Nyhet
Snyggare porträtt med retusch - del 1
I två artiklar visar vi dig allt om skönhetsretuschering. Lär dig hur du fräschar upp ett porträtt utan att det märks och hur du åstadkommer specialeffekterna som används i glamour- och modebilder. I den här första delen tittar vi på hud, ögon och tänder. I nästa nummer fortsätter vi med läppar, hår och resten av kroppen.
"Är vi inte vackra som vi är?" tillhör frågorna som förr eller senare brukar dyka upp när man diskuterar skönhetsretuscheringens vara eller icke vara. Vanligtvis är det ett motargument, men faktum är att det lika gärna kunde användas av anhängarna.
För även om det där förargliga utslaget på näsan dök upp lagom till porträttfotograferingen, är det ju knappast något man identifierar sig med i vanliga fall. Och så där trötta ögon hade man ju bara för att man sovit så dåligt natten före. Ofta är det retuschörens uppgift att avlägsna sådana tillfälliga brister och visa hur vacker personen egentligen är.
Dessutom går skönhetsretuschering inte bara ut på att dölja verklighetens fel och brister. Tvärtom handlar det lika mycket om att plocka fram personernas riktiga jag. Kanske är det kamerans vitbalansinställningar som har gjort tänderna så där gula eller olyckliga ljusförhållanden som fått rynkorna att verka dubbelt så djupa. Ibland är små förbättrande åtgärder helt enkelt nödvändiga för att ge en rättvisare bild av personen som har fotograferats.
Allmänt kan man säga att det finns två olika typer av skönhetsretuschering - osynlig och synlig. Den osynliga retuscheringen är den du använder för att göra en diskret tillsnyggning av ett porträtt. Personen ska känna igen sig efteråt och helst ska det inte synas att bilden har retuscherats. Nyckelordet är alltså realism och det gäller att veta när det är dags att sluta så att du inte går för långt.
Den synliga retuscheringen används ofta i glamourbilder eller reklam- och modefoton. Här är målet snarare att uppvisa en bild av perfektion, ofta på bekostnad av realism. Att en bild helt uppenbart är retuscherad behöver alltså inte innebära att retuschören har gjort ett dåligt jobb. Målet har bara varit ett annat.
Hur ser då en bra skönhetsretusch ut? Ja, svaret finns förstås hos dig själv. Det finns inga rätt och fel, bara tycke och smak. Därför ska vi i de här artiklarna visa dig båda sidorna av skönhetsretuschering. I första hand de tekniker som används för att göra diskreta förbättringar, men även de som går "over-the-top". På så sätt får du alla verktyg du behöver och kan själv avgöra hur långt du vill gå.
Huden
UTSLAG
Att avlägsna finnar och andra typer av utslag är i regel det första steget i all skönhetsretuschering. Hur mycket som ska avlägsnas beror på vilken typ av retusch du är ute efter. Vill du bara göra en lättare uppfräschning av ett porträtt gör du klokast i att lämna vissa saker orörda. Spara detaljer som man identifierar med personen i fråga, till exempel födelsemärken och fräknar.
I de flesta bildbehandlingsprogram är det numera väldigt enkelt att avlägsna mindre skönhetsfläckar. Alltsedan lagningspenseln introducerades i Photoshop 7 går processen fort och resultatet blir i det närmaste perfekt.
Lagningspenseln fungerar ungefär på samma sätt som klonstämpeln med den viktiga skillnaden att målområdets färg och intensitet tas med i beräkningarna. På så vis smälter korrigeringarna in i omgivningen på ett bättre sätt.
Skapa ett nytt lager ovanför bilden. Välj lagningspenseln och kryssa i rutan "använd alla lager" i alternativfältet. Till skillnad från klonstämpeln behöver du inte använda en mjuk pensel för att undvika skarvar. Photoshop lägger själv till en mjuk övergång och en hård pensel fungerar därför bäst. Storleken på penseln bör vara i samma storleksordning som utslagen.
Definiera ett källområde genom att hålla ner Alt/Option och klicka i ett område med felfri hy. Välj hela tiden källområden precis i närheten av utslaget för att textur och liknande ska matcha så mycket som möjligt.
