Prylnyhet
Sigmas nya objektivstrategi
Sigmas objektivserier kommer framöver att bestå av tre olika grenar som riktar sig till människor med tre olika behov. Det är tanken i alla fall. Tillsammans med lanseringen av det nya systemet kommer även ett nytt objektiv och några gamla i nya kläder.
Tanken är alltså att styra in potentiella köpare på rätt typ av objektiv med hjälp av den nya indelningen. De tre kategorierna är Art, Contemporary och Sport. Art ska vara den serie där man hitta robjektiv med den allra bästa bildkvaliteten. Det nya objektivet här är A35mm f/1,4 DG. Av den här lanseringen kan man då tänka sig att det är fasta, ljusstarka objektiv som kommer att dyka upp här.
I serien Contemporary är fokus istället på den allra senaste tekniken och smidighet. Som exempel har Sigma återlanserat sin populära 17-70mm f2,8-4 DC Macro OS HSM med nytt utseende i den här serien.
Den sista serien, Sport, kommer att innehålla långa telen och annat som behövs när man fotograferar sport och natur. Till exempel har man placerat sin 120-300mm f/2,8 DG OS HSM i den här serien. Objektivet har fått ett nytt utseende och ny mekanik på insidan, men mer exakt vad som ändrats sägs det inget om.
Eftersom objektiv numera har ganska mycket elektronik i sig har Sigma även släppt ett objektivlock med en USB-port i sig som kan användas för att uppgradera mjukvaran i objektiven. Sigma ska även ha startat upp en ny kontroll av sina objektiv vilket gör att slutprodukten ska ha en jämnare och högre kvalitet då varje objktiv ska testas individuellt.