TEST: PANASONIC GH5 Kamera & Bild testar

En vinnare på många vis

Panasonic släpper med sin Lumix GH5 den femte versionen av sitt flaggskepp. Med avancerade filmegenskaper, genomtänkta kontroller och en fantastisk elektronisk sökare blir GH5 den bästa micro fourthirds-kamera vi testat hittills.

TEXT & FOTO Calle Rosenqvist

Det är alltid lika spännande att lägga händerna på en prestandakamera. Anledningen är inte enbart att det är riktigt bra grejer, utan även att det ofta finns nya spännande funktioner att utforska.

Detta gäller även med Panasonic Lumix GH5, som bjuder på fler och fler överraskningar ju mer man fotograferar med den. Det är en bra sak – men det är också detta som gör inlärningströskeln hög, vilket gör att kameran – eller kanske videokameran – inte är för alla även om den passar för allt.

Specifikationerna är riktigt fina: en sensor i micro fourthirds-format på 20,3 megapixlar med ett ISO-omfång upp till 25600 ISO. Film i 4K i 60 bilder per sekund från hela sensorn med möjlighet till inspelning i 10-bitars 4:2:2, full-HD i 1080/60p, snabb följande autofokus och seriebildstagning i upp till 12 bilder per sekund. 5 GHz wifi, BLE, dubbla kortplatser ... ja, listan är lång, och det är också därför detta test kommer att ta upp det viktigaste, och skillnaderna mot föregångaren GH4 (Läs testet på www.kamerabild.se).

Något större, klassisk GH-design

Har du koll på Panasonic GH4 så har du även koll på GH5. Skillnaderna är inte så stora: inspelningsknappen för video finns nu på ovansidan i stället för baksidan, snurrhjulet har bytt karaktär, och kameran har fått en joystick för tummen uppe vid sökaren.

Skillnaderna i designen är alltså inte så stora även om kameran blivit något större än GH4, men förbättringarna är i stället större. Även om jag inte är något stort fan av känslan hos snurrhjulet för tummen. Dessutom är jag en stor användare av fokusknapp för tummen, och baksidans AF/AE-låsknapp går att använda till just detta, vilket är perfekt. Mindre perfekt tycker jag är att knappen har ett klick, ett motstånd, som jag tycker sänker känslan för autofokusen på den knappen. Petiga detaljer? Ja, absolut, men det är också i den klassen vi får leta för att hitta problem – GH5 är en mycket genomtänkt kamera, på alla plan.

I Panasonic GH5 finns flera olika filter du kan ställa in för att justera bildens karaktär i JPG-bilderna. [Bildinformation: 1/400 S • F/5 • ISO 200]

Snabb, snabbare snabbast

Innanför skalet hos GH5 hittar vi snabbare processorkraft än hos föregångaren GH4. Dessutom har antalet autofokuspunkter ökat från 49 till 225, vilket ger både bättre och snabbare autofokus, vilket även märks.

Autofokusen är säker, blixtsnabb och har många möjligheter till inställningar. Som vanligt går det att växla mellan olika lägen där du använder olika områden av fokuspunkter, exempelvis som en vertikal eller horisontell rad. En riktigt bra sak här är möjligheten att rita upp din egen yta med fokuspunkter som du vill ska vara aktiva – du kan alltså välja ut ytor som ska vara aktiva när du fokuserar – vilket öppnar upp för spännande möjligheter för att använda autofokus för just din typ av fotografering.

Det finns även detaljerade inställningar om hur den ska omfokusera och på vilket vis den ska göra detta, vilket gör att du helt och hållet kan finjustera autofokusen efter dina behov.

Med hjälp av den nya joysticken blir det ännu enklare att justera autofokuspunkterna över ytan, eller trycka på den för att exempelvis enpunktsautofokusen ska hamna tillbaka i mitten om du flyttat runt den.