Klicka en gång på utslaget och se det försvinna. Upprepa proceduren tills du har städat upp hela porträttet.
Det tomma lagret fylls snabbt med prickar som döljer utslagen utan skarvar. Varje prick motsvarar ett klick med lagningspenseln.
Tips för att lyckas bättre med lagningspenseln:
Vill du avlägsna mörka fläckar kan du ändra lagningspenselns läge till "ljusare" för att få ett ännu bättre resultat. På ljusa fläckar använder du istället "mörkare".
I kontrastrika skarvar kan lagningspenseln ge ett dåligt resultat. Avgränsa i så fall området med en snabb markering innan du lagar.
HUDUTJÄMNING
Att jämna ut huden är väldigt vanligt när man skönhetsretuscherar. Dagens högupplösta digitalkameror är inte särskilt förlåtande och detaljer som du i vanliga fall inte lägger märke till blir plötsligt smärtsamt synliga. Ofta är bilderna dessutom uppskärpade inuti kameran eller under efterbehandlingen vilket riskerar att förstärka porerna och göra huden orealistiskt strukturerad.
Det finns en lång rad olika tekniker för att jämna ut huden i ett porträtt. Vilken du ska välja beror framför allt på vilket resultat du är ute efter. Precis som vanligt är det viktigt att göra allting på ett eget lager så att du i efterhand kan skruva ner lageropaciteten och välja precis hur mycket genomslag hudutjämningen ska få.
Hudutjämning, alternativ 1 (snabbmetoden)
Gör en kopia av bilden och klistra in som ett nytt lager.
Välj Filter - Oskärpa - Gaussisk oskärpa. Ange ett värde som får hudens struktur att försvinna helt och hållet. Bara de grövsta ansiktsdragen ska gå att urskilja.
När du har klickat OK och applicerat oskärpan lägger du till en svart lagermask genom att välja Lager - Lägg till lagermask - Dölj alla.
Med en mjuk, vit pensel kan du nu måla fram suddigheten i de rätta partierna. Se upp så att inte ögon, mun och liknande suddas.
Sänk sedan lageropaciteten tills du får lagom mjukhet i huden. Den ursprungliga strukturen måste delvis lysa igenom för att det inte ska se plastigt ut.
Tips för ett mer realistiskt resultat:
Använd ett brusreduceringsprogram, till exempel Neatimage, för att jämna ut
huden. Det ger ett mycket bättre resultat än gaussisk oskärpa.
Ge den suddiga bilden lite struktur via Filter - Brus - Lägg till brus. Välj ett lågt värde. Lägg eventuellt på lite oskärpa igen efteråt om bruset känns för "vasst".
Hudutjämning, alternativ 2
Skapa ett nytt lager ovanför bilden.
Klicka på klonstämpeln och dra ner opaciteten till 20-30 %. Se till att rutan "Använd alla lager" är ikryssad. Välj en mjuk pensel i mellanstorlek.
Definiera ett källområde genom att hålla ner Alt/Option och klicka i bilden, precis som du gjorde med lagningspenseln. Flytta sedan klonstämpeln en liten bit och klicka.
Upprepa proceduren tills du har gått igenom alla områden. Klona hela tiden från närliggande källområden så att ljus och annat stämmer överens.
Minska till sist lageropaciteten för att lagom mycket av den ursprungliga texturen ska lysa igenom.
RYNKOR OCH PÅSAR UNDER ÖGONEN
När det gäller rynkor finns det anledning att se upp eftersom rynkorna ofta är någonting som ger personen karaktär. Vill du göra en diskret retusch bör du alltså vara försiktig så att du inte avlägsnar för mycket. Ofta handlar det om att bara tona ner rynkor som blivit extra tydliga på grund av rådande ljus och kamerainställningar. Använder du klonstämpeltekniken för att jämna ut huden sker det automatiskt. Med lageropaciteten kan du dessutom se till att lagom mycket av rynkorna skiner igenom.
