Annons
Nikon vänder upp och ner på filmskapandet
Med ProRes RAW till Nikon Z6 och Z7 omdefinierar kameratillverkaren filmning med systemkameror. ”Nu kan vi sätta kameror med en enorm kapacitet i händerna på kreativa människor”, säger Axel Palm, filmskapare och Online video advisor.
Ända sedan D90 har Nikon legat i framkant med filmfunktioner i systemkameror. Med mjukvaruuppdateringen till de spegellösa Z6 och Z7, som adderar möjligheten att filma i ProRes RAW, vänder de upp och ner på hur man har behövt tänka kring filmning med systemkameror.
– Nu kan du filma som du fotar, säger filmskaparen Axel Palm som vridit och vänt på vad ProRes RAW innebär för den som filmar.
Stillbildsfotografen lär sig att den kan fotografera i råformat och missa lite grann med exponeringen vid fotograferingsögonblicket. Med filmfunktionen i systemkameror har det varit tvärtom, och det har inte gått att hämta igen det man missat vid filmningsögonblicket. Tills nu.
– Med ProRes RAW har du plötsligt det och det blir lite som att man nu kan filma som man fotar. Ser man bara till att inte klippa för högt så kan man hämta tillbaka högdagrar och framför allt, som jag märkt när jag testat: du kan lyfta fram information från ganska djupa mörker utan att det blir grynigt, säger Axel Palm.
Proffsiga funktioner för fler filmskapare
När Axel Palm 2013 började med Youtube var han beroende av spela in vid ett fönster tidigt på morgonen för att han som student inte hade råd att köpa in filmljus. Och även om han hade ett någorlunda ljuskänsligt objektiv var kombinationen kamera och objektiv inte tillräckligt för att kunna filma när som helst under dygnet. Idag kan han trycka upp ISO till 20000 innan han märker någon markant grynighet.
– Om någon hade sagt det till mig när jag började göra videor hade jag nog väntat med det till år 2020.
Vad tror du den tekniska utvecklingen innebär för den kreativa sidan av att filma?
– Kostnaderna för att kunna få ProRes RAW minskar drastiskt i och med att Nikon löst att man via hdmi kan föra över råmaterialet från kameran till en extern enhet. Jag uppskattar framstegen som görs. Nu kan vi sätta kameror med en enorm kapacitet i händerna på fler kreativa människor, säger Axel och fortsätter:
– Nu kan man börja skapa välproducerade projekt i tidig ålder. Fråga mig inte nu, fråga mig om tre år när vi sitter på kortfilmsfestivaler och ser vilka filmer som gjorts.
Axel Palm ser alla de funktioner som tillkommer hela tiden som möjliggöraren till bra innehåll.
– Att faktiskt kunna filma dygnet runt gör ju att det också uppstår fler tillfällen att vara kreativ. Samtidigt som det också hela tiden blir enklare och enklare. Som professionell blir man ju livrädd eftersom man nästan blir mer och mer utbytbar.
Varför då?
– Det man behöver idag för att filma kan man lära sig online, det finns hur många tutorials som helst. Jag har själv aldrig gått en kurs, ändå föreläser jag om det på Berghs. De gamla reglerna för vem som får göra någonting och vem som på något sätt har förtjänat att synas i film- eller filmskaparsammanhang har helt vänts upp och ner.
FAKTA AXEL PALM
Ålder: 28 år.
Gör: Filmskapare och Online video advisor.
Bakgrund: Youtuber och jurist.
Axel Palm tar ProRes RAW-material från råformat till LOG och sen till efterbehandlat (genom grading).