MED LUMIX I STUDION Kamera & Bild: REPORTAGE om Stefan Jönsson

Ända sedan han låg en hel jul under granen och fotograferade julgranskulor för sju år sedan har Stefan Jönsson älskat att forma objekt med skuggor och ljus. I dag driver han två studior och har tre anställda fotografer. Han fotograferar både med stora mellanformat- och smidiga Lumixkameror.

– Lumix erbjuder flera unika fördelar över mellanformat i studion, säger Stefan Jönsson.

TEXT Ola Jacobsen│FOTO Ola Jacobsen & Stefan Jönsson

I studion fotograferar Stefan Jönsson alltid direkt mot en dator, som namnger filerna på ett särskilt sätt. »Det är enda chansen att hålla reda på alla filer när man fotograferar så många produkter«, säger Stefan.

Den skarpa marssolen värmer sakta frosten av bilar, containrar och byggnader i det lilla industriområdet i Orminge öster om Stockholm. Bakom en stor lastport i ett före detta båtvarv håller fotografen Stefan Jönsson på att rigga för en vinflaskplåtning. Han lastar skärmar och klämmor på en vagn och drar sedan bort den till änden av den stora lokalen.

Bilden på vinflaskan ska användas i Systembolagets hemsida och app och ska levereras till kunden senare i dag.

Stefan arbetar snabbt och metodiskt. Flaskan på ett litet bord. Kameran, den helt nya Lumix GH5 från Panasonic med Leica 42,5mm f/1,2 på stativ någon meter framför, kopplad till en laptop med skärmen vänd mot flaskan.

– Förutom grym bildkvalitet från sensor och objektiv är den stora fördelen är att kameran förenklar mitt arbetsflöde. Eftersom den mindre sensorn kan ge större skärpedjup än både mellanformats- och fullformatskameror så slipper jag fokusstacka när jag plåtar vinflaskor.

Större skärpedjup – en fördel

Att fokusstacka betyder i det här fallet att han måste ta tre olika bilder för varje detalj på flaskan med fokus på olika djup och sedan lägga ihop bilderna. Den mindre sensorstorleken hos micro 4/3-sensorn ger ett större skärpedjup vid en given bländare. I många situationer vill man ha det korta skärpedjupet, något som Panasonic också kan skapa med hjälp av extra ljusstarka objektiv. Men i den här situationen är möjligheten till den större skärpedjupet bara en fördel.

– Genom att fotografera med GH5 slipper jag hela det momentet med fokusstackning och sparar en hel del i tid i postproduktionen.

Genom att använda en Lumixkamera istället för en mellanformatskamera sparar Stefan Jönsson ett arbetsmoment. »Eftersom den mindre sensorn kan ge större skärpedjup än både mellanformats- och fullformatskameror så slipper jag fokusstacka när jag plåtar vinflaskor. Så jag kan få samma resultat med färre bilder«, förklarar han.

Tar bort en del etiketter

Innan Stefan börjar fotografera frågar han alltid efter referenser. Det behöver inte vara bilder på produkten utan bara bilder som uppdragsgivaren tycker är snygga.

– Det viktigaste är att få en känsla av vad de gillar för stil.

Sedan tar han emot produkten som ska fotograferas och kommer överens om en deadline.

Om det är en vinflaska som ska fotograferas tar han bort alla etiketter som inte kommer synas i bild, till exempel på baksidan av flaskan, eftersom de reflek­terar ljus genom glaset och kommer påverka bilden.

»Det är ju vitt vin så jag ska lägga vattendroppar på flaskan så att den ser kall och fräsch ut.«

Ljus för ljus bygger Stefan upp bilden, hela tiden med blicken på datorns skärm för att se hur att blixtar och reflektorer har gjort sitt jobb på rätt sätt för varje detalj på flaskan.

– Jag arbetar oftast med två till tolv blixtar, ju fler desto längre tid tar det. I dag har jag ganska bra koll på hur jag ska ljussätta för att framhäva olika egenskaper eller få vissa effekter. Så det går betydligt fortare än när jag började.

Stefan Jönsson sprayar vinflaskan med en blandning av glycerin och vatten. Glycerinet gör att dropparna stannar kvar på flaskan.

Slutbilden består av flera bilder

Varje del av objektet kommer fotograferas för sig. Stefan arbetar med reflektorer för att framhäva varje detalj. Bilderna lägger han sedan ihop till en perfekt slutbild. Efter någon halvtimme är han nöjd med ljussättningen och går och hämtar en liten sprayflaska och en mattkniv.