Även om du har beslutat dig för att inte göra någon övergripande hudutjämning kan du förstås ändå använda samma klonteknik precis där rynkorna finns. Problemet är att huden ändå blir lite mjukare i just de partierna, vilket riskerar att ge ett orealistiskt resultat. I de lägena finns en snabbmetod som du kan använda för att ta hand om de värsta problemområdena. Speciellt mörka partier under ögonen brukar behöva en upplättning för att inte personen ska se trött och hängig ut.
Välj skuggaverktyget. Sätt område till mellantoner och exponering till ungefär 50%.
Dra några gånger med en mjuk pensel över problemområdena för att ljusa upp.
Ögonen
ÖGONVITOR
Ett moment som nästan alltid ingår i en skönhetsretusch är att ljusa upp ögonvitorna. Ofta gör nämligen skuggor att ögonvitorna i bilden inte är lika vita som vi upplever dem i verkligheten.
Det snabbaste sättet att ljusa upp ögonen är att använda samma teknik som du använde för att avlägsna mörka partier under ögonen. Ett par drag med skugga-verktyget kan ofta räcka för att ge ögonen precis lagom ljushet. Vill du ha mer kontroll använder du i?stället ett justeringslager för nivåer:
Välj Lager - Nytt justeringslager - Nivåer.
Dra det grå reglaget under histogrammet åt vänster tills ögonvitorna blir lagom ljusa. Tar du i för mycket blir ögonen väldigt orealistiska.
För att inte justeringen ska påverka hela bilden måste du fixa till justeringslagrets mask (ett alternativ hade varit att göra en markering av ögonen innan du lade till justeringslagret). Enklast är att klicka i masken och fylla den med svart färg för att dölja effekten helt och hållet. Måla sedan över ögonen med en mjuk, vit pensel för att ta fram effekten igen. Antingen bara över ögonvitorna eller, som här, över både iris och ögonvitor beroende på vilken effekt du är ute efter.
ÖGONFÄRG
Ibland kan ögonfärgen se lite urvattnad ut på bild. Den ljusdynamik som gör att vi upplever ögats färg så tydligt i verkligheten saknas helt enkelt. Ett snabbt sätt att råda bot på detta är att använda svampverktyget.
Välj svampverktyget och sätt läget till "mätta" och flödet till 50%.
Välj en pensel i samma storlek som iris och klicka ett par gånger tills färgen blir mer framträdande.
Om du i stället vill ändra ögonfärgen kan du utnyttja samma teknik som du använde för att ljusa upp ögonvitorna. Skillnaden är att du använder ett justeringslager för nyans/mättnad istället.
Välj Lager - Nytt justeringslager - Nyans/mättnad.
Kryssa i rutan "färga" och dra i reglaget under nyans tills du hittar den ögonfärg du önskar. Beroende på vilken ögonfärg du väljer kan du också behöva justera mättnad och ljushet en aning. Tycker du det är svårt att se resultatet när hela bilden påverkas gör du en markering av ögats iris innan du lägger till justeringslagret.
Fyll annars justeringslagrets mask med svart och måla fram färgen på ögonen med en mjuk, vit pensel.
Justera lageropaciteten vid behov.
En nackdel med den här tekniken är att resultatet blir lite artificiellt eftersom hela ögat får en och samma nyans. Studerar du till exempel ett naturligt blått öga ser du att det i själva verket finns ett stort antal nyanser av blått, grönt, grått och så vidare. Om det är ett helfigurfoto du arbetar med spelar det förmodligen ingen roll, men på närmare håll kan retuschen se amatörmässig ut. Vill du ha ett perfekt resultat ska du istället använda ett justeringslager för selektiv färgförändring. Där kan du med stor precision förändra enskilda nyanser och skapa ett mer naturtroget öga.
Exakt hur du ska ställa in de olika reglagen för att åstadkomma en viss färg går inte att säga eftersom det beror på hur ursprungsbilden ser ut. Välj olika utgångsfärger i rullistan och prova dig fram.
Långa, täta ögonfransar som aldrig klumpar ihop sig ser man nästan bara i reklambilder. Förklaringen är förstås att det är så lätt att fuska i sådana sammanhang. Lösögonfransar används flitigt, men lika ofta är det en duktig bildbehandlare som ligger bakom. I Photoshop kan du nämligen anpassa ögonfransarna helt efter dina egna önskemål.
