Nyhet

Snyggare porträtt med retusch - del 2

I vår tvådelade artikel om skönhetsretuschering får du lära dig allt från hur du obemärkt fräschar upp ett porträtt till hur du åstadkommer specialeffekterna som används i glamour- och modebilder. I den här avslutande delen specialstuderar vi läpparna, håret och kroppen.

Publicerad

Av Anders Jensen

Artikeln tidigare publicerad i KameraBild nr 11/2007.

Läpparna

Fixa uppenbara brister

Den första åtgärden när du arbetar med läppar är att avlägsna uppenbara brister som utsmetat läppstift, munsår och narighet. Det mesta kan du ta bort med hjälp av lagningspenseln på samma sätt som du åtgärdade finnar och andra utslag.

Skapa ett nytt lager ovanför bilden.

Välj lagningspenseln och kryssa i rutan "använd alla lager" i alternativfältet.

Definiera ett källområde genom att hålla ner Alt/Option och klicka i bilden. Välj hela tiden källområden precis i närheten för att textur och liknande ska matcha så mycket som möjligt.

Klicka en gång på problemområdet.

Precis i skarven mellan huden och läpparna kan det dock uppstå problem eftersom lagningspenseln inte fungerar särskilt bra i närheten av konturer. En lösning är att göra en liten grovmarkering som exkluderar området som stör lagningspenseln.

En markering som exkluderar läpparna ser till att lagningspenseln kan göra sitt jobb utan störningar. Utan markeringen blir lagningen en blandning av hudfärgen och den röda läppfärgen.

Ett annat alternativ är att använda klonpenseln. Sänk verktygets opacitet en aning för att få bättre skarvar och klona några gånger över problemområdet.

lappar.jpg

Läppstift

Att lägga till eller byta färg på ett läppstift är enkelt i Photoshop. Du kan exempelvis skapa ett nytt lager med blandningsläget "färg" och direkt måla med den önskade färgen över läpparna. Det mest realistiska resultatet får du emellertid om du använder ett justeringslager för "selektiv färgändring".

lappar2.jpg

Med ett justeringslager för selektiv färgändring kan du finjustera färgen hur mycket du vill.

Välj Lager - Nytt justeringslager - Selektiv färgändring

I rullistan längst upp kan du bestämma vilken färgnyans du vill förändra. I regel bör du behålla "Röda" eftersom läppar i allmänhet innehåller mest röda toner. Dra sedan i de olika reglagen tills du hittar önskad färg. Har du svårt att överblicka resultatet kan du alltid korrigera färgen i ett senare skede.

selektiv.jpg

När du har klickat OK fyller du justeringslagrets lagermask med svart färg. Med en mjuk, vit pensel kan du sedan måla fram läppstiftet.

Sänk lageropaciteten om du tycker att den nya färgen blir för framträdande.

Läppglans

Att ge läpparna ett sensuellt fuktigt utseende med hjälp av läppglans görs rutinmässigt av makeup-artister. I Photoshop är det inte mycket svårare. Om det finns befintliga högdagrar på läpparna tar det bara några sekunder att öka glanseffekten. Välj bara skugga-verktyget och en mjuk pensel. Sätt området till högdagrar och exponeringen till ungefär 20?%. Dra sedan ett par gånger över läpparna för att förstärka glansigheten.

I vissa fall måste du dock skapa dina egna högdagrar:

lappar3.jpg

Skapa ett nytt lager ovanför porträttbilden och sätt blandningsläget till "raster" (eng: screen).

Använd sedan en ganska liten pensel och vit färg för att dutta dit några prickar över området du vill skapa högdagrarna i. Byt penselstorlek mellan duttningarna så att du får ett varierat utseende.

lappar4.jpg

Välj smeta ut-verktyget (eng: smudge). Använd en penselstorlek som är något större än prickarna och börja med en styrka på ungefär 50?%. Därefter kan du snabbt smeta ut prickarna med oregelbundna drag för att skapa trovärdiga högdagrar. Variera styrka och storlek hos smeta ut-verktyget för att få ett riktigt bra resultat.

lappar5.jpg

Tips: Vill du ha lite glitter i läppglanset kan du använda samma teknik som du använde för att skapa en glittrig ögonskugga i förra numret.