– Det är ju vitt vin så jag ska lägga vattendroppar på flaskan så att den ser kall och fräsch ut.

I flaskan har han blandat glycerin och vatten och genom att delvis skära sönder capen till sprayflaskan får Stefan till en ojämn stråle.

– Jag vill undvika perfekt symmetriska droppar, det blir inte så fint. Genom att skvätta dit vattnet lite hur som helst ser det godare ut.

Förrådet i det gamla båtvarvet i Nacka rymmer allt Stefan kan behöva för att fotografera produkter. »Det händer att jag behöver sätta tolv olika ljus för att få skuggorna som jag vill ha dem. Då går det åt ganska mycket klämmor, skärmar och stativ.«

Speglar ljus på olika detaljer

Efter några försök får han till den rätta strålen och sprayar flaskan med blandningen. Glycerinet gör att dropparna fastnar på flaskan. Nu är den klar för fotografering.

Med en bit vitt styvt papper i handen går Stefan över flaskan och speglar ljus på olika detaljer som etikett och folie. Det märks att han har gjort det förr, han vet att ljuset är rätt och behöver inte kontrollera varje bild för sig. Efter sju–åtta minuter är det färdigt.

– Men jag är alltid noga med att kontrollera att jag har vad jag behöver innan jag riggar ner, annars måste jag göra om allt från början om det visar sig att jag skulle behöva en bild till.

»Jag arbetar oftast med två till tolv blixtar, ju fler desto längre tid tar det. I dag har jag ganska bra koll på hur jag ska ljussätta för att framhäva olika egenskaper.«

I Stefans mejlsignatur står det Director of photography. I dag driver han två studior och har tre anställda fotografer. Men allt började på Siba där han arbetade som säljare på kamera- och telefonavdelningen.

– Jag fick massor av frågor om kameror som jag inte kunde svara på så jag köpte en kamera till mig själv i julklapp. Jag började direkt att fotografera julgranskulorna och slogs av hur häftigt det var att se hur ljuset reflekterades. Jag låg där under granen i tre dagar helt förtrollad.

En månad senare hade han bokat en studio och modeller. Photoshop var han bekant med sedan tidigare från webdesign­utbildningen på gymnasiet. Bilderna från dagen i studion blev en portfolio och några månader senare tipsade en vän honom om att söka ett annonserat jobb som assistent.

– Jag hade ingen koll på att det var tio gånger för svårt. Jag hade bara gjort en plåtning i hela mitt liv. Men killen tyckte att det såg bra ut och när jag väl kommer och kan snacka så brukar det gå bra.

Den första tiden som fotoassistent var riktigt tung för Stefan.

– Jag har ett bra öga för design och form sedan tidigare, men jag saknade den tekniska kunskapen så bilderna blev skit. Som tur var kunde jag rädda allt i Photoshop efteråt, men det blev väldigt långa kvällar i studion för att rätta till alla misstag jag gjort under dagen. På det sättet lärde jag mig bakvägen hur jag skulle ha fotograferat det från början för att slippa göra all den här retuschen i efterhand.

»Det är klurigt att fotografera klockor, eftersom de ofta har så många blanka ytor med många vinklar. Det handlar lika mycket om att blockera ljus som att sätta dit det.«

Besattheten sitter i

Det stod tidigt klart att det var produktfoto som skulle bli Stefans nisch. Produktfoto med enfärgad bakgrund.

– Jag har testat allt från bröllop och glamour till produkt och vin så jag vet att jag gör rätt när jag satsar hårt på produktfoto. Jag älskar att fotografera och hantverket bakom bilderna och hur man bygger upp dem bit för bit. Jag vill alltid skapa mer än bara ett kort. Även om man fotar en MC mot svart bakgrund så bygger jag ändå upp den där svarta bakgrunden av massor av bilder. Jag har alltid velat kunna måla men varit usel på det. Nu har jag äntligen hittat mitt sätt att få vara kreativ och skapa bilder.

»Jag har alltid velat kunna måla men varit usel på det. Nu har jag äntligen hittat mitt sätt att få vara kreativ.«

För Stefans handlar allt om att använda ljuset för att forma objekten. Kameran är bara ett redskap för att fånga ljuset. Och den där besattheten från första dagarna med kameran under julgranen sitter i även nu sju år senare.

I Stefans två studior fotograferas 75–200 produkter varje dag. För varje produkt levererar hans företag 4–12 bilder till uppdragsgivarna.

