Nyhet
Så undviker du friläggningsmisstagen
Att isolera ett objekt ifrån sin omgivning i Photoshop kan vara en både svår och tidskrävande uppgift. Men det finns knep som ökar dina chanser att åstadkomma ett bra resultat. Vi har samlat de tio bästa tipsen som gör din friläggningsvardag lite enklare.
Av: Anders Jensen
Hur skulle en lista över en duktig bildbehandlares viktigaste förmågor se ut? Svaret beror förstås på vem man frågar, men de flesta skulle nog vara överens om att goda friläggningsfärdigheter förtjänar en plats högt upp på listan. Kanske till och med allra högst upp. För vilken typ av bildbehandling du än sysslar med ställs du förr eller senare inför uppgiften att isolera ett visst objekt eller område i bilden.
Begreppet friläggning innefattar nämligen många olika saker, utöver att placera föremål på en neutral bakgrund. Arbetar du till exempel med fotomontage är det själva grundbulten i allt bildskapande. Dessutom är goda kunskaper om friläggning synonymt med goda kunskaper om markeringar, lagermasker, kanaler, banor och andra funktioner som används i alla möjliga sammanhang. Oavsett om ditt mål är att byta eller avlägsna en bakgrund, skapa ett fotomontage, utföra selektiva bildkorrigeringar eller bara bli en bättre bildbehandlare, är det alltså en stor fördel att ha kläm på friläggningens olika delar.
Tyvärr är friläggning i mångas ögon bildbehandlingens tråkigaste moment. Ett nödvändigt ont som måste klaras av innan man kan sätta igång med det som är kul på riktigt. Kanske är det av den anledningen man kan hitta så många exempel på dåligt utförd friläggning, hos amatörer såväl som hos proffs. Fortfarande är slarvig friläggning ett av de snabbaste sätten att se om ett foto har manipulerats eller inte.
De tips vi har samlat här kan alla hjälpa dig att skapa snyggare friläggningar. Men som så ofta är fallet krävs det också mycket övning. Känslan för när du ska bruka en viss metod eller exakt vad som händer i ett enskilt fall när du använder ett speciellt verktyg måste du skaffa dig på egen hand.
I artikeln har vi utgått ifrån Photoshop, men flera av tipsen är av allmän karaktär och gäller i lika hög grad andra bildbehandlingsprogram, exempelvis Elements, Gimp och Paint Shop Pro.
TIPS 1: Använd lagermasker
I Photoshop kan du frilägga en bild på väldigt många olika sätt. Markera objektet och klipp ut, markera bakgrunden och radera eller avlägsna bakgrunden med suddgummit är bara några av alternativen. Men oavsett vilken metod du använder för att isolera objektet ifrån sin omgivning bör du så ofta du kan använda dig av lagermasker (förutsatt att ditt bildbehandlingsprogram har stöd för detta).
En lagermask är en gråskalebild som bestämmer vilka av lagrets pixlar som är synliga. Svart färg i lagermasken döljer pixlar, vit färg lämnar dem synliga och grånyanser där emellan gör pixlarna semitransparenta. En av fördelarna med att använda en lagermask är att du när som helst kan korrigera och förbättra din friläggning. Du gömmer alltså bara undan pixlar, istället för att permanent ta bort dem som är fallet då du till exempel markerar och klipper ut. Detta kan vara ovärderligt om du i ett senare skede märker att du har slarvat och tagit bort lite för mycket - måla bara med vit färg i lagermasken för att ta fram pixlarna igen.
Ett sätt att frilägga med hjälp av lagermasker är att lägga till masken direkt och måla med svart färg för att dölja objektets omgivning. Ibland kan det vara bättre att göra tvärtom - fylla masken med svart och måla fram objektet med vit färg. Vill du istället börja med att göra en grovmarkering går det också bra. Lagermasker som skapas när en markering är aktiv motsvarar nämligen automatiskt markeringen. Därefter kan du enkelt finputsa friläggningen med penselverktyget och svart eller vit färg.
Ibland kanske du inte tycker att det är nödvändigt att använda en lagermask. Du kanske vet på förhand att friläggningen är precis som du vill ha den. Men typiskt nog är det just i de fallen man brukar sitta några timmar senare och ångra bittert att man inte kan korrigera friläggningen. Se alltså till att överutnyttja snarare än underutnyttja lagermaskerna.
tips1_1.jpg
Grästuvan på strutsens huvud har frilagts med hjälp av en lagermask. Därmed kan friläggningen lätt korrigeras om slarv upptäcks senare.
tips1_2.jpg
Stora montageprojekt av det här slaget kan bestå av hundratals lager. Många av lagren är försedda med en lagermask så att alla friläggningar kan korrigeras när som helst under arbetets gång.
