Skola
Så fixar du dina pocketbilder
Minneskorten fylls snabbt av "pocketbilder" – spontana bilder som ger speciella möjligheter i Photoshop.
Några månader om året har jag kameran i bakfickan. Alltså inte min dyra systemkamera, för den är kvar i garderoben. I stället har jag en liten pocket på fyra megapixel som smidigt ryms direkt i fickan på tunna sommarplagg.
Bilderna blir förstås lite speciella. Jag har bara skärmen att titta på och kamerans slutare har en viss tendens att vänta precis så länge som behövs för att vännerna ska tröttna och titta bort.
Hem kommer jag med foton fyllda av avklippta armar, röda ögon och grillrök, men ofta ihop med några av de bästa, mest personliga foton jag äger.
Jag leker gärna med sådana bilder i Photoshop. Det är befriande. I stället för att sakta bildbehandla fram den perfekta exponeringen så är pocketfoton vidöppna för experiment. Samtidigt ska det vara lika snabbt och spontant som fotograferingen var. Tricket rätt upp ur bakfickan.
Denna månad visar jag tio av mina snabba favorittrick, mysiga fina trick som du kan droppa på dina pocketfoton, bara för att se vad som händer.
Det här behöver du:
Photoshop 6-7, CS1-CS3, Photoshop Elements 3-5 (delvis)
Alla bilder är tagna av Mattias Karlssons student Elin Åhlander på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping
Före och efter tips nummer 1 (svartvitt) och 2 (vinjettering).
1. SVARTVITT
Det kan bli väldigt effektfullt med kontrastrikt svartvitt. Smidigaste sättet är att använda övertoningskarta.
Teknik:
Välj Bild > Justeringar > Övertoningskarta (Image > Adjustments > Gradient Map). I dropdown-menyn väljer du den övertoning som går från svart till vitt. Fotot blir direkt svartvitt. Tryck OK.
Detta är min favoritmetod för att den snabbt ger ett kontrastrikt svartvitt foto helt utan arbete.
Mer:
I nya CS3 finns justeringen Svartvit som ger dig möjligheter att påverka slutresultatet mer. Men då är det inte lika blixtsnabbt som ovan. Klassiska Blanda kanaler känns så långsam att arbeta med att jag blir trött bara jag tänker på den.
Elements:
Övertoningskarta är opraktiskt i Elements, så använd i stället Förbättra > Konvertera till svartvitt. Du kan se hur du skapar Över-
toningskarta ändå i trick 05.
2. VINJETTERING
Att sätta en vinjettering, en toning mot svart i kanterna av fotot, är ett snyggt sätt att lyfta fram motiv.
Teknik:
1 Gör en rektangulär markering, ungefär en
tiondel in i motivet. Omvänd direkt markeringen med Markera > Omvänd (Select > Inverse).
2 Välj Markera > Ludd (Select > Feather). Lägg 80 pixel ludd på markeringen. Tryck OK. Nu blir markeringskanten inte alls så skarp längre och alla justeringar du gör kommer snyggt att smyga in.
Notera: I CS3 har Ludd flyttat in under Markera > Förbättra kant (Select > Refine edge)
3 Välj Bild > Justeringar > Nyans/mättnad (Image > Adjustments > Hue/Sat). Tona mot svart med regeln för Ljushet. Minus 20 till 30 brukar vara lagom. Tryck OK.
Mer:
Du kan variera med toning helt till vitt eller svart samt med rektangulär eller cirkulär markering. Använd ibland lasso för att göra en frihandsmarkering, för det blir tuffare. Pröva även att tona till svartvitt eller oskärpa. Även mängden ludd påverkar vinjetteringens utseende.
Elements:
Du gör precis likadant. Nyans/mättnad hittar du under Förbättra > Justera färg
3. LOKAL KONTRASTHÖJNING
Med hjälp av ett skärpeverktyg höjer jag kontrasten mellan redan kontrasterande ytor i fotot. Det ger mer stuns i hela fotot.
Teknik:
Välj Filter > Skärpa > Oskarp mask (Filter > Sharpen > Unsharp mask). Sätt reglagen till 100 procent | 50px | 0.
Effekten blir nu rätt kraftull. Men det är för att du ska få se den tydligt. Minska nu till önskad nivå med Mängd. Du kan även laborera med Radien mellan 20 och 70 px.
Mer:
Det här är ett knep jag ser allt oftare nuförtiden. Det ger verkligen lite mer stuns i fotot. Tar du i alltför mycket kan det dock uppstå en missfärgad gloria runt huvudet på dina motiv.
För den nyfikne finns effekten rejält beskriven online, både hur den egentligen fungerar och om olika fördjupningar. Sök på ”local contrast enhancement” i Google.
Elements:
Funkar klockrent likadant.