MÅLA ÖGONFRANSAR
Om du vill förlänga eller göra ögonfransarna tätare är det enklaste alternativet att måla nya ögonfransar direkt i bilden.
Börja med att välja en lämplig färg. Tänk på att de mörka elementen i bilden sällan är 100% svarta. Välj alltså en något ljusare svart eller använd pipetten för att hämta en färg från bilden.
Välj en hård pensel och ställ in storleken så att den motsvarar basen på en ögonfrans. Tryck sedan F5 för att öppna dialogrutan för penseldynamik. Klicka på formdynamik och välja "tona" i rullistan för storleksdarr. Vilket värde du ska välja beror på hur långa ögonfransar du vill ha och pixeldimensionerna hos din bild. Prova dig fram med hjälp av förhandsgranskningen.
När penseln är klar skapar du ett nytt lager ovanför bilden. Zooma sedan in ögat ordentligt och måla dit ögonfransarna. Har du en ritplatta går det snabbt och enkelt. Använder du en datormus är det lite svårare, men å andra sidan behöver resultatet inte bli perfekt eftersom ögat i regel är en sådan liten del av bilden. På normalt betraktningsavstånd ser ingen om du har slarvat lite.
Avsluta med att välja Filter - Oskärpa - Oskärpa. Det gör konturerna lite oskarpare och ögonfransarna får ett naturligare utseende.
Är du intresserad av modellfotografering kan det bokstavligt talat löna sig att kunna åstadkomma realistiskt smink i Photoshop. Pengarna som det kostar att anlita en makeup-artist kan du ju lägga på så mycket trevligare saker. I datorn har du dessutom möjlighet att skräddarsy sminket precis som du vill ha det.
ÖGONSKUGGA
Skapa ett nytt lager och sätt blandnings-läget till "färg".
Välj önskad färg och måla med en mjuk pensel över området du vill att ögonskuggan ska täcka. Justera vid behov med suddgummit så att inte andra områden färgas.
Minska lageropaciteten tills ögonskuggan känns realistisk.
Om du vill kan du enkelt variera färgen i efterhand för att prova olika alternativ. Välj bara Bild - Justeringar - Nyans/mättnad. Dra sedan i mättnadsreglaget tills du hittar en färg du gillar.
LÄGG TILL GLITTER
För att göra din ögonskugga ytterligare ett snäpp glamorösare kan du lägga på en glittereffekt.
Skapa ett nytt lager och fyll det med en mörkgrå nyans. Sätt lagrets blandningsläge till "färgskugga".
Välj Filter - Brus - Lägg till brus. Ange ett ganska högt värde för att få ordentligt med brus och klicka OK.
Välj Filter - Oskärpa - Oskärpa för att göra bruset mindre framträdande.
Avlägsna glittret utanför målområdet med hjälp av suddgummit eller en lagermask. Justera lageropaciteten efter behov.
ATT VÅRA tänder ser olika ut i olika ljus är ingen hemlighet. Ofta upplever vi att tänderna ser gulare ut på ett foto än de gör framför badrumsspegeln.
Det snabbaste sättet att fräscha upp tänderna i Photoshop är att använda skuggaverktyget. Precis som när du lättade upp påsar under ögonen eller gjorde ögonvitorna ljusare, sätter du området till "mellantoner" och exponeringen till ungefär 50%. Dra ett par gånger över tänderna med en mjuk pensel för att göra dem ljusare.
Vill du göra en mer noggrann tandblekning använder du ett justeringslager istället.
Välj Lager - Nytt justeringslager - Nyans/Mättnad.
Dra ned mättnaden och öka ljusheten något. Ta inte för mycket om du vill ha ett realistiskt resultat. Även välborstade tänder har en viss gulnyans i sig.
Gjorde du en markering av tänderna innan du lade till justeringslagret behöver du inte göra mer. Annars fyller du justeringslagrets mask med svart färg så att du kan måla fram de nya tänderna med en vit, mjuk pensel.
Artikeln tidigare publicerad i KameraBild nr 10/2007.