»GH5 bjuder på fler och fler överraskningar ju mer man fotograferar med den.«

Att följa motiv fungerar riktigt bra, i klass med de bästa motivföljande kamerorna i dag. Genom att låsa AF-punkten på ett objekt så följer kameran automatiskt objektet. Uppdateringen av punkter är riktigt snabb, och följer ofta rätt, även i svåra situationer.

I det stora hela imponerar GH5 stort när det gäller funktionen hos autofokussystemet.

Till snabbheten hör även möjligheten att fotografera i 12 bilder per sekund, eller 9 bilder per sekund med följande autofokus, vilket fungerar bra i de flesta snabba lägen. Här hade GH4 7 bilder per sekund.

Men GH5 har även ett nytt läge kallat »6K Photo«, vilket innebär att du kan fånga bilder i upp till 30 bilder per sekund i 18 megapixel, vilket är en vidareutveckling av tidigare 4K Photo. Med funktionen blir det mycket lättare att fånga en specifik händelse som exakt när en vattenballong sprängs, som JPG.

GH5 exponerar riktigt jämnt och bra, och sätter vitbalansen riktigt fint, både utomhus som här, och inomhus. [Bildinformation: 1) 1/320 S • F/7,1 • ISO 320. 2) 1/250 S • F/7,1 • ISO 200. 3) 1/250 S • F/7,1 • ISO 1250. 4) 1/250 S • F/7,1 • ISO 1250]

Större skärm och grym sökare

Pekskärmen hos GH5 har blivit något större än hos GH4, 3,2 tum mot föregångarens 3 tum. Detta är också en av anledningarna till att GH5 blivit något större. Dessutom har upplösningen förbättrats på skärmen från 1,04 miljoner bildpunkter till 1,62. Bildkvaliteten är riktigt bra, men framförallt är känsligheten på skärmen bra, och det finns en hel del inställningsmöjligheter samt automatisk justering till det omgivande ljuset.

Men det som är riktigt, riktigt bra hos GH5 är den elektroniska sökaren. Upplösningen har ökats på till hela 3,69 miljoner bildpunkter från GH4:ans 2,36, en förbättring som också syns, trots att sökarbilden är något större, runt 13 procent. Det här är så nära vi hittills kommit en analog optisk sökare, även om det så klart finns skillnader. Men faktum är att den elektroniska sökaren är så pass bra att man glömmer bort att den är elektronisk. Upplösningen gör sitt för upplevelsen, och uppdateringsfrekvensen på själva bilden är helt flimmerfri. Det är verkligen häftigt att se, och det är imponerande att se hur snabbt den hänger med vid både panoreringar och ljusförändringar.

Men antagligen är det också sökaren som är en stor del av boven för batteritiden. Är man van vid batteritiden hos en semiproffskamera eller proffskamera i fullformatsklassen kommer man att märka skillnad – även om det inte är en extrem dränering så är det något att vara medveten om.

Med olika filter, som detta i svartvitt med en något högre kontrast, kan man skapa snygga bilder direkt i kameran. [Bildinformation: 1/160 S • F/5 • ISO 200]

En dröm för cinema-fantaster

Det kan ju diskuteras kring om GH5 är en stillbildskamera eller en videokamera. Svaret är väl egentligen båda, för den är mycket bra inom båda områdena, även om den spöar många konkurrenter när det gäller just videoområdet. Är du inte det minsta intresserad av att filma är antagligen inte GH5 någon kamera för dig, eftersom detta är en stor del av det du betalar för hos kameran. Men är du intresserad av detta så finns mycket spännande att hitta hos denna kamera. Så mycket att vi faktiskt bara kan skrapa på ytan, och därmed bara ta upp de viktigaste egenskaperna.