4. FÄRGKICK MED LAB
Ett litet trick som kraftigt förstärker fotots färg. Effekten passar bäst på foton som fångats lite fattiga i sin färg men som passar bättre färggrant.
Teknik:
1 Välj Bild > Läge > Lab-färg (Image > Mode > LAB). Öppna upp verktyget kurvor med Bild > Justeringar > Kurvor (Image > Adjustments > Curves).
2 I rullgardinsmenyn för Kanal väljer du ”A”. Dra in kurvpunkten i övre högra hörnet exakt en ruta. Dra sedan in även den nedre punkten en ruta.
3 Välj nu B-kanalen och dra punkterna där precis på samma sätt. Tryck OK när du är klar.
4 Sätt tillbaka bilden till RGB med Bild > Läge > RGB-färg (Image > Mode > RGB). Annars kan det vara svårt att arbeta vidare med bilden med övriga verktyg.
Mer:
Om effekten blir för kraftig väljer du direkt Redigera > Tona kurvor (Edit > Fade) och sätter lämplig mängd. Du kan även duplicera bakgrundslagret innan så att du kan tona ihop före- och efterversioner med opacitetsregeln i lagerfönstret. Ett tredje sätt är att inte dra in en hel ruta.
Elements:
Inte chans, tyvärr. LAB är endast för stora Photoshop.
5. PASTELLKONTRAST
En mode-effekt som jag har fått hitta på ett namn till. Så det fick bli pastellkontrast. Den kan ses överallt just nu med dess urvattnade färger och höga kontrast.
Teknik:
1 Skapa ett nytt justeringslager för Övertoningskarta (Gradient map) genom att trycka på halvmånesknappen
i lagerfönstret.
2 I verktyget väljer du övertoningen från svart till vitt. Nu blir fotot svartvitt, det är tänkt så. Tryck OK.
3 Sätt blandningsläget till Täcka över (Overlay) eller Mjukt ljus. Blandningsläget är rullgardinsmenyn i lagerfönstret som börjar med ”Normal”. Nu smälts den svartvita och den färgade bilden ihop och kvar blir högre kontrast och lite spe-ciella färger.
Mer:
Effekten blir bra på precis allt. Kanske för att den känns modern just nu. Man känner igen den från musiktidningar och magasinomslag. Pröva på allt från husdjur till landskap. Använd opacitetsregeln för att mildra resultatet. I Kamera Bild nummer 6 2007 skrev jag guider till blandningslägen om du är nyfiken på hur det fungerar.
Elements:
Det är bara att göra precis likadant. Halvmånesknappen är i övre delen av lagerfönstret i stället för nedre. Bara för att Adobe vill krångla till det för mig (tror jag).
6. GRÖN KANAL TILL BLÅ KANAL
En rätt cool, lite udda, effekt som är blixtsnabb att utföra. Allt blått blir tufft mintgrönt.
Teknik:
1 Gå till kanalfönstret. Det är oftast dockat ihop med Lager men om du inte ser det på skärmen så väljer du Fönster > Kanaler (Window > Channels).
2 Klicka och placera dig i den gröna kanalen. Din bild blir svartvit för den visar bara innehållet i den gröna kanalen. Klicka ”Ctrl + A” för att markera allt. ”Ctrl + C” för att kopiera.
3 Ställ dig nu i den blå kanalen och klicka ”Ctrl + V”. Du ersätter nu den blå kanalen med informationen i den gröna. Ställ dig i RGB igen för att se slutresultatet.
Mer:
Kombinera gärna effekten med Pastellkontrast från trick 05. Då blir den extra tuff. Du kan även testa att kopiera andra kanaler in i varandra. Undvik dock att kopiera in den blå i andra eftersom den oftast är ruskigt brusig.
Elements:
Nix, kanalfönstret finns inte.
7. SOFTAT SKIMMER
Kanske är det som så att fejkat vaselin på objektivet är det knep
i Photoshop som går att göra på flest sätt. Här är i alla fall en metod som jag gillar.
Teknik:
1 Duplicera lagret med ”Ctrl + J” och välj sedan Filter > Oskärpa > Gaussisk oskärpa (Filter > Blur > Gaussian). Sätt Radien till 10–15 och tryck OK.
2 Sätt blandningsläget till Täcka över (Overlay) eller Mjukt ljus. Blandningsläget är rullgardinsmenyn i lagerfönstret som börjar med ”Normal”. Nu smälts de båda bilderna ihop. Kvar blir en lite väl ”het” bild färgmässigt.
3 Välj Bild > Justeringar > Nivåer (Image > Adjustments > Levels). Dra in de båda utgångsnivåerna 50 steg mot mitten. Det minskar kontrasten i det övre lagret och resultatet blir ett skönt skimmer över fotot.
Mer:
Det här är en effekt som går att variera i all oändlighet. Mängden oskärpa kan förstås ändras.