– Vi erbjuder hög kvalitet och tillgänglighet på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Till exempel har vi byggt en av våra studior i direkt anslutning till vår största kund för att slippa dyra transporter av produkterna mellan lagret och studion. Om vi till exempel ska fotografera 60 golfbagar blir det sju lastpallar…

För att klara av att leverera den volym bilder som kunderna kräver i tid har fotograferna tydliga riktlinjer för hur bilderna ska tas för respektive kund. På det sättet kan de arbeta på egen hand utan ledning av uppdragsgivaren, vilket sänker den totala kostnaden för fotograferingen.

– Det är löpande band. I dag har jag tre fotografer som arbetar på heltid. Vi redigerar också alla bilder själva. Dels för att garantera kvalitet och tempo men också för att ha beläggning fullt ut för de anställda fotograferna. Foto­graferna turas om att fotografera och redigera så att det ska bli variation och de turas också om att följa med mig på andra uppdrag.

Men Stefans bilder handlar alltid om produkter.

– De ser inte ut som andra fashionbilder utan är välbelysta bilder med produkten i fokus. Nästan alltid mot vit bakgrund eller frilagda. Våra kunder behöver nya inför varje säsong så det blir fyra race om året med respektive kund. Eftersom vi är flera fotografer hinner vi med även om flera kunder vill fotografera samma dag. Vi behöver heller inte tappa en deadline för att någon blir sjuk eller har för mycket annat att göra.

»Kunden ville ha någonting med jord och bambu med i bilden. Så jag byggde upp en bambuskog i studion. Det var grymt kul«, säger Stefan.

Fotograferade till fyra på morgonen

Stefan drar sig heller inte för att arbeta på nätterna. När en kund nyligen fick sin leverans av kläder försenad från tillverkaren pratade Stefan med en av sina anställda modeller och såg till att de kunde lösa plåtningen och hålla den ursprungliga deadlinen i alla fall, trots att de hade flera andra stora plåtningar samtidigt.

– Vi började åtta på kvällen och höll på till halv fyra på morgonen. På det sättet behövde jag inte flytta på någon av de andra planerade plåtningarna.

– Det finns så många som är bättre fotografer än mig. Men jag vet att detta är ett serviceyrke. Så jag försöker vara lika bra som de andra men konkurrera med snabbare och bättre service.

Förutom de stora löpande uppdragen med produktfoto mot vit bakgrund för diverse webbshopar gör Stefans studio även kampanjbilder.

– Många föredrar att arbeta med mig eftersom de då slipper reklambyrån. Jag tar alla hattar själv! Jag får vara art director, set director, jag får fotografera och redigera bilderna. De andra får vara med och hjälpa till. Så säger jag till kunden att det tar en dag, fast det tar en och halv för jag undervisar samtidigt de andra fotograferna.

Delar gärna med sig av tips

Stefan saknar formell fotoutbildning. Han har heller inte gått några kurser sedan han började som fotograf. Däremot lägger han själv ofta upp pedagogiska beskrivning på en viss ljussättning på till exempel Instagram. Han är också en uppskattad föreläsare på bland annat Fotomässan.

– Jag tycker att det är kul att dela med mig. Om folk vill vara med när jag plåtar så är det välkomna. De får också gärna kopiera min ljussättning, jag är trygg med mina kreativa lösningar så jag är inte rädd att dela med mig.

Det råder ingen tvekan om att Stefan tycker att det är kul att bygga upp sitt bolag.

– Visst är det kul att skapa fina bolag. Att tjäna pengar är också trevligt, men känslan av att det är måndag och att jag ska få gå och jobba, det är det viktigaste. Jag försöker också vara en bra arbetsgivare, så att mina anställda ska stanna kvar. Många tror att det är jag som fotograferar allt, men vi är ett team. Jag skulle aldrig klara av att leverera så här stora volymer på egen hand. Egentligen skulle vi behöva vara ännu fler.

Stefan fotograferar emellanåt utomlands, som här i Barcelona. Att i sådana situationer jobba med Lumixkameror tycker han underlättar eftersom de inte är så stora.

GH5 – lätt att använda

Förutom mellanformatskameror från Phase One använder Stefan både Lumix GH5 och GX8. De är mycket mer tekniskt avancerade och ligger långt före proffskamerorna när det gäller funktioner. Samtidigt är de så små att du kan ta med dem var som helst.

– Jag väljer alltid de verktyg som passar bäst för jobbet. Ibland är det mellanformat, ibland Lumix.

Senare i veckan ska Stefan och en av hans fotografer till Barcelona för att fotografera för en kund.

