Nyhet
Ungdomlig hemkänsla
En titt in i 103 svenska ungdomars rum presenteras idag. Dels i bok, dels i en tredagars utställning på centralstationen i Stockholm. Man kan se det som en resa från Ikeas perfekta hem till hur det egentligen ser ut hos vanligt folk, förklarar Gabriel Sundqvist, VD på reklambyrån Pronto som ligger bakom projektet.
Resan har gått från Skellefteå till Trelleborg. På vägen har skribenten Karin Sandberg och fotografen Andreas Tinnerholm stannat till hos 103 ungdomar för att titta in i deras rum, prata lite och fotografera. Urvalet har skett efter en enkät på olika ungdomscommunitys. Unga mellan 15 och 25 år fick anmäla sig till projektet och uppmanades att inte städa eller fixa till innan besöket. Tanken uppges vara att lära sig mer hur unga människor lever sina liv.
- Det började med att jag körde genom Dalarna och kom att tänka på Carl Larssons målningar. Det är mycket rum i dem, en sorts hemkänsla. Då slog det mig att det egentligen är ganska få rum som man normalt har tillgång till. Jag blev nyfiken att titta in hos gemene man över hela landet och se hur unga människor lever idag, förklarar Gabriel Sundqvist.
OOEmelie.jpg
Foto: Andreas Tinnerholm
Vad har ni lärt er av projektet?
- Att det är lite rörigare och lite spretigare än vad vi hade förutspått, vi trodde fritidsintressen skulle lysa igenom mer i rummen. Dessutom har vi sett att ungdomar i det här åldrarna verkar ha större inredningsintresse än vi först trodde.
Vad tjänar en reklambyrå på att göra ett sånt här projekt?
- Ingenting, även om vi säljer alla böcker kommer vi fortfarande gå back. Vi har gjort det bara för att det är kul. Det är 103 samtida berättelser som är värda att berätta, historier som ger en positiv bild av Sveriges ungdomar just nu, deras framtidsvisioner och deras vardagsliv.
OOGisela.jpg
Foto: Andreas Tinnerholm
I samband med boksläppet och vernissagen öppnar också sajten svenskarum.se. Där kan alla ladda upp bilder på sina egna rum samt rösta på andras.
Läs mer på www.svenskarum.se