Kamera & Bild testar

Sony A6000 & A5000 – något snabbare & bättre

Foto: Bengt Luthman
Sony A5000 är lättanvänd, och i det intelligenta fotoläget förstår den själv vilka inställningar som är bäst för bilden.rn1/400s, f/7,1, ISO 100
Sony A6000 har både fas- och kontrastavkännade autofokus, något som leder till snabb fokus i alla lägen.rn1/500s, f/5, ISO 100

När Sony under hösten 2012 släppte sin NEX-6 så var det många som var imponerade av prestandan. Nu har Sony släppt uppföljaren A6000 och den enklare modellen A5000 – och samtidigt slopat NEX i modellnamnet.

Har du klämt på Sony NEX-6 så kommer du direkt känna igen dig hos A6000. Uppföljaren har dock fått mer på insidan än utsidan, en hel del förbättringar – och även försämringar. A5000 har en del likheter med storebror A6000, men saknar mer av teknikgodiset och är gjord för att vara enklare – och så klart även billigare.

I Sony A6000 sitter en sensor på 24 megapixlar med ett iso-omfång på mellan 100 och 25600 iso, medan A5000 får nöja sig med 20 megapixlar och ett iso-omfång upp till 16000 iso. På filmfronten så har A6000 däremot lite bättre specifikationer – samma som NEX-6 – med möjlighet att spela in video i 1080/60p.

Designen och reglagen

Sony har alltså ändrat rätt lite från NEX-6-modellen, och verkar helt nöjda med det. Själv håller jag med – både A6000 och A5000 ligger fint i handen och är sköna att hålla, även om A6000 är något bättre för exempelvis fotografering med en hand – den har nämligen ett större grepp, vilket jag ser som ett plus.

Knappkänslan är bra även den, och i klassisk fin Sony-standard. Hos A6000 hittar vi däremot en hel del fler knappar och reglage, bland annat tumhjulet för justering av exempelvis bländare och slutare, och programvalsratten. På A5000 ställer du istället in programmet i kameran, och justerar bländare eller slutare på det något taffligare snurrhjulet på baksidan. Det är alltså detta som gör skillnaden i snabbhet i hanteringen av kamerans inställningar: det är mycket kvickare, bättre och lättare på A6000. Du har också helt andra möjligheter att använda knapparna på A6000 jämfört med A5000 för att ändra funktionsinställningar.

Skärm och sökare – skillnaden

Men de kanske största skillnaderna mellan både a6000, a5000 och den äldre nex-6, är sökaren och skärmen. Skärmen på 3 tum och 920 tusen bildpunkter hos a6000 har samma vinklingsbarhet som hos nex-6, med 45 grader nedåt och 90 grader uppåt. a5000 har en något sämre upplösning på sin 3-tumsskärm på 460 tusen bildpunkter, och skärmen kan bara vrida sig 180 grader uppåt, vilket är bra om du exempelvis ska filma dig själv, men svårare om du ska fotografera över en folkmassa.

Bildkvaliteten hos skärmen på A6000 är bra, men bilden är något mörk trots inställning på hög ljusstyrka, och den är inte så snabb på att ändra sin ljushet mellan foto i ljussvag miljö och ljusstark miljö. Skärmen hos A5000 har sämre bild, och har en mycket snävare betraktningsvinkel. Däremot har den en bättre ljusstyrka. Ingen av skärmarna kammar hem full pott alltså, och något av en nackdel kan vara att skärmytan har förhållandet 16:9, vilket är mycket bra för att kolla på de filmer man spelat in, men desto sämre för bilder – som känns mindre med den svarta kanten på sidorna.

Sony A5000 har ingen sökare alls, medan den elektroniska sökaren hos A6000 har en upplösning på 1,44 miljoner pixlar – vilket faktiskt är en försämring jämfört med NEX-6:ans sökare på 2,36 miljoner pixlar. Sökaren är över lag mycket bra, men jämfört med NEX6 så är det en synbar skillnad. Och en sak som jag tyvärr stör mig på är att man ser lite hur bilden flimrar i och med att den uppdateras. Inte full pott här heller alltså.

Över lag känns båda kamerorna mycket bra att fotografera med. Jag gillar snabbheten i reglagen hos a6000, och tumreglaget är värt mycket i snabba situationer. Men samtidigt gillar jag också enkelheten i den avskalade a5000, när man bara fotograferar, och inte kommer på sig själv grävandes bland en massa justeringar.

I menyerna hittar man ungefär samma alternativ i båda kamerorna, med scenval och inställningar för intelligent val av motivläge som kameran själv avgör. Däremot är A6000 rejält mycket snabbare vid exempelvis sportfotografering i 11 bilder per sekund, mot A5000 som bjuder på 4 bilder per sekund. På så vis känner man att det rasslar till rejält hos A6000 om man behöver hastigheten – det är rejäl skillnad.

Fotograferar du i mörker så är den inbyggda multishot-funktionen hos A6000 spännande, som låter dig ta flera bilder i 51200 iso som sedan läggs samman och brusreduceras till en bild. Över lag finns många inställningar att göra i båda kamerorna för den som vill grotta ner sig i detaljerna, eller exempelvis koppla upp mobiltelefonen via wifi. A6000 har även nfc för snabbt ihopparande av kamera och smartphone.

Autofokusen är något som Sony själva pratat en del om hos A6000. Och faktum är att det stämmer rätt fint – sensorn har både kontrast- och fasdetekterande autofokus, där den senare har 179 punkter som täcker över 90 procent av sensorytan. Och det gör skillnad. Fokusen är snabb och bra i alla lägen, och den följande autofokusen är riktigt bra. A5000 är bra den med, men inte alls lika snabb.

Bildkvalitet och slutsats

Hos A6000 ser vi likheter med NEX-7 (som har samma upplösning) när det gäller bildkvalitet, med ungefär samma resultat i jpeg-bilderna. Kort sagt så är detta bra. A5000 ligger tätt under i bildkvalitet, men skillnaden är inte så stor, även om den lägre upplösningen i sig bidrar till en något sämre bild än hos A6000.