»Vi skulle plåtat i Stockholm, men vädret är för dåligt så vi måste åka söderut. Till det uppdraget tar vi bara med Lumixkameror.«

– Vi skulle plåtat i Stockholm, men vädret är för dåligt så vi måste åka söderut. Till det uppdraget tar vi bara med Lumixkameror. De är perfekta för den typ av lifestylebilder som vi ska plåta där eftersom de är mindre och mycket lättare att arbeta med. GH5 har så snabb autofokus, även på bländare 1,2. Den är sjukt lätt att använda. Vi ska också göra ut och leverera bilderna direkt, eftersom de ska avvändas i sociala medier. Då är det bara jobbigt med jättefilerna från Phase One.

– Den enda nackdelen med små kameror är att kunden undrar vad man plåtar med, men när de ser hur fort det går att jobba och hur bra resultatet blir så frågar de inget mer.

Även om produktfotografen Stefan Jonsson ofta använder mellanformatskameror tvekade han inte en sekund när Panasonic bad honom att bli deras ambassadör.

– Kamerorna erbjuder möjligheter som de både konventionella full- och mellanformatskameror inte klarar av.

»Den enda nackdelen med små kameror är att kunden undrar vad man plåtar med, men när de ser hur fort det går att jobba och hur bra resultatet blir så frågar de inget mer.«

Det handlar både om det längre skärpedjup som kommer av den mindre sensorn, vilket sparar tid då det räcker med ett färre antal exponeringar för att skapa den färdiga bilden. Men också helt nya funktioner, som 4K-foto.

– Jag fotograferade en kampanj för vattenmärke och ville ha en splasch. Genom att plåta med 4K-foto lyckades jag ta bilden på 45 minuter. Det hade tagit en hel dag med andra system och inte ens då hade jag varit säker på att få till det perfekt.

– Det enda som är jag måste tänka på med 4K-foto i studion är att använda filmljus istället för vanliga blixtar.

»Bilden är tagen i Grekland på uppdrag åt Stronger.se. Kunden ville ha en mer äventyrlig träningsbild, inte det vanliga yogaposerande bildspråket utan något annat, så vi tog med oss all utrustning och gick ut i vattnet. Bilden är bara ljussatt med en reflektor ifrån Lastolite eftersom det naturliga ljuset var så fint.«

Meckar med sin MC

I ena hörnet av studion står en cross uppställd i en verkstadsdel. Motorcross har varit en stor del av Stefans liv sedan han var barn.

– Det är väldigt skönt att ha den här när jag kör fast med en bild. Jag vet alltid exakt hur jag vill ha skuggorna men ibland tar det ett tag att komma dit. När jag kör fast fullständigt brukar jag ta en paus och går och mecka med min MC. Jag tycker om att arbeta med händerna och ett oljebyte rensar hjärnan väldigt bra.

Stefan Jönsson

Stefan Jönsson

Yrke: Produktfotograf.

Ålder: 27 år.

Familj: Fru och två barn, 4 och 0,5 år.

Bor: Stockholm.

När jag inte arbetar: Umgås jag med min familj och mina vänner. Det är i stort sett samma personer som jag arbetar med. Och så kör jag cross. Både själv och med min fyraåring.

Webb: stefanfoto.se, stefanj_photography på Instagram.

Utrustning: Panasonic Lumix GH5 med objektivet 42,5mm f/1,2. Panasonic Lumix GX80 med Lumix G 12–32mm f/3,5–5,6. Phase One mellanformatskamera med objek­tiven 75–150mm och 120mm macro.

Stefans bästa tips

  • Ha tålamod. Släng inte upp en setup och tro att du är färdig. Bygg den istället stegvis ljus för ljus.
  • Gör det inte komplicerat i onödan. Använde inte fler ljuskällor än du behöver. Om du kan ljussätta en vinflaska med fyra ljus är det jättebra. Ju fler ljus desto fler saker är det som kan gå fel.
  • Rent bildmässigt behöver du bra optik. Det är lätt att tappa struktur i objektet om du snålar på optiken. Investera hellre i ett billigare hus och köp en bättre glugg istället. Jag använder ofta Panasonics Leica 45 f/1,2.
  • Jag alltid en klar bild hur det ska se ut, var skuggorna ska falla. Det är viktigt att framhäva produkten kommersiellt. Jag tänker att ljus är vatten. Hur jag riktar ljusen tänker jag hur vattnet skulle splascha om man kastade. En liten hink ger en liten splasch, en större hink en större splasch.

Allt om Panasonic 2017

Sveriges skarpaste fototidning

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.