Nyhet

Upplev fotorealismen i speldemot "The Matrix Awakens"

Skapat i dator eller ett fotografi? Dagens spelmotorer klarar av att rendera fotorealistiska sekvenser i realtid – något som lyfter spelgrafiken till nya nivåer.

Spelmotorer, den bakomliggande programvara som hanterar rendringen och skapandet av grafik, rörelser och objekt i ett dator- eller tv-spel, har idag blivit så kraftfulla att de med dagens hårdvara kan lura vem som helst att tro att det är ett taget fotografi snarare än en screenshot från ett spel.

Stillbild från "The Matrix Awakens" speldemo.

Det som idag imponerar mest är nog inte fotorealismen i sig, utan snarare möjligheten att spela i en miljö som ritas upp med denna kvalitet i realtid. Här ser vi en skärmdump från grafikdemot »The Matrix Awakens« skapat i spelmotorn Unreal Engline 5.

I denna speldemo (som du också kan se i klippet här ovanför) som släpptes i samband med filmpremiären av »The Matrix Resurrection« kan du som spelare vandra runt i en stad, i fotorealistisk kvalitet, där grafiken skapas i realtid.

Geometrisystemet "nanite" i Unreal Engine 5, som här syns som polygoner i olika färgkoder.

I pressreleasen släppte de därför samtidigt en del statistik kring sitt demo:

  • Den uppbyggda staden är runt 4x5 kilometer i storlek
  • Stadsytan uppgår till nästan 16 kvadratkilometer
  • Stadsytan är nästan 15 kilometer
  • Staden innehåller 26 mil vägar
  • Staden innehåller 51 mil trottoar
  • Antal korsningar är 1248 stycken
  • Parkerade bilar: 45 073 – varav 38 146 körbara
  • 17 000 simulerade fordon
  • 35 000 gående personer
  • 7 000 byggnader (uppbyggda av tusentals enheter där varje enhet skapats av miljoner polygoner)
  • 27 848 gatlampor
  • 12 422 markbrunnar
  • 10 miljoner unika objekt totalt bygger upp staden

Förutom den häftiga grafiken är meningen enligt Epic Games även att visa hur realistiska världar kan skapas genom smarta system som konstruerar spelvärldens fotorealistiska grafik utan att man manuellt behöver konstruera alla miljontals delar.