https://www.kamerabild.se/nyheter/vem-beh-ver-egentligen-en-proffskamera
307127
Nyheter
Nyhet

Vem behöver egentligen en proffskamera?

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/553405.jpg?itok=t0oiVtag', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/imported/553405.jpg?itok=t0oiVtag', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/imported/553405.jpg', w: 470, h: 241, title: ' ' },]

Totalbetyg

Jag vill härmed avliva missuppfattningen att proffskameror främst säljs till yrkesfotografer. Två tredjedelar av köparna är hobbyfotografer enligt Nikons undersökningar. Men behöver de en proffskamera?

Magnus Fröderberg, chefredaktör

Proffskamerorna konstrueras med yrkesfotografen som målgrupp, men frågan är hur länge det dröjer innan det kommer anpassningar för e verkliga köparna - hobbyfotograferna.

Den hobbyfotograf

som köper en proffskamera kan räkna med avundsjuka som är såväl godartat beundrande som gnälligt kritisk. Kommentarer om man verkligen behöver en proffskamera ligger i luften och ventileras inte sällan på internetforum.

Hur duktig fotograf måste man vara för att behöva en proffskamera?

Hur duktig förare behöver man vara för att behöva en Porsche? Och vem behöver samma klocka som James Bond?

När vi pratar om sportbilar och lyxklockor är det uppenbart att det inte är fråga om att behöva utan att förtjäna, att kunna unna sig.

För den som uppskattar kvalitet finns det många detaljer på en proffskamera att njuta av. I nummer 2/2010 testar vi Canon eos 1D mark IV. Bara i avtrycket märks stor skillnad mot en 5D Mark II. Det är mycket precisare.

Känslan av att använda ett kamerahus som tål tuffa påfrestningar kan man inte förringa.

Så har du pengarna och hellre lägger dem på en bra kamera än på en ny bil så varsågod. Jag har inga invändningar, hur få och dåliga bilder du än tar.

Däremot gillar jag inte prestige. Att känna sig tvingad att köpa ett dyrt kamerahus och sedan snåla på objektiven eller fotoresorna bara för att man bedöms utifrån vilket kamerahus man har är bara dumt. Folk ska helt enkelt inte bry sig om vad andra köper eller inte köper. Alla har olika förutsättningar.

Trots att många proffskameror köps av hobbyfotografer undrar jag om inte mängden hobbyister minskar. Förr kom en proffsmodell per decennium och man kunde räkna av sin investering på många år. Då kunde man sälja sin kamera för 70 procent av nypriset efter flera år. Nu är värdeminskningen brutal. Å andra sidan tuffar fotobranchen på som aldrig förr.

I nummer 2/2010 testar vi även Olympus Pen E-P2 som är en mindre blingig variant av den första Pen-modellen. Dessa kameror har hittat sina typer av köpare, som gatufotografer och designmedvetna.

Jag tycker att det är kul att det digitala modellutbudet blir allt mer varierat. En kamera för var smak, det är smaskens det.

Här kan du se vad vi skriver om i nummer 2 av Kamera & Bild