Det som gör GH5 unikt är färgsamplingen som nu låter dig spela in video i 10 bitars färg per kanal i stället för 8 bitar, som hos många andra kameror med videofunktion. Detta innebär att det går att få 1024 olika färgnyanser per färgkanal i stället för 256, vilket ökar det totala antalet färger i video till 1,07 miljarder i stället för 16,77 miljoner hos 8 bitar per kanal. Detta innebär i sin tur att färgövergångar blir mjukare och snyggare, samt att mer information finns tillgänglig för att efterbehandla färgerna i den inspelade videon i efterhand.

Panasonic GH5 jämfört med Panasonic GH4.

Däremot har Panasonic annonserat att flera inställningar och kombinationer av både bitar, bitrate, bildfrekvens och format kommer att släppas till sommaren 2017 i och med en firmwareuppdatering. I skrivande stund finns exempelvis »bara« möjligheten att spela in video i 4K/60/50p i som bäst 150 megabit, i 10-bitars 4:2:2, samt 1080/60p i 100 megabit i 8-bitars 4:2:0. Med uppdateringen fulländas videospecifikationerna till 4K/60/50p till 10-bitars 4:2:2 i 400 megabits kvalitet (vilket tar runt 3 gigabyte per minut film), samt detsamma i 200 megabits full-HD.

Dessutom spelas 4K in från hela sensorn, vilket gör att du inte behöver räkna om bränvidd eller ta hänsyn till beskärning. Och vill du spela in video för att få slowmotion-effekt kan du spela in full-HD i upp till 180 bilder per sekund. Ingen tidsgräns finns för hur länge video i 4K kan spelas in.

»Vi gillar alla specifikationer och tycker att Panasonic slagit på stort för att ta ett kliv framåt inom 4K.«

Men det är också därför som kameran kanske främst flörtar med de som arbetar med videoproduktioner snarare än att filma sin semester. Bland annat ser vi möjligheten att använda olika gamma-inställningar för att justera bildens karaktär vid inspelningen. Här hittar vi bland andra profiler Cinelike D & V samt Rec.709 för HDTV. Men kanske viktigast är möjligheten att arbeta i V-LogL-gamma, vilket kortfattat gör att din inspelade film blir något grådassig, men med fördelen att du i stället får mer mer information i hög- och lågdagrar som du sedan bättre kan justera i efterbehandlingen. På så vis slipper du att välja exempelvis för förgrunden en solig dag, då solen lyser på himlen i bakgrunden – du har möjlighet att få med bildinformation från både för- och bakgrund.

Nackdelen är att du måste arbeta mer i just efterbehandlingen. Däremot finns även stöd för så kallad LUT-preview, vilket innebär att det finns möjlighet att se ett preliminärt slutresultat direkt vid själva inspelningen. Dessutom kommer med tidigare nämnd firmwareuppdatering en ny gammainställning för att fånga video för uppspelning på en HDR-tv, så kallad »Hybrid gamma«.

I Panasonic GH5 finns möjligheten att köpa till stöd för olika gamma-inställningar. Med V-LogL-gamma kan du filma i en grådassig och rätt trist inställning (se bild 3 ovan), men med fördelen att du får fram ytterligare dynamik i bilden i efterbehandlingen. På så vis kan du slippa välja att exponera för förgrund eller bakgrund (som i de två översta bilderna) – du kan få med både och om du justerar färger och kontrast i efterhand. Det fungerar mycket bra, och här ser du ett snabbt test där vi överdrivit effekten för att du ska se skillnaderna (nedre bilden till höger).

Det som däremot är lite dumt är att Panasonic valt att inte låta V-LogL-gamma-inställningen medfölja i kameran, utan den måste köpas och låsas upp för att kunna användas. Varför inte ha den tillgänglig från början, och öppna upp för användaren att kunna använda hela kamerans resurser från början?

Vidare inom den mer avancerade delen av videodelen finns även möjligheten att se vågform och vektorskop av själva scenen.

