Prylnyhet
Vi har provat Nikon D3s
En gimmick eller något som faktiskt går att använda? Den frågan kan vi besvara efter att ha provat Nikon D3s på ISO 102.400.
Vi fick prova några olika exemplar av prototyper av Nikon D3s under en förhandsvisning med stort hemlighetsmakeri.
En del av kamerorna uppvisade lite konstigheter som tvekande autofokus medan andra fungerade till synes som de ska. Eftersom kamerorna inte hade den slutgiltiga programvaran får vi inte publicera bilderna vi tog utan vi får redovisa våra intryck i ord.
Nikon D3 är en mycket bra kamera så det finns inget behov av att konstruera om kameran helt. Men utvecklingen går framåt och många redaktionen jobbar idag med webb-TV och bildbyråer säljer filmklipp till TV.
Behovet att kunna filma är grunden till uppgraderingen, men Nikon kan säkert inte heller låta bli att skruva upp ISO så mycket som det går för att inte tappa kunder till Canon Eos 1D Mark IV som väntas inom kort. Canon är ju som bekant också tämligen glada för höga ISO.
Att Nikon valt att begränsa sin filmfunktion till 720p och inte fläskat på med 1080p som exempelvis Canon Eos 5D Mark II bjuder på kan säkert många invända emot, och det är ju naturligt, man vill ju ha det mesta av det bästa.
Nikon gör klokt i att erbjuda 720p i sin D3s. Det är denna storlek som främst används inom professionell video. TV-sändningar sänds nästan uteslutande i 720p, 1080p kräver för mycket bandbredd. Och webb-TV måste ändå skalas ner och komprimeras rejält för att tillräckligt många ska kunna se det.
Naturligtvis hade det inte skadat om Nikon slängt in 1080p, men om 720p skulle saknas som i Canon Eos 5D Mark II vore det olyckligt.
Nikon säger att filstorleken skulle bli för stor om de använt 1080p i kombination med det valda filmformatet Motion-Jpeg. Jag vet inte om detta är sant, det borde väl vara upp till mig som användare att bedöma den saken, men kanske räcker inte processorn i kameran till.
I D300s kan vi se att Nikon tydligt förbättrat kvaliteten på sin filmfunktion jämfört med D90 och D5000. Komprimeringen är klart bättre vilket ger skarpare filmer. Om filmerna i D3s kommer att vara ännu bättre än från D300s kan vi inte säga, men det är inte osannolikt.
En smart funktion som tydligt visar att Nikon noga analyserat yrkesfotografernas behov är att det direkt ur kameran går att plocka stillbilder ur filmerna. Det går ju inte att utesluta att det avgörande ögonblicket inträffar under filmningen. Bildstorleken 1280x720 pixlar är visserligen inte så stor men fungerar till webb och dagspress om nyhetsvärdet är stort.
Det hade naturligtvis underlättat med 1080p för att ta ut stillbilder. 2 megapixel (1920x1080 pixlar) räcker rätt långt.
Det ska gå att styra tid och bländare under filmning, men jag saknar möjligheten att kontrollera ljudet underfilmning. Att ha exakt kontroll över ljudet är inte så viktigt för en pressfotograf, det sköter automatiken tillräckligt bra, men att kunna se att det överhuvudtaget kommer in ljud från mikrofonen är värdefullt. Ett batteri i en trådlös mikrofon kan ju ha tagit slut eller det kan bli glapp i en kabel.
Som kameran fungerar nu får man göra ett snabbt klipp och sedan spela upp det för att kontrollera att det kommer in ljud.
Detta kan synas som en marginell synpunkt - och visst är det så, men D3s-uppdateringen handlar om att fixa till en mängd småsaker. Exempelvis har avståndet på hur långt AF-ON-knappen trycks in justerats.
Påtagliga förbättringar
En av de viktigare förbättringarna i D3s är den fördubblade bufferten. Allt fler reportage, natur och actionfotografer fotograferar med råformat med stora, snabba minneskort. Det kan exempelvis vara skidåkningsbilder till en reklambroschyr eller bara för att man alltid vill jobba med maximal kvalitet.
Sportfotografen Bill Frakes på Sports Illustrated använder sig idag av 29 stycken Nikon D3 i sin personliga utrustning. På vissa tävlingar använder han upp till 60 stycken D3:or.
Han fotograferar i råformat och uppskattar den förbättrade bufferten, men även andra nya funktioner.
- Står man på en fast position med ett fast tele är det bra att kunna välja mellan beskärningslägena 1,2x och 1,5x för att slippa beskära i efterhand. Bilderna kanske går direkt till en bildredaktör och då är det inte kul att lämna ifrån sig bilder som inte är perfekt komponerade och beskurna, säger Bill Frakes.
Jag frågar om han kommer att byta ut sina D3:or mot D3s säger han nej.
- Jag skaffar nog bara fyra kamerahus. Jag fotograferar sällan i svagt ljus att D3 inte räcker till.
ISO 51 200 imponerar
ISO 102.400 kan tyckas som en gimick, men det fungerar att använda i vissa fall. Bildkvaliteten räcker helt klart till för att en dagstidning ska kunna trycka bilderna om nyhetsvärdet är stort. Och man kan också tänka sig att polisens spanare får ett nytt tjänstevapen.
När vi tittar närmare på filerna tagna på ISO 102.400 tycks det återstå lite finjusterande. Vissa enstaka pixlar lyser starkt blått på ett sätt som är helt onödigt. Det skulle lätt gå att släcka ut dessa pixlar med en algoritm.
Den gröna och röda kanalen ser mycket bra ut men den blå kanalen uppstår kraftiga mönster i bilderna som är tagna i svagt ljus. Vi tror att detta också går att fixa till bättre i den slutliga programvaran.
Bildkvaliteten blir också bättre om man fotograferar i mer kontrastrikt ljus med högre färgtemperatur än vid vår provfotografering.
I en del situationer när jag fotograferade med Nikons ljusstarka tele 200/2 VR räckte inte ljuset till för att autofokusen skulle fungera och det blinkade ”Low” i sökan. Men det gick bra att fotografera med manuell fokusering även om skärpan inte alltid hamnade där den skulle.
Vid ISO 51.200 ser bilderna klart bättre ut och verkligen imponerande. Lars ”Nikon-Lasse” Pettersson uppger att brusegenskaperna är förbättrade med cirka ett och ett tredjedels steg mot D3, och det verkar rimligt.
Vid ISO 12.800 som är den övre gränsen för den normala ISO-skalan är bildkvaliteten utmärkt. Nikon-Lasses intryck tycks stämma bra och vi kan inte heller utesluta att det går att göra ytterligare förbättringar innan kamerorna börjar lanseras.
Min bestämda uppfattning om kameran får du vänta på tills vi testat kameran ordentligt, men en sak är säker – Nikon är väl rustade för att möta Canon Eos 1D Mark IV.