TIPS 2: Arbeta i små steg
Speciellt om du frilägger med hjälp av markeringar underlättar det om du utför arbetet i små steg. Många gör felet att försöka frilägga ett helt objekt i ett svep. Ofta blir resultatet mindre bra eftersom det är svårt att hålla precisionen så länge. Du har större chans att lyckas om du istället utnyttjar verktygsalternativen för att bygga upp markeringen efter hand.
Det gör också att du enklare kan arbeta med bilden ordentligt inzoomad så att du snabbt ser hur bra din markering blir. Även när du arbetar med andra friläggningsmetoder är det alltså en god idé att zooma in det aktuella området ordentligt.
Att utföra arbetet i mindre steg innebär dessutom att du bara behöver ångra den senaste lilla biten när du gör ett misstag.
tips2.jpg
Använd markeringsverktygens alternativ för att bygga upp markeringarna bit för bit.
TIPS 3: Undvik snabbmetoder
I dagens bildbehandlingsprogram finns en hel uppsjö med verktyg och funktioner som används för att frilägga bilder. Några av de populäraste, främst beroende på att de är så enkla att använda, är trollstav och "markera färgområde". Dessa kan visserligen fungera bra i enskilda fall, men många gånger blir resultatet lidande. Precisionen hos exempelvis trollstaven är ofta för dålig för att du ska kunna markera precis de områden du vill. Konsekvensen kan vara att spår av den gamla bakgrunden finns kvar kring objektet i form av en taggig gloria.
Trots att det kan vara frestande att använda enkla snabbmetoder bör du alltså undvika dessa om du vill ha ett perfekt resultat. Annars är risken att du ändå tvingas städa upp friläggningen i efterhand, något som ofta är en tidskrävande process. Metoder som trollstaven och "markera färgområde" lämpar sig därför inte särskilt väl för friläggning. Använd dem bara om du vill göra en grovmarkering, exempelvis för att se hur en viss bild fungerar i ett montage. Utnyttja sedan andra verktyg för att göra den slutliga friläggningen.
I Photoshop CS3 kom ett nytt verktyg för friläggning som kallas "snabbval". Verktyget ökar visserligen dina chanser att åstadkomma hyggliga markeringar snabbt, men räkna inte med att resultatet blir perfekt.
tips3.jpg
Friläggning med trollstaven och andra snabbmetoder lämnar ofta spår efter sig. Här har himlen bytts ut, men en gloria med den gamla bakgrunden syns tydligt.
TIPS 4: Mjuka upp kanterna
Om du arbetar med fotomontage är det viktigt att få till rätt mjukhet på kanterna för att slippa avslöjande skarvar. Frilägger du genom att måla direkt i en lagermask bör du därför variera penselns hårdhet beroende på vilken typ av kontur du följer. Du kan också mjuka upp kanterna hos en lagermask i efterhand. Antingen genom att ge hela masken en dos gaussisk oskärpa eller mer selektivt genom att med mjuka upp vissa segment med hjälp av oskärpeverktyget.
Om du istället föredrar att frilägga direkt med markeringar kan du använda ludd (eng: feather). Luddvärdet bestämmer hur mjuka kanter markeringen ska ha. Nackdelen är att det inte alltid är optimalt att ha samma mjukhet runt om hela konturen. Vill du ha bättre kontroll bör du därför använda lagermasktekniken istället.
I tidigare versioner av Photoshop får du prova dig fram till ett lämpligt luddvärde eftersom förhandsgranskning saknas. I version CS3 kom en efterlängtad funktion som kallas "förfina kant". Den gör det möjligt att finjustera markeringar via en dialogruta med flera förhandsgranskningsalternativ. Förutom att du ser direkt hur olika luddvärden påverkar friläggningen kan du bland annat göra konturen jämnare och/eller skarpare samt utöka eller dra samman markeringen.
tips4.jpg
Genom att mjuka upp kanterna på rätt sätt kan du få två foton att smälta samman utan att riskera synliga skarvar.
