https://www.kamerabild.se/nyheter/sally-mann-st-ller-ut-p-kulturhuset
34476
Nyheter
Nyhet

Sally Mann ställer ut på Kulturhuset

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/566689.jpg?itok=rnMTrWG8', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/566689.jpg?itok=rnMTrWG8', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/566689.jpg', w: 130, h: 105, title: ' ' },]

Totalbetyg

Hennes bilder är utmanande och väcker ofta stort uppseende. Sally Mann, en av vår tids främsta fotografer, väljer personliga motiv och tänjer på olika fotografiska processers gränser. Imorgon öppnar en utställning på Kulturhuset i Stockholm med bilder från hela hennes karriär.
  • Publicerad 14 år 3 månader
    2007-02-02 17:03

Sally Mann. Foto: Jacob Ehrbahn
Virginia # 6, 2004. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
At Warm Springs, 1991. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
Shiva at Whistle Creek, 1992. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
Untitled # 1, 1998. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.

De flesta fotografer och fotobaserade konstnärer väljer idag den digitala tekniken. Men Sally Mann väljer istället fotografiets ursprung och utvecklar det till sina egna bildvärldar. Bildserierna "Deep South" och "What Remains" har till största delen kopierats med egna kemikalier och med te- och asfaltsblandningar i processen. Allt för att skapa rätt struktur och stämning i fotografierna. Hon har inget intresse av att använda den digitala tekniken.

- Digitala bilder luktar ingenting, säger hon till Kulturhuset.

Hennes bilder är ofta utmanande och väcker uppseende. Som de bilder hon tog på sina barn för 25 år sedan. I de bilderna kan man se spår av ämnen som hon berört genom hela sin karriär - Jorden och Döden.

- Döden är överallt omkring oss, säger hon till Sveriges Televisions Kulturnyheterna. Men speciellt i dagens samhälle ser du det inte. Äldre människor förpassas till äldreboenden och döda människor placeras i kistor och begravs. Det är som det sista tabut.

Utställningen på Kulturhuset som öppnar imorgon, lördag, fokuserar på tre av Sally Manns konstprojekt. Först ut är hennes genombrott som konstnär i bildserien "Immediate Family (1985-1994). Bildserien innehåller fotografier på hennes egna barn Emmett, Jessie och Virginia, fångade med storformatskamera i intima familjesituationer. Både med och utan kläder, ibland smutsiga eller med skrubbsår.

Många amerikaner fann barnbilderna chockerande. Men kritiken från politiskt och religiöst håll ökade snarare uppmärksamheten kring Sally Mann och hennes konstnärskap växte.

Utställningen visar också Sally Manns mytiska landskapsskildringar av den amerikanska Södern i "Deep South" från 1997 och porträtten av de nu vuxna barnen i projektet "What Remains" från 2003.

Hennes pappas bortgång blev början till "What Remains". Projektet består av olika bildserier på temat Döden. Här förekommer motiv som den kära hunden, förmultnade lik och en förrymd fånge. I detta sammanhang och själsliga tillstånd började Sally Mann på nytt fotografera de egna barnen, men som vuxna.

Sally Manns bilder kan du se till och med den 6 maj.

Sally Mann. Foto: Jacob Ehrbahn
Virginia # 6, 2004. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
At Warm Springs, 1991. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
Shiva at Whistle Creek, 1992. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.
Untitled # 1, 1998. Courtesy Gagosian Gallery och Sally Mann.