Vetenskap

Lennart Nilsson Award 2022 går till Martin Oeggerli

Dendritceller är antigenpresenterande celler som spelar en central roll i immunsystemet. Detta svepelektronmikrofotografi (SEM) är färglagt för hand och visar en stjärnliknande aktiverad dendritcell (i mitten) och hur den interagerar med omgivande celler. Copyrights: © Martin Oeggerli / Micronaut (2015), supported by Pathology, University Hospital Basel and School of Life Sciences, FHNW.

Den frilansande vetenskapsfotografen Martin Oeggerli vinner årets Lennart Nilsson Award. Oeggerli får priset för sin förmåga att ”avslöja skönheten i mikrokosmos” som det står i motiveringen.

Sedan 2005 har Martin Oeggerli arbetat som frilansande vetenskapsfotograf och framför allt samarbetat med forskare i Basel i Schweiz, där Oeggerli är baserad. Han har en doktorsexamen i medicinsk molekylärbiologi och jobbar vid Micronaut GmBH i Basel.

Nu hedras han med årets Lennart Nilsson Award, för hur han använder svepelektronmikroskopet. Martin Oeggerli avbildar för ögat osynliga små organismer och biologiska strukturer, bilder som han sedan färglägger för att visa på skönheten i naturens inneboende design.

I motiveringen till priset står bland annat: ”Dr Martin Oeggerli tilldelas priset som ett erkännande för hans förmåga att åskådliggöra vetenskapen och avslöja skönheten i mikrokosmos med hjälp av svepelektronmikroskopet.”

Den mänskliga mikrobiotan. Konstnärlig färgläggning av bakteriefloran i en frisk mänsklig tarm, som innehåller miljarder tarmbakterier. Bilden har tagits med ett svepelektronmikroskop (SEM), varefter olika bakteriearter och strukturer har framhävts genom olika färger. Copyrights: © Martin Oeggerli / Micronaut (2015), supported by Pathology, University Hospital Basel, HP Marti, Swiss TPH, and School of Life Sciences, FHNW.

I Lennart Nilssons anda

Stiftelsen Lennart Nilsson Award grundades 1998 för att hedra den världsrenommerade fotografen. Stiftelsens syfte är att främja undervisning, utbildning och forskning inom de medicinska, biologiska och tekniska vetenskaperna. Ändamålet uppfylls genom att stiftelsen årligen delar ut priset ”Lennart Nilsson Award” till en person som på ett avgörande sätt medverkat till utvecklingen inom vetenskapligt fotografi eller till den som utfört ett förtjänstfullt arbete i Lennart Nilssons anda.