Nyhet

Svenska Mostphotos vill bli världens största bildbyrå

Alla får lägga upp sina bilder till försäljning, såväl amatörer som proffs, är tanken bakom Mostphotos. Men riskerar inte de bra bilderna att drunkna i bildfloden?

Publicerad

Det tas bilder som aldrig förr. Det säljs flera gånger fler kameror än någonsin. Och med varje kamera tas det fler bilder än på den analoga tiden.

Bildproduktionen på jorden är alltså enorm. Världens fotografer har dessutom lärt sig distribuera sina bilder via sajter som flickr.com.

Utifrån denna nya verklighet har männen bakom Mostphotos tänkt sig att alla som vill ska få lägga upp sina bilder till försäljning på Mostphotos utan kostnad.

- Alla fotografer kan kostnadsfritt ladda upp sina bilder till försäljning mot hela världen och får alltid upp till 70 procent av intäkten, säger Radislav Suvakov, VD på Mostphotos.

Priset på bilderna sätter fotografen själv. Fotografen sköter också all administration själv.

- Med rätt priser, enkla och smarta användaregenskaper har vi alla förutsättningar att bli världens största webbaserade bildförmedlare. Ett mål är fem miljoner högupplösta bilder vid halvårsskiftet 2009, säger Radislav Suvakov.

Frågan är om det inte kan bli för mycket bilder? Om det blir mycket bilder med låg kvalitet tar det tid för en bildköpare att tröska sig fram till rätt bild. Så här svarar Radislav Suvakov:

- Frågan är mycket bra och naturligtvis viktig för vilken bildbank som helst, speciellt för en som vill bli världens största bildförmedlare på sikt. Svaret är att bilderna behandlas i en komplicerat algoritm som bland annat tar i beaktande, hur många gånger som bilden visas, vilket betyg den fått, kommentarer, hur många gånger den blivit såld, vem har tagit den, hur bra sökord har bilden, hur har sökorden fungerat för betraktare med mera. På så vis kan kunderna finna guldkort som inte är sönderexponerade som på traditionella bildbanker.