DMW-XLR1E är tillbehöret som ger två balanserade XLR-ljudingångar med fantommatning till GH5. Modulen fästs på blixtskon och har en hel del reglage för kanalerna, så som lågpassfilter, förstärkning och nivåinställning. Proffsigt och smidigt för produktioner blir omdömet från vår sida när vi testade modulen.

GH5 har även fått två SD-kortplatser av UHS-II-typ, vilket stödjer så kallad hotswap vid filmning. Detta innebär att du kan byta minneskort i den första kortplatsen när detta blir fullt, eftersom kameran fortsätter spela in på den andra kortplatsen, och så vidare, vilket kommer behövas om du tänker spela in långkörare i 4K. Eller så spelar du in på en extern hårddiskinspelare via den numera stora HDMI-kontakten.

För den som gillar att fokusera manuellt har GH5 väl utvecklade hjälpmedel för detta, såsom fokuspeaking i olika färger, zebra-markering för exponering samt möjligheter till förstoring av fokuspunkten. På det manuella temat är det värt att nämna att man hos GH5 även kan använda auto-ISO i manuellt läge för både film och stillbild, samt att kameran även håller kvar justeringen för exponeringskompensation.

Eller så använder du bara den tryckkänsliga skärmen – det fungerar riktigt smidigt.

Fler funktioner

Panasonic GH5 är en funktionsspäckad kamera. Det roliga med detta är att man hela tiden hittar funktioner i kameran efter en viss tid av användning, något som gör det roligt att utforska vad den klarar av.

Bland annat har den inbyggd wifi av det snabbare slaget, samt BLE, bluetooth som knappt drar någon ström för att koppla samman kamera och smartphone. Wifi fungerar riktigt snabbt och bra, och en första parning går riktigt snabbt. Uppkopplingen är snabb, responsen snabb, appen välutvecklad och du kan göra i princip allt du vill med den, vilket är riktigt användbart för att kontrollera kameran på håll, exempelvis justera fokus via din telefon när du spelar in film, föra över bilder eller ändra inställningar.

Panasonic GH5 med påmonterat batterigrepp. Vi har testat GH5 med batterigreppet, och ergonomiskt är det riktigt bra, och fyller en bra funktion i att förbättra både handhavandet genom sina extra knappar och reglage – främst för fotografering av stående bilder – men även genom att förbättra greppet.

Kamerahuset har inbyggd bildstabilisering som kan kompensera för upp till fem stegs längre slutartid. Detta innebär att du får en extra skjuts om du är skakig på hand, och än mer hjälp om du har ett objektiv med bildstabilisering, som då arbetar tillsammans med kamerahusets bildstabilisering.

Gillar du menyer så kommer du gilla Panasonics förändring hos dessa i GH5. Dessa har nu grupperats och justerats för att kunna hittas mer logiskt, samt även blivit snyggare. Extra plus är bilden för inställningen av alla kamerans knappfunktioner – man ser snyggt och lätt vilken knapp det är man ändrar funktion på, vilket förenklar en hel del.

»Gillar du att använda den inbyggda mikrofonen för film så har GH5 en mikrofon inbyggd inuti huset som fångar upp kamerans ljud, som sedan subtraheras från själva inspelningen. Avancerat – men det blir också ett bra resultat.«

Med det extra batterigreppstillbehöret får GH5 en bättre ergonomi, samt extra knappar och ännu en joystick för tagning av stående bilder. Med greppet blir kameran mycket större, men även mycket bättre att hålla i, trots att den är mycket mindre än exempelvis en stor DSLR som Nikon D5 eller Canon 1D X Mark II.

Bildkvalitet

Bilderna ur Panasonic GH5 är riktigt bra. Skärpan är finfin, liksom färgåtergivningen och det dynamiska omfånget. Panasonic har arbetat en del för att minska uppkomsten av falsk färg, men även infört nya algoritmer för att smartare hitta kanter kring objekt för att bättre kunna skärpa bilderna i bildprocessorn. Vi ser att detta stämmer och att bilderna blir mycket bra direkt ur kameran, med både bättre hudtoner, mer korrekt färg på himmel samt ett bra kontrollerat brus på höga ISO-värden.