Läppenna

Ibland kan läpparnas kontur vara lite odefinierad och flyta ihop med den omgivande huden. Vill du framhäva konturen kan du lägga på en svag läppenna.

Skapa ett nytt lager ovanför grundbilden och sätt blandningsläget till multiplicera. Använd pipetten för att plocka upp läpparnas naturliga färg från bilden.

Använd en halvmjuk pensel i en storlek som motsvarar läpp-pennans bredd och måla försiktigt runt läpparna. Har du svårt med precisionen kan du använda shift-tekniken. Tryck en gång för att sätta en utgångspunkt. Genom att hålla nere shift-tangenten kan du sedan klicka en bit bort för att dra en rät linje ifrån den före­gående punkten. Använd små segment för att undvika kantighet och shift-klicka dig hela vägen runt läpparna.

Sänk lageropaciteten ganska kraftigt för att göra läppennan mindre framträdande. Har du använt en för hård pensel kan du behöva göra konturen suddigare via Filter - Oskärpa - Oskärpa.

lappar6.jpg

Håret

Frissigt hår

Att avlägsna frissighet och hårstrån som spretar är väldigt vanligt när man retuscherar hår. Speciellt i mode- och glamourbilder brukar modellernas kalufser få en ordentlig omgång med den digitala plattången.

Skapa ett nytt lager ovanför ursprungsbilden.

Välj klonstämpeln och försäkra dig om att den är inställd på "använd alla lager". Tryck ner Alt/Option och klicka i bilden för att definiera ett källområde. Välj ett tomt område som ligger så nära de spretande hårstråna som möjligt. Med en halvhård pensel kan du sedan klona bort hårstråna som distraherar.

Lagningspenseln fungerar inte lika bra i det här fallet eftersom du jobbar nära en skarp kontur. Däremot kan lagningspenseln vara väldigt användbar för att städa upp eventuella klonskarvar i efterhand.

Hur svårt det är att klona över frissigheten beror förstås på hur mycket tom bakgrund du har att tillgå. I vissa fall kanske du får jobba med en liten pensel och göra små, små överkloningar åt gången. Sänk till sist lageropaciteten om du tycker att resultatet blir alltför onaturligt.

har1.jpg

Distraherande hårstrån har avlägsnats med hjälp av klonstämpeln. I just det här fallet har retuschören överdrivit en aning. Lämna lite av hårstråna synliga om du vill ha ett mer realistiskt resultat.

Friläggning av hår

När du vill göra mer avancerade hårförändringar är det ofta nödvändigt att kunna göra en bra friläggning. I många fall är det en svår uppgift som kräver speciella tekniker. Den du får se här kräver att det finns en viss kontrastskillnad mellan håret och omgivningen.

har2.jpg

Börja med att skapa en kopia av ursprungsbilden och klicka på kanalfliken i lagerpanelen. Klicka på de olika färg­kanalerna och försök hitta den som är mest kontrastrik. Ofta är det blå kanal som ger den bästa utgångspunkten när du ska frilägga hår.

har3.jpg

Högerklicka på kanalen med mest kontrast och välj "duplicera kanal" för att skapa en alfamask. Målet är att alfamasken ska vara vit i de områden du vill frilägga och svart i övrigt. En bra början är därför att invertera kanalen via Bild - Justeringar - Invertera.

har4.jpg

Ett specialtrick som ofta kan vara till hjälp i det här läget är att skärpa alfakanalen med Filter - Skärpa - Oskarp mask. På så sätt blir detaljerna tydligare och mer kontrastrika. Välj ungefär 100% skärpning med en radie på någon enstaka pixel. Tröskelvärdet sätter du till noll.

Nästa åtgärd blir att öka kontrasten ytterligare genom att justera kanalens nivåer. Välj alltså Bild - Justeringar - Nivåer.

