Utställning
Ur-Planket bjöd på hög kvalitet och störtskur
Årets upplaga av Planket bjöd på en genomgående hög kvalitet enligt många, däremot riktas det en del kritik mot hur fotografernas som får ställa ut väljs ut.
Att det faktiskt går att bedöma kvalitet i fotografi i viss mån är nog de flesta överens om. På flera platser runt om i Sverige hålls Planket-utställningar enligt "först till kvarn"-modellen. Det är en demokratisk modell som kan ge ett sämre urval än om en kommitté vaskar fram guldbitarna.
IStockholm, där Planket-idén föddes i början på 1980-talet, har man valt att låta en kommitté bjuda in fotografer, och detta ställde sig flera Planket-besökare sig frågande till. Problemet är att urvalet då begränsas till urvalskommitténs kontaktnät.
Hur urvalet ska ske är inte skrivet i sten och kanske resulterar kritiken i att vi får se en modell där vem som vill kan ansöka om att få ställa ut.
Att kommittén i år bjudit in många duktiga fotografer är det däremot ingen tvekan om. Utställningen bjöd på god variation och hög kvalitet. Den som brukar gnälla över att alla fotografer följer samma trender fick inte vatten på sin kvarn på Planket.
Efter några timmar drabbades utställningen av ett kort men synnerligen kraftigt störtregn varvid viss panik uppstod och en del bilder blev vattenskadade.
Liksom på 80-talet även en utställningskatalog gjorts. Framsidan pryds av Lars Halls Planket-logotyp anno 1982.