Totalt sett levererar GH5 bilder i det absoluta toppskiktet för micro fourthirds, vilket är ett mycket bra betyg.

För video gäller samma sak – filmerna blir bra, och vi ser inga direkta problem med så kallad »rolling shutter«. Dessutom finns många olika inställningar att göra för att få bildkvaliteten på en bra och passande nivå för ändamålet, med högre eller lägre bitrate, i och med komprimerade eller okomprimerade bildsekvenser.

Kamera & Bild imponeras av bildkvaliteten hos Panasonic GH5. [Bildinformation: 1/320 S • F/6,3 • ISO 500]

Slutsats

Tekniken inom foto går framåt, och ännu ett steg framåt med Panasonic GH5. Kameran visar att video och stillbild går att sammanföra på ett både smart och genomtänkt vis, och att samma maskin kan klara av båda delarna. GH5 har avancerade egenskaper både när det gäller video och stillbild, vilket gör den till ett fantastiskt verktyg för den som exempelvis arbetar som multijournalist, och möjligheten att göra både enkla och avancerade tagningar med möjligheter till proffsiga synkroniseringar och högkvalitativt ljud med de tillbehör som finns.

För de klassiska gatufotograferna finns ett förbehåll att sökaren ska vara av det analoga slaget – och även om GH5 inte kommer att ändra dessa åskikter så minskas skillnaden mellan vad som fungerar och inte i dessa sammanhang. Den elektroniska sökaren i Panasonic GH5 lyfter känslan för det digitala så pass mycket att vi för första gången känner att kvaliteten är så pass bra, både bildmässigt och prestandamässigt, att man i slutändan inte tänker på att det är en digital bild av verkligheten man ser. Detta tillsammans med det smidiga formatet gör GH5 till en utmärkt kamera för egentligen allt möjligt, även om det ligger en viss fokus på just videodelen.

Med en bildkvalitet som presterar på topp, och alla möjligheter till avancerade inställningar för kamerans olika funktioner, är GH5 ett frosseri i spännande teknik. Fördelen är att den invigde får bestämma allt över kameran, vilket i stället kan vara förvirrande för den oinvigde.

Älskar du teknik, arbetar du med video eller behöver du en fullfjädrad multimediamaskin i ett hyfsat kompakt format så ska du absolut kolla in Panasonic GH5, för kameran är bland de bästa som finns just nu.

Kort sagt så är GH5 den bästa micro four-thirdskameran vi testat, och med ett slutbetyg som placerar den bland de bästa kamerorna vi testat hittills är vi imponerad över vad den klarar av, alla funktioner kameran har och vad den är kapabel till för den som både fotograferar och filmar.

BETYG

Panasonic Lumix GH5

  • Typ System
  • Cirkapris 24 000 kronor
  • Sensor 17,3 x 13,0 mm
  • Upplösning 20,2 megapixel (5184 x 3888)
  • ISO 200–25600
  • Skärm 3,2 tum (1 620 000 bildpunkter), vridbar i två led, pekskärm
  • Serietagning Ca 12 bilder/s för ca 60 st raw eller 600 jpeg
  • Filmning 4K/60p
  • Minneskort 2xSD
  • Inbyggd blixt Nej, har blixtfäste
  • Hörlursuttag Ja
  • Mikrofoningång Ja
  • Timelapse Ja
  • GPS Nej
  • Wifi Ja
  • Mått 138 x 98 x 87 mm
  • Vikt 725 gram

Allt om Panasonic 2017

Sveriges skarpaste fototidning

Report Abuse

If you feel that this video content violates the Adobe Terms of Use, you may report this content by filling out this quick form.

To report a Copyright Violation, please follow Section 17 in the Terms of Use.