Dra sedan det svarta reglaget en bit åt höger för att göra bakgrunden så mörk som möjligt. Exakt hur långt du ska dra varierar dock från fall till fall. Det viktiga är att detaljerna inte går förlorade. När du väl märker att de minsta hårstråna börjar försvinna kan du dra det gråa reglaget åt vänster. På så sätt kommer detaljerna tillbaka och du kan prova att dra det svarta reglaget ytterligare en bit. Men ta inte i för mycket! Det bör fortfarande finnas en viss gråskala bland hårstråna för att slutresultatet ska bli bra.

har5.jpg

Nu har du gjort så mycket du kan med automatiska verktyg. Det som återstår är att mörka ner de delar av bakgrunden som fortfarande inte är svarta. Till det använder du efterbelysverktyget.

har6.jpg

Det är helt avgörande att du ställer in verktyget rätt. Längst upp (under menyraden) sätter du området till "mellantoner" och exponeringen till ungefär 50%.

har7.jpg

Genom att välja en stor, mjuk pensel kan du nu enkelt mörka ner de ljusa delarna av bakgrunden som finns kvar. Ibland får du dra flera gånger med efterbelyspenseln för att få det helt svart.

har8.jpg

Eftersom du satte efterbelysverktygets område till "mellantoner" påverkas inte de vitaste delarna av hårstråna så det finns ingen anledning att vara överdrivet noggrann. Du får dock räkna med att lite detaljer försvinner när du mörkar ner områden närmast de minsta hårstråna. Var därför lite extra försiktig i de partierna.

har9.jpg

Om du bara vill byta ut bakgrunden tar du sedan en vanlig pensel och målar vitt över ansiktet. Var noga längs ansiktskonturen så att inte bakgrunden kommer med. Vill du istället ha en friläggning som bara inkluderar håret målar du med svart istället, alternativt mörkar ner ansiktet med hjälp av efterbelysverktyget.

har10.jpg

När du är nöjd med arbetet skapar du en markering av alfakanalen. Det enklaste sättet är att hålla ner ctrl-tangenten (Cmd på Mac) och klicka med musen direkt på kanalen.

Därefter lämnar du kanalerna och återgår till den vanliga lagerpanelen. Väl där markerar du kopian du gjorde av ursprungsbilden och klickar på knappen "Lägg till lagermask" längst ner i panelen. Bilden får nu automatiskt en lagermask som motsvarar din skräddarsydda alfa­kanal!

har11.jpg

Med lagermasken klar kan du gå vidare och utföra de åtgärder du önskar, till

exempel byta bakgrund, ändra hårfärg eller lägga till slingor.

Ny hårfärg

Med en bra friläggning är det en enkel match att byta hårfärg.

Markera lagret med det frilagda håret och välj Lager - Nytt fyllningslager - Enfärgad.

Kryssa i rutan "använd föregående lager till att skapa urklippsmask" och sätt läget till "mjukt ljus".

har12.jpg

När du sedan klickar OK får du upp färgväljaren och kan prova dig fram till en lämplig hårfärg. Färgen kommer bara att påverka håret eftersom du har sagt åt Photoshop att använda det underliggande lagrets mask.

Sänk till sist lageropaciteten för justeringslagret om du tycker att färgen blir för skarp.

har13.jpg

Vill du göra en stor förändring av hårfärgen kan det vara nödvändigt att använda fler lager. Om du exempelvis vill ha svart eller grått hår måste du minska färgmättnaden med hjälp av ett justeringslager för nyans/mättnad. Vill du hellre ha en blond look kan du behöva ljusa upp håret en aning med hjälp av justeringslager för nivåer eller kurvor. Se alltid till att kryssa i "använd föregående lager till att skapa urklippsmask".

En stor fördel med att arbeta med justeringslager på det här sättet är att du när som helst kan gå tillbaka och korrigera inställningarna för att hitta precis rätt färg.

Arbeta på ett lager där håret är frilagt med en lagermask så att du inte påverkar bakgrunden eller ansiktet.

Välj skugga- eller efterbelysverktyget och jobba med upp-repande drag över håret med en halvmjuk pensel. Hur framträdande effekten blir beror på verktygsinställningarna. Vill du göra håret glansigare kan du prova att sätta skuggaverktyget i läge högdagrar och exponeringen till runt 15?%. På så sätt blir inte resultatet så dramatiskt. Genom att bygga upp effekten stegvis får du bättre kontroll.

Experimentera sedan med olika verktygsinställningar för att få det resultat du är ute efter.

har14.jpg

Slingor och glansighet

Den teknik med justeringslager som du använde för att byta hårfärg går förstås också att uttnyttja om du bara vill göra slingor i håret. Med den underliggande lagermasken kan du lätt se till att färgen kommer precis där du vill ha den.

har15.jpg

Måla bara med svart pensel för att dölja effekten i de partier du vill ska behålla sin ursprungliga färg. Den metoden passar också bra när du vill dölja utväxt hos färgat hår.