Du kan öka effekten får du om du målar fram skärpa på olika ställen i bilden med Suddgummit och en mjuk pensel som har låg opacitet.
Elements:
Det fungerar likadant i Elements. Du hittar Nivåer under Förbättra > Justera ljus.
8. SPLIT TONING
Genom att värma upp halva ljusomfånget och kyla upp andra halvan skapas en intressant dissonans.
Teknik:
1 Välj Bild > Justeringar > Färgbalans (Image > Adjustments > Color balance). I färgbalans kan du justera olika delar av ljusområdet för sig – skuggor, mellantoner och högdagrar.
2 Klicka i Skuggor. Kyl av dem genom att dra Cyan till –40 och Blå till +20.
3 Klicka i Högdagrar och värm upp dem genom att dra Röd till +25 och Gul till –40. Tryck OK.
Mer:
Knepet funkar egentligen bäst på svartvita foton. Men jag är inte alls främmande för att testa på en hel del färgfoton. Pröva även att göra precis tvärtom. Kyl av ljusa delar och värm upp mörka.
Elements:
Färgbalans finns inte men du kan göra precis samma sak med Förbättra > Justera färg > Färgvariationer. Klicka bara en gång i en färgruta för att tillföra den färgen.
9. FEJKAD LOMO
Lomo är en rysk plastkamera och det är fräckt att efterhärma foton från den. De blir liksom lite färgskruvade och oskarpa, fast snyggt.
Teknik:
1 Välj markeringslassot. Gör en frihandsmarkering i ytterkanterna på fotot. Så du lämnar lite drygt 10 procent mellan markeringen och kanten. Du behöver inte göra markeringen speciellt perfekt.
2 Lägg 50 pixel ludd på markeringen med Markera > Ludd (Select > Feather).
Notera: I CS3 har Ludd flyttat in under Markera > Förbättra kant (Select > Refine edge)
3 Förstärk med Bild > Justeringar > Intensitet/kontrast (Image > Adjustments > Brightness/contrast). Sätt båda till +30 för att ljusa upp centrum av fotot. Tryck OK.
Notera: I CS3 är verktyget förbättrat. Det blir snyggare men du kan behöva ”ta i mer”.
4 Omvänd markeringen med Markera > Omvänd (Select > Inverse). Förstärk igen med Brightness/contrast. Sätt den här gången Intensiteten till –30 och Kontrast till +30.
5 Klicka inte bort markeringen utan fortsätt med ytterkanten. Välj Bild > Justeringar > Nyans/mättnad (Image > Adjustments > Hue/Sat). Dra Nyans åt vänster för att vrida färgerna lite ur led. –20 brukar vara lagom.
6 Avsluta med samma markering och gör kanterna oskarpa med Filter > Oskärpa > Linsoskärpa (Filter > Blur > Lens blur). Lägg på lagom mängd och tryck OK.
Mer:
Det tuffaste sättet att variera den här effekten är att göra nya markeringar mellan varje steg, så att bilden blir mer organisk.
Elements:
Jajemen, allt fungerar toppen, typ. Du hittar Intensitet under Förbättra > Justera ljus och du hittar Nyans under Förbättra > Justera färg. Oskärpan får du dock välja en annan. Lite låg Gaussisk brukar fungerar.
10. ENKEL VÄNDFRAMKALLNING
Vändframkallning är en teknik som går ut på att medvetet framkalla filmen i fel vätska. Resultatet är högre kontrast med ett stick i gulgrönt i fotots ljusa delar och ett stick i blått samt magenta i de mörka.
Teknik:
1 Välj Lager > Nytt justeringslager > Kurvor (Layer > New adjustmentlayer > Curves). Innan du trycker OK sätter du läget till ”Färg” (color). På så sätt färgas bilden av kurvorna samtidigt som ljuset i originalet bibehålls.
2 I rullgardinsmenyn på Kurvor väljer du den röda kanalen. Skapa en S-kurva som ger rött i det ljusa och cyan i det mörka.
3 Välj nu den gröna kanalen. Skapa en liknande kurva som tidigare fast inte alls lika kraftfull.
4 Välj slutligen den blå kanalen. Begränsa tonen genom att dra ändpunkten för mörkt uppåt och ljust nedåt. Detta skapar ett gult stick i ljusa segment och blått i mörka. Tryck OK.
Mer:
Detta är en snabb metod när jag gett dig exakta kurvor. Nu kan du dubbelklicka på justeringslagret och fortsätta och dra i kurvorna tills du blir nöjd.
Jag gillar även att i ett sista steg slå ihop lagren med Lager > Lägg samman (Layer > Flatten) och lägga på lokal kontrasthöjning från trick 03.
Elements:
Igen, sorry. Kurvor med dessa möjligheter finns inte i Elements