Nyhet

TT köper in sig i Scanpix

Under två år har TT velat köpa in sig i bildbyråbranschen. Nu har TT slagit till och köpt 40 procent av Scanpix.

Publicerad

- Vi har jobbat på detta i nästan två år. Vi har länge sett text och bild som en naturlig del inom samma företag, säger TT:s vd Raoul Grünthal till Resumé.

Vi har tidigare rapporterat om att TT haft ett intresse av bildbyråverksamhet. Under förra året gick Scanpix och Pressens bild ihop efter ett godkännande från Konkurrensverket.

Priset för de 40 procenten är hemligt. Det som främst lockar TT är de kontrakt med svenska dagstidningar som Scanpix och Pressens bild har med svenska dagstidningar. Men TT har även varit intresserade av internationella byråer.

Pressens Bild med 40 anställda och Scanpix med 25 anställda. Tillsammans omsatte Scanpix och Pressens bild omkring 100 miljoner kronor år 2004.

- Vi ser bara positivt på detta, det finns oerhörda möjligheter med att jobba bild och text. Men vi har än så länge inte börjat diskutera hur vi konkret ska förpacka tjänsten, säger Anna Fornek Bergström, vd för Scanpix till Resumé.