Intervju
Så jobbar en fotografagent
Efter nio år som fotografagent på stora agenturer valde Marie Linins att starta eget. Olikt många andra agenturer sätter hon sina fotografer i det absolut första rummet och jobbar med varje kreatör som ett eget varumärke.
Hon ser till att fotografens portfolio är så bra den kan vara, att den visas för kunder, tar in förfrågningar, pratar med fotografen om vilket team som behövs, ser till att boka alla i teamet, förhandlar med byråerna, agerar produktionsledare, bokar mat och lokal, pratar igenom skisser med kunden, följer upp och fakturerar. Dessutom arbetar hon långsiktigt med de fotografer hon representerar. Det handlar bland annat om att bygga deras varumärken.
– Jag har jobbat på stora agenturer, men drogs till ett annat sätt att jobba på där jag kan fokusera på varje kreatör/fotograf som varumärke, säger Marie Linins på Mink Mgmt. Jag anser att en agentur är de kreatörer som den representerar. Bilderna är kärnan i allting.
Det är egentligen fel att prata om Marie, när det är fotograferna hon försöker framhäva. Till och med på sin webbsida tonar hon ner Mink Mgmt. Fotograferna syns mest och störst.
Att arbeta som Marie Linins gör är inte unikt, men ändå ovanligt. Vanligare är större agenturaktörer med många olika avdelningar där fotograferna kanske inte lyfts fram på samma sätt.
– För mig är blev det viktigt att gå tillbaka till grunden. det finns ett behov. Vara mindre och jobba tätt med fotograferna och förvalta dem jag jobbar med. Det är ett samarbete som bygger på ömsesidig vilja, ett intresse av att göra någonting tillsammans.
Vilken är din viktigaste roll?
– Viktigaste roll? Det beror på vilket samarbete vi har. Men att vara lyhörd, våga ta beslut, vara diplomatisk men orädd, och ha det bästa för slutresultatet för ögonen hela tiden.
Carl Kleiner, Bohman + Sjöstrand, Mathias Sterner och Philip Karlberg är fotograferna som just nu är varumärken för Marie och hennes Mink Mgmt. Hon är även agent för Foxall som pysslar med Creative Direction.
– Alla de jag jobbar med har jag respekt för på både ett yrkes- och personligt plan. Jag är stolt över dem.
Hur väljer du ut dina fotografer?
– När jag tar in en fotograf går jag på magkänslan om jag blir berörd av ett manér eller inte, men också hur de funkar i team och hur de förvaltar en idé från kund. Det känns både roligt och viktigt för mig. Jag vill vara som ett management för de här kreatörerna, inte bara en säljande agentur, utan arbeta långsiktigt hela tiden och bidra till slutresultatet.
– Man ser ganska fort om fotografen känner glädje för sitt jobb. Det måste finnas en nerv, någonting bortom tekniken.
Marie har förutom agenturbranschen erfarenhet från reklambyråvärlden såväl i Stockholm som i New York. Hon har även jobbat som eventmanager i Barcelona. I Mink Mgmt är hon helt själv med sina kreatörer.
– Det viktiga för mig är att göra ett gediget jobb och växa långsamt. Inte växa som självändamål.
Men nog om Marie nu, de viktiga i sammanhanget är Carl Kleiner, Bohman + Sjöstrand, Mathias Sterner, Philip Karlberg och Foxall, såväl kreatörer som viktiga varumärken.