TIPS 5: Välj lämplig bakgrund
Hur svårt det är att avlägsna en bakgrund beror på hur tydligt den skiljer sig ifrån objektet du vill frilägga. Ju större skillnaden är, desto enklare och snabbare går friläggningen. Allra bäst är förstås om du använder en lämplig bakgrund redan vid fototillfället. Om du till exempel fotar porträtt bör du välja en skarpt grön eller blå bakgrund som avviker ifrån de varma hudtonerna i bilden. På så sätt kan du få ett riktigt bra resultat även om du använder någon av snabbmetoderna som nämndes i punkt 3.
Tyvärr är det ju främst i samband med studiofotografering du har möjlighet att styra över valet av bakgrund. Men även om du har kommit så långt att det är dags för själva friläggningen i datorn, spelar valet av bakgrund roll. Många har en vit färg i botten när de frilägger, något som sällan är optimalt. Om det finns ljusa partier kring objektet blir det nämligen väldigt svårt att bedöma kvaliteten på friläggningen om bakgrunden är vit. Du riskerar att missa gloriaeffekter och annat slarv. Detsamma gäller mörka partier mot svart bakgrund.
Ta därför alltid för vana att skapa ett färgat lager under lagret med objektet du vill frilägga. Men istället för att använda en färg som avviker ifrån objektet, som är fallet vid studiofotografering, väljer du en färg som avviker så mycket som möjligt ifrån objektets omgivning.
På så sätt kan du undvika många otrevliga överraskningar och direkt se hur bra din friläggning blir.
tips5.jpg
Lägg ett skarpt färgat lager under det du vill frilägga.
tips5_2.jpg
På en mörk bakgrund syns inget tecken på slarv, men när bakgrundsfärgen ändras blir misstagen tydliga. Genom att använda en färgad bakgrund från början slipper du att städa upp friläggningen senare.
TIPS 6: Använd shift-tekniken
När du frilägger med hjälp av en lagermask eller vanligt suddgummi kan det ofta vara svårt att följa objektets kontur. Precisionen med en datormus är helt enkelt för dålig, även om du är stadig på hand. Detsamma gäller om du försöker skapa en markering kring objektet, till exempel med hjälp av frihandslassot.
Använder du en digital ritplatta får du bättre precision, men fortfarande kan det vara svårt att inte kladda utanför eller innanför konturen du försöker följa. I det läget kan du utnyttja den så kallade shift-tekniken.
Shift-tekniken är väldigt enkel. Skapa en lagermask och klicka en gång intill konturen för att sätta en utgångspunkt. Genom att hålla nere shift-tangenten kan du sedan dra en rät linje till nästa punkt du klickar på. Du kan alltså i lugn och ro ställa in markören och slipper det ostadiga frihandsmomentet. Upprepa proceduren tills du har shift-klickat dig runt hela objektet.
Alla egenskaper hos det aktuella verktyget gäller även om du använder shift-tekniken. Använder du till exempel en mjukkantad pensel får du mjukkantade segment.
tips6_1.jpg
Med shift-tekniken går det snabbt och enkelt att frilägga. Se bara till att använda tillräckligt små segment i mjuka kurvor för att undvika kantighet. Ta för vana att zooma in ordentligt i svåra partier. När konturen är klar är det sedan busenkelt att avlägsna resten av bakgrunden.
tips6_2.jpg
Det slutgiltiga fotomontaget innehåller många delar som alla har frilagts med hjälp av shift-tekniken.
TIPS 7: Lär dig banor
Att skapa markeringar och friläggningar med hjälp av banor är en metod som ofta skrämmer nybörjaren. Många ger upp efter några misslyckade försök att få kontroll över banornas beteende. Men för den som är beredd att investera lite tid och tålamod är belöningen stor. Eftersom banorna är vektorbaserade kan du nämligen skapa mer exakta markeringar än vad som är möjligt med andra metoder.
Banor lämpar sig bäst för objekt med tydlig geometri, speciellt föremål som är tillverkade av människan. I till exempel produktreklam är det väldigt vanligt att frilägga med banor för att få ett perfekt utseende.
Det finns en allmän uppfattning om att bildbehandlingsproffs alltid använder banor när de frilägger. Detta är dock bara delvis sant. Faktum är att de som arbetar med kreativ bildbehandling på allra högsta nivå ofta avstår från att använda banor eftersom kanternas egenskaper inte kan kontrolleras i tillräcklig utsträckning. Ett av argumenten mot att använda banor är nämligen att markeringarna blir för perfekta. Kanterna blir knivskarpa och ger ofta ett onaturligt intryck. Att mjuka upp kanterna är därför extra viktigt om du eftersträvar realism (se punkt 3).