En snabbmetod är annars att använda skugga- respektive efterbelysverktyget. Med dem kan du både göra slingor och få håret att se mer glansigt ut.

har16.jpg

Kroppen

Många av de tekniker du hittills har använt för ansiktsretusch går att använda när du arbetar med resten av kroppen. Med lagningspenseln och klonstämpeln kan du till exempel avlägsna födelse­märken och celluliter eller göra skuggor och hudveck mindre framträdande.

Den mer extrema varianten av skönhetsretuscheringen involverar ofta en förändring av modellens kropp. Särskilt inom glamourfoto är det mer regel än undantag. Att avlägsna kroppsveck och asymmetrier helt och hållet ger av uppenbara skäl ett resultat som inte är särskilt realistiskt. Ska du bara fräscha upp ett foto bör du förstås undvika eller åtminstone vara väldigt försiktig med den typen av åtgärder.

GÖR FLYTANDE

Skönhetsretuschörens bästa kompis när det handlar om att ändra form på någonting är funktionen "Gör Flytande" (eng: liquify).

Genom att välja Filter - Gör flytande får du upp en dialogruta som ser ut som ett bildbehandlingsprogram i miniatyr. På bägge sidor om bilden finns ett flertal verktyg och alternativ.

kroppen1.jpg

I den här artikeln har vi bara utrymme att visa några enkla exempel på hur verktygen kan användas för att skönhetsretuschera.

Skeva framåt

Längst upp till vänster hittar du ett verktyg som kallas "skeva framåt". Med det kan du klicka och "dra i" bildens pixlar. Börja med att ställa in en relativt stor penselstorlek i verktygsalternativen till höger.

kroppen2.jpg

Klicka sedan mitt på en kontur i bilden och rör musen långsamt åt något håll för att se effekten. Tar du i för mycket blir pixlarna ihopsmetade.

Genom att försiktigt dra i pixlarna kan du förändra ett objekts yttre form och exempelvis, som i det här fallet, förstärka timglasformen hos en modell.

kroppen3.jpg

Utbuktning och ihopsnörning

Två andra verktyg i Gör flytande-fönstret som ofta används vid skönhetsretuschering är utbuktning och ihopsnörning. Med dem kan du förstora respektive förminska objekt i bilden.

kroppen4.jpg

Allt du behöver göra är att ställa in en penselstorlek och klicka på objektet du vill storleksförändra. Ju längre du håller nere musknappen, desto större blir förändringen. Ofta kan du emellertid bara göra små storleksförändringar om vill undvika utsmetade pixlar och lustiga huset-looken. Prova olika penselinställningar för att hitta rätt. Med Ctrl + Z kan du ångra dina försök, precis som vanligt.

Utbuktning och ihopsnörning används också vid ansiktsretusch, exempelvis för att göra en diskret förstoring av läppar och ögon. Vid kroppsretusch är det vanligt att göra en utbuktande mage lite mindre framträdande eller förstora/förminska bysten.

kroppen5.jpg>

En strandpojke har fått lite mer överkroppsmuskler med hjälp av utbuktningsverktyget.

SOLBRÄNNA

Glöm dagar på stranden, timmar i solariet, brun-utan-sol, spray-tan och allt vad det heter. I Photoshop kan du fixa en perfekt gyllenbrun solbränna på ett ögonblick. Dessutom helt utan biverkningar.

Markera bakgrundslagret och välj Lager - Nytt justeringslager - Selektiv färgändring.

Börja med att korrigera de röda hudtonerna. Se alltså till att det står "röda" i rullistan längst upp i dialogrutan.

Dra sedan i reglagen för att göra diskreta förändringar av hud­tonen. Vanligast är att du behöver öka gult, magenta och eventuellt svart, men det beror på hudens ursprungliga färg. Prova dig fram och bry dig inte om att även andra element påverkas. Det kan du ta hand om senare.

Byt färger till "gula" och upprepa proceduren. Klicka OK.

Fyll justeringslagrets mask med svart färg och använd en vit, mjuk pensel för att måla fram solbrännan precis där du vill ha den. Minska justeringslagrets opacitet vid behov.

kroppen6.jpg

kroppen7.jpg

- Modellretusch, del 1 av 2