Annons

En Lumix för alla smaker

Frilansfotografen Jonas Borg gick över till Lumix m4/3-kameror för tio år sedan för deras kompakta och smidiga format i kombination med mycket bra bildkvalitet. Med Lumix fullformatskameror får han en ännu bredare kamerapalett att välja mellan.
Bilden fotograferad med fullformatskameran Lumix S1R och objektivet 35mm/1,2. Foto: Jonas Borg

Yrkesfotografen Jonas Borg var tidigt ute med att byta till Panasonics Lumix m4/3-system där han kunde kombinera bildkvalitet i toppklass med liten storlek på kamerorna. När Panasonics fullformatskameror S1 och S1R introducerades för snart ett år sedan blev möjligheten att välja rätt utrustning för rätt jobb än större.

För tio år sedan lämnade Jonas Borg de traditionella fullformatskamerorna och gick över till Panasonics m4/3-kameror. Idag heter modellerna till exempel GH5, GX9 och GX80.

– Jag tycker att m4/3-systemet är väldigt bra. Dels för att kamerorna rent fysiskt är väldigt små, och dels för att de levererar bra bildfiler, säger frilansfotografen Jonas Borg.

För vem passar de här kamerorna?

– Med m4/3-systemet kan du vara helt nybörjare och använda kamerorna, men även vara en avancerad professionell fotograf och använda dem just för att de är så pass bra, gedigna och passar på alla nivåer, säger Jonas.

Oavsett modell i Lumix-familjen – till exempel GH5, G9, GX9 och GX80 – så är kamerorna lätta att ställa in, och anpassa efter den nivå man själv är på. Lumix har lyckats skapa ett intuitivt gränssnitt och kameror som är gjorda för alla.

Med S-serien bygger de vidare och tar steget upp från micro fourthirds till fullformat. Det innebär kompromisslösa kameror på alla plan.

Med den större sensorn som sitter i Lumix S1 och S1R kommer ett större dynamiskt omfång, men kamerorna kommer också med en helt annan byggkvalitet som verkligen ska klara alla kraven som en proffsfotograf ställer.

– För en som använder kameran varje dag och ofta i mariga och utmanande förhållanden, krävs det att kameran också rent fysiskt är mer gedigen och att det inte har gjorts några kompromisser. Till exempel måste kamerorna vara väder och damm-tätade – det är en skillnad mot en del av m4/3-kamerorna, säger Jonas Borg.

Vad tänkte du när Lumix S lanserades?

– Jag blev positivt överraskad och nu har jag ännu större möjlighet att välja rätt utrustning för rätt jobb.

Även om Jonas Borg använt micro fourthirds-systemet i tio år så är han glad över att nu återigen använda fullformat. Men det är ingen övergång, utan mer ett komplement.

– Vet jag till exempel om att kunden inte kommer att trycka upp bildfilerna väldigt, väldigt stort så kan jag använda mig av en Lumix G9 eller GH5 istället, och ändå få det jag behöver, och det som kunden behöver.

Jonas menar att stora bildfiler inte är något självändamål, om kunden inte bett om det. Det kan till och med besvära och hindra arbetsprocessen om kunden ska ha bilderna till sina sociala medier och föredrar ett snabbt flöde mellan leverans och publicering. Här är Lumix G-kamerorna att föredra.

– Idag finns det väldigt stor nytta av att ha både m4/3 och fullformat för då kan man verkligen använda de olika kamerorna för olika kunder som kräver olika saker. S1:an är ett väldigt bra komplement till m4/3s eller tvärtom beroende på hur man ser det, säger Jonas Borg.

Hur ofta kör du fullformat?

– Lumix S kanske blir 50 procent av jobben jag gör. Resterande använder jag bara micro fourthirds.

Som en frilansfotograf som gör många olika typer av saker har han för det mesta med sig såväl m4/3s-kameror, fullformat och olika optik. Uppsättningen ger honom valmöjligheter han kan med större precision välja rätt utrustning för rätt jobb.

– Även när det är otroligt svåra situationer, som konserter där det är väldigt stora kontraster mellan mörkt och ljust, då är det bättre att köra fullformat som har ett större och bättre dynamiskt omfång än m4/3, säger Jonas.

Vad man ska välja för kamera

Micro fourthirds-systemet som Panasonics Lumix G-kameror baseras på, fungerar i de allra flesta situationer. För en hobbyfotograf täcker den i stort sett alla behov. Kamerorna är små med bildkvalitet i toppklass, det många objektiv att välja bland, och de är lätta att använda samtidigt som de bjuder på många avancerade funktioner.

Fågel- eller naturfotografen kan också dra nytta av Lumix G:s cropfactor på 2x. Lumix G-objektivet 50-200mm omräknat till fullformat blir 100-400mm. Den som vill komma nära sina motiv från långt avstånd får alltså en extra fördel med micro fourthirds-systemet.

Där m4/3-systemet inte räcker till är under riktigt svåra förhållanden, där kunden ska trycka bilden som till exempel en affisch. Då är det extra höga krav på att bildfilerna håller måttet. Där är det skönt att kunna ha en fullformatskamera som Lumix S för att kunna nå rätt kvalitet i leveransen.

Lumix S1 och S1R, den ena mer anpassad för filmning, är kompromisslösa fullformatskameror för den som vill ha det bästa av allt.

– Panasonic har visat att de kan göra väldigt bra m4/3-kameror och det finns all optik man kan behöva till dem. Att steppa upp det till en annan nivå med en kamera som är fullständigt kompromisslös vad gäller hållbarhet, funktioner och bildkvalitet visar på en dedikation till såväl fotografering som filmning. Det här känns inte som en kortsiktig strategi, utan som en fullskalig satsning som ger en större valfrihet till den skapande fotografen eller filmaren att välja rätt utrustning efter behov, avslutar Jonas Borg.