Men även om det alltså finns fall då banor inte passar är det en väldig fördel att behärska banor. På nätet och i böcker kan du hitta bra nybörjarguider som beskriver hur de olika banverktygen fungerar. Kom ihåg att det är mest ovana som gör att det känns svårt i början - grundprincipen är relativt enkel. När du har fått full kontroll över banorna kan du snabbt och väldigt exakt skapa vilken form av markeringar som helst.
tips7.jpg
Med banverktygen kan du skapa mer exakta markeringar än vad som är möjligt med andra metoder.
TIPS 8: Utnyttja färgkanalerna
Det finns vissa friläggningar som ställer till större bekymmer än andra. Friläggning av exempelvis hår, päls och lövverk hör utan tvekan till dessa. I de fallen är det svårt att skapa en bra markering eller lagermask på egen hand.
För att lyckas med dessa utmaningar måste du använda mer avancerade friläggningstekniker. En av de mest populära metoderna utnyttjar att en RGB-bild är uppdelad i tre färgkanaler. Genom att klicka på kanalpanelen och leta efter den färgkanal som har mest kontrast mellan objektet du vill frilägga och omgivningen får du ofta en bra utgångspunkt för att skapa en lagermask.
Kopiera den mest kontrastrika kanalen och använd sedan andra verktyg för att göra den svart respektive vit i rätt områden.
tips8.jpg
I det här fallet har den blå kanalen störst kontrast mellan objekt och bakgrund. Den utgör därför en lämplig utgångspunkt för en lagermask.
TIPS 9: Kontrollera i efterhand
Även om du är noggrann när du frilägger finns det alltid en risk att du gör misstag. Ett vanligt problem är att tunna linjer och små pixelområden utanför objektet blir kvar, speciellt om du frilägger genom att måla i en lagermask. Ibland kan dessa defekter vara omöjliga att se, framförallt om du inte har kalibrerad utrustning. Närliggande nyanser av till exempel svart eller vitt kan då flyta ihop på din skärm och ge ett jämt intryck. På en annan skärm kan bristerna däremot vara väldigt tydliga.
För att undvika den typen av problem bör du efter varje friläggning göra en kontroll av kvaliteten. Kontrollen går väldigt snabbt och kan bespara dig många pinsamheter. Enklast är att lägga ett justeringslager för tröskelvärde (eng: threshold) längst upp i lagerhierarkin.
Genom att dra reglaget sakta fram och tillbaka kan du se efter om det finns nyansvariationer där du egentligen vill ha en och samma färg. Låt justeringslagret ligga kvar tills du har städat upp lagermasken. Arbetar du med en bild där det är svårt att urskilja saker med tröskelvärdet påkopplat kan du istället använda nivåer eller kurvor och undersöka hur bilden ser ut vid extrema värden.
tips9.jpg
Fotomontaget kan se bra på din egen skärm, men...
...med hjälp av ett tröskelvärde kan du hitta slarv som i värsta fall är synligt på andra skärmar.
TIPS 10: Ha tålamod!
Sist men inte minst krävs det en stor portion tålamod för att åstadkomma bra frilägganingar. Dels för att öva och lära in nya tekniker, men också för att det inte alltid finns några genvägar. En del friläggningar måste göras helt manuellt utan hjälp av kanaler, banor och specialknep.
Ingen friläggning är dock omöjlig om du bara kan tillåta dig själv att arbeta med den tillräckligt länge. Ett exempel på detta är den så kallade smudge-tekniken (smudge är det engelska namnet på photoshopverktyget "smeta ut") som proffsen ibland använder för att frilägga hår och päls när kontrasten inte är tillräckligt hög för att tillåta andra metoder. Tekniken går ut på att skapa en grov lagermask kring det aktuella objektet och sedan "dra ut" varje enskilt hårstrå i masken med verktyget smeta ut. En tidskrävande process naturligtvis, men resultatet blir å andra sidan imponerande. Smudge-tekniken är ett tydligt exempel på att bra friläggning ibland tar tid.
tips10.jpg
Ibland finns inga genvägar. I fallet med den yviga ekorrsvansen har varje enskilt hårstrå frilagts med hjälp av smudge-tekniken.
Att skapa riktigt bra lagermasker
4examples.jpg
Med hjälp av kanaler är en svår teknik att bemästra. På fotoguiden.se hittar du en fotoskola som beskriver varje steg i processen i detalj.