https://www.kamerabild.se/nyheter/prylar/stort-ras-f-r-kompakter-under-f-rsta-halv-ret
525411
Prylar
Prylnyhet

Stort ras för kompakter under första halvåret

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550569.jpg?itok=wLthLd66', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/550569.jpg?itok=wLthLd66', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/550569.jpg', w: 1000, h: 662, title: ' ' },]

Totalbetyg

Kompaktkameran kämpar för sin överlevnad medan smartphones blir allt mer populära. Det skriver The Wall Street Journal som rapporterar att kameratillverkarnas leveranser av digitalkameror sjönk med 42 procent under årets första fem månader, och då främst inom segmentet kompakter.

Att den lilla digitalkameran har fått tuff konkurrens från smartphones är egentligen ingen nyhet. Men nu tycks kompakten stå inför sitt mest avgörande ögonblick när det handlar om att överleva, då försäljningen av dessa sjönk kraftigt under årets första fem månader. I dag värderar kunderna bekvämligheten av att kunna fotografera med sin smartphone för att sedan dela bilderna på nätverk som Facebook och Instagram.

Den globala marknaden för digitalkameror kulminerade under 2010, med cirka 144 miljoner sålda kameror. I år tycks den siffran krympa till 102 miljoner. Den största nedgången sker just inom de så kallade point-and-shoot-kamerorna, som beräknas minska till 80 miljoner sålda kameror i år från 132 miljoner för tre år sedan.

Förändringarna tvingar nu kameratillverkarna att försöka hitta nya lösningar. Många väljer att satsa på sina mer avancerade kameror, med till exempel bättre sensorer och mer zoom. Många väljer även att anpassa sina kameror till sociala medier, med bland annat inbyggd wifi.

– Alla i den här branschen känner till att marknaden förändras. Frågan är vad vi kan göra år det, säger Hiroshi Tanaka, corporate vice president på Fujifilm, till The Wall Street Journal.

Lär merThe Wall Street Journal.