Nyhet
Varför tycker vi så olika om bilder?
Förra etappen av Grand Prix (den tredje) väckte en del debatt. En del tyckte att bilderna som Sandra Qvist valde var fula och obegripliga, andra att bilderna var fina och poetiska. Vi har försökt få svar på varför smaken kan skilja så mycket.
peternoren.jpg
Foto: Peter Norén
Peter Norén, huvudansvarig för KY-utbildningen Fotografi/Digital bild på Broby Grafiska.
1. HUR UTVECKLAS ETT BILDSEENDE OCH EN BILDSMAK?
När du börjar fotografera har du oftast inget eget bildspråk, eller så kanske du har det fast du inte är medveten om det. Du testar olika sätt att fota och går på vad som känns bra och vad som blir snyggt. Du kan influeras av andra fotografer, deras bilder och genom diskussioner. Bilder finns överallt i samhället, det gäller att träna aktivt på att se. Efter ett tag hittar du din egen inriktning.
2. HUR ODLAR MAN SITT EGET BILDSEENDE
Du tittar på fotografier, utställningar, böcker, tidningar, deltar i diskussioner, lyssnar på musik och utvecklar din egen öppenhet och känslighet. Att se på det du gör är viktigt, att utvärdera sig själv och veta att du själv inte alltid har rätt. Sedan är det viktigt att våga prata om det du gör, att våga vara delaktig och ge. Sitt inte bara tyst i en diskussion för att du är rädd att säga fel - foto är subjektivt. Det finns inga rätt och fel, inga facit.
3. HAR PROFFS OCH AMATÖRER OLIKA BILDSMAK
Bild är en upplevelse som alla tolkar efter sina egna referensramar. En amatör ser omedelbart att en bild är fin, att den har en bra komposition och vackra färgtoner. En professionell fotograf som jobbat länge med bild kan se djupare känslomässigt på bilden och se tecken och koder.
goransegeholm.jpg
Foto: Magnus Fröderberg
Göran Segeholm, frilansfotograf och fotoskribent, f.d. chefredaktör för KameraBild.
1. HUR UTVECKLAS ETT BILDSEENDE OCH EN BILDSMAK?
Det varierar från person till person, men ganska vanligt är nog att man först värderar sina bilder utifrån motivet - sällsynta motiv och situationer blir mest värdefulla. Därför fotograferar vi också extra mycket sådant som bara inträffar en gång, som bröllop och ovanliga semesterresor.
Den som fortsätter att fotografera mer medvetet blir i nästa steg mer intresserad av sin egen prestation och bedömer sina bilder efter hur väl hantverket är utfört och hur svår bilden var att ta. Många kan stanna länge på den här nivån.
Det tredje steget är att bedöma bilderna efter hur de påverkar betraktaren. Då är det inte längre lika viktigt vad bilden föreställer eller hur den är tagen, utan vilka tankar, känslor och associationer den väcker.
2. HAR PROFFS OCH AMATÖRER OLIKA BILDSMAK?
-?Nej, inte nödvändigtvis. Det går att komma väldigt långt som proffs med samma bildsyn som en driven hobbyfotograf. Det finns också många «amatörer» som har en driven bildsyn, vilket inte minst bidragen till Grand Prix visar. Men det kan vara svårt att göra kommersiell karriär med den typen av bilder som vinner fototävlingar.
3. GÅR DET ATT SÄTTA UPP KRITERIER FÖR VAD SOM ÄR EN BRA BILD?
Absolut. Precis som det går att sätta upp kriterier för vad som är en bra film och ett bra stycke musik - det centrala är att budskapet når fram. Däremot går det naturligtvis inte att göra någon checklista att pricka av, lika lite som man kan göra ett recept för hur man skriver en bestseller. Det är viktigt att bedöma en bilds kvaliteter i relation till var och när den visas och vilken övrig information betraktaren har. Bilder som är ointressanta i sig kan fungera väldigt bra i rätt sammanhang.
sandraqvist.jpg
Foto: Göran Segeholm
Sandra Qvist, domare i den tredje etappen, frilansfotograf inriktad på porträtt och reportage.
1. HUR TÄNKTE DU NÄR DU VALDE BILDERNA?
Jag valde bilderna för att de väckte något hos mig. Sedan bryr jag mig inte om de är suddiga eller sneda. Det är bara något som sätter en ton hos en. Jag kan inte tycka om bilder bara för att de är tekniskt perfekta, om de sedan inte väcker någonting hos mig.
2. HUR KAN EN BILD VARA BRA SOM HAR UPPENBARA TEKNISKA BRISTER?
På hundra miljoner sätt. Att den väcker något, att den har någon känsla. Jag tycker det sista fotografi handlar om är tekniken. Det är klart det handlar om teknik för att få fram en bild. Men om det är suddigt eller perfekt har mindre betydelse.
Det här är en tävling där jag skulle välja bilder som jag tycker är fina och som väcker någonting hos mig. Det är en helt annan sak om jag skulle få ett uppdrag att välja bilder till en artikel i en tidning. Om någon beställer ett porträtt av mig på någon som man ska se precis hur han ser ut, då kan inte jag lämna suddiga bilder bara för att jag tycker det är fint. Då måste jag göra det som beställaren vill ha.
3. MÅSTE EN BRA BILD VARA SNYGG?
Vad är snyggt och vad är fult? Vad är bra konst, vad är dålig konst? Det går inte att säga. Vad andra tycker är fult behöver inte jag tycka är fult. Allting är personligt. Sedan ska man inte haka upp sig på att allt måste vara tekniskt perfekt.
- Mer om Grand Prix hittar du här