Nyhet
Trendiga bilder med Photoshop
Trenden med kontrastrika, smutsiga, gärna lite "fulsnygga" foton håller i sig. Här får du redskapen du behöver för att åstadkomma de trendiga effekterna i dina egna bilder.
Sparrisbyxor eller bootcut, svarta eller röda julgranskulor, abstrakt konst eller djurmotiv. Att hålla reda på vad som är inne för tillfället är sannerligen inte det lättaste. Och fototrender är förstås inget undantag.
Om du har studerat vilka bilder som vinner fototävlingar just nu har du säkert slagits av att många belönade bilder har saker gemensamt. Bilder som vissa skulle betrakta som misslyckade kan idag bli belönade med prestigefyllda priser. Det kan man ha många åsikter om, men att den fulsnygga stilen berör på ett eller annat sätt råder det i alla fall ingen tvekan om.
Olika fotogenrer har sina egna trender. Det som gäller för företagsbilder behöver naturligtvis inte funka i naturfoto. De tekniker vi tittar på i den här artikeln dyker främst upp i konst- och featurefoto, men också i en del porträtt och mode.
Att definiera vad som är en trend är en svår uppgift. Det finns en hårfin gräns där det trendiga slår över och blir alltför mainstream för att attrahera "proffsen". Men i ett stort perspektiv kan man säga att vi idag ser en tydlig markering mot det fina, rena och perfekta. Möjligtvis beror det på att dagens digitalkameror ökar chanserna att ta "snygga" bilder, även om man inte har vigt sitt liv åt fotografi. Det som förr var ett svårt hantverk är idag enklare. Det tycks ha lett till att tekniskt perfekta bilder har blivit ointressantare i mångas ögon, särskilt för förstå-sig-påare som har konsumerar väldigt många bilder. Perfekt berör inte längre. Ord som ljusskadat, kontrastlöst, skitigt, utfrätt och urvattnat behöver inte längre vara något dåligt.
Många fotografer sätter förstås sin prägel på bilden redan i fotoögonblicket. Men utvecklingen går också mot att allt fler tar fram sitt signum under efterbehandlingen. I den här artikeln ska vi blanda och ge lite. Du får både se hur du efterbehandlar dina bilder enligt det gällande modet, men också hur du kan fejka saker som normalt uppstår i fotoögonblicket.
Se artikeln som ett buffébord. Varje effekt i sig behöver inte ge något häpnadsväckande resultat. Men genom att kombinera flera tekniker kan du hitta ett eget bildspråk som känns modernt utan att du har kopierat någon annan.
Artikeln har tidigare publicerats i KameraBild nr 5/2008
Av: Anders Jensen