig på det viktigaste och att det är fotografi i sin renaste form. Objektivet har ett yttrte hölje av titan. Leica M-A Titan är den sjätte kameran som Leica lanserar i titan där den första var en M6 som kom 2001. Priset på det här kitet ser ut att hamna på runt 20 000 dollar, vilket motsvarar runt 200 000 kronor.

Kungligt guld

Den andra utgåvan är för den som gillar lite mer bling. Här har Leica gått ihop med Thai Beverage för att skapa en guldplätterad variant av Leica M10-P tillsammans med ett APO Summicron 50mm f/2 ASPH och ett 35mm f/1,4 ASPH för att fira att det var femtio år sedan kröningen av den Thailändske kungen Maha Vajiralongkorn.

Kameran kommer i två varianter, antingen med gult läder eller med grönt läder. Den gula varianten kommer i ett kit med båda ovan nämnda objektiv, den gröna kommer enbart med 50millimetern.

Den här versionen förväntas kosta 50 000 dollar för de gula kitet och runt 30 000 dollar för det gröna kitet. Det vill säga dryga halvmiljonen respektive 300 000 kronor. Men det gula kitet kommer också bara i tio enheter och det gröna i tjugo, så det blir onekligen en begränsad utgåva. Men det är också några av de dyraste prissatta Leicakamerorna som lanserats.