Annons

Spelkameror

Dagens teknik i form av digitalkameror och avancerad mjukvara kan förbättra din spelupplevelse.

När jag växte upp under 80-och 90-talet kommer jag ihåg processen med att framkalla filmrullar innan man kunde se fotot. Idag ser vi omedelbara resultat med digitala kameror som vi alltid bär med oss i våra så kallade telefoner. Jag skriver ”så kallade” med tanke på att våra telefoner har fler funktioner än en Schweizisk armékniv, i framtiden kanske vi även får en inbyggd laser i telefonen så att vi även kan försvara oss.

Dagens kameror är dock mer än bara en låda som fångar en bild eller video. Dagens kameror är smarta och fullproppade med tech som fyller många andra funktioner. En sådan funktion är att avläsa rörelse, gester och till och med ansikten. Detta används på lite olika områden, men här pratar vi om spelkameror.

Det finns tre stora aktörer när det gäller spelkameror, och det är de tre stora tillverkarna av spelkonsoler – Xbox har sin Microsoft Kinect-kamera, PlayStation har sin PlayStation Move, och Nintendo har numera sina kontroller med inbyggda sensorer.

Här går vi igenom de tre alternativen och lite detaljer samt vad det kan få för inverkningar på framtiden.

Microsoft Kinect för Xbox

Microsoft har utvecklat Kinect för Xbox. Det är en extremt innovativ kombination av kameror, mikrofoner och mjukvara som gör spelarens kropp till en spelkontroll.

Själva kameran är en 1080p HD RGB-kamera med infraröd sensor som mäter djup via en svart-vit CMOS-sensor vilket tillåter kameran att ”se” rummet i 3D. Det finns en inbyggd mikrofon för röstkommando som kan identifiera spelarnas röster mitt bland allt oväsen som pågår runt omkring. Man behöver aldrig använda en kontroll för att styra spelkonsolen, utan det är kameran som sköter allt det.

Men det är inte hårdvaran som är imponerande i en Kinect, utan det är mjukvaran som skapar magin. Mjukvaran är det som ger ”mening” åt det som kameran snappar upp. När man aktiverar kameran för första gången så gör den ett antal avläsningar av miljön för att optimera spelupplevelsen. Men den gör även en analys av spelaren själv. Genom att avläsa 48 olika punkter på spelarens kropp så gör den en digital kopia av kroppsformen, strukturen av skelettet, och även ansiktsdrag.

Varje rörelse som vi gör kan bli ett kommando för spelen, vilket skapar oändligt många möjligheter. Därför valde skaparna att programmera mjukvaran att ”lära” sig vad den ska göra genom att klassificera de rörelser som den ser en spelare använda.

Kameran i sig är inte särskilt imponerande, men du kan i alla fall hålla ett samtal på Skype med god videokvalitet. Med en kameravinkel på 43° x 57° klarar den att filma i 1280x960 så länge du håller dig inom 30 bilder/s.

PlayStation Move

Sony är känt för många teknologiska uppfinningar. De tenderar att ligga längst fram på fronten av teknologiska innovatörer. De har många modeller av kameror, men här kikar vi på deras spelkamera för PS4.

En ny PS4-kamera har möjligheten att arbeta i fyra olika upplösningar: 1280x800 i 60FPS; 640x400 i 120FPS; 320x192 i 240FPS; okomprimerat YUV-format. Med en kameravinkel på 85° ger den en väldigt tydlig bild för spelare. Men det är ungefär där det tar stopp.

Move är inte lika teknologiskt avancerad som Kinect, men spelarna får tillgång till samma funktionalitet även om det är mer begränsat. Nu när Sony har släppt sitt Sony VR så känns det som att Move är på väg ut. Varför nöja sig med att spela på TVn när man har möjlighet att spela VR-spel.

Annan tech

Nintendo revolutionerade marknaden när de 2006 lanserade sitt Nintendo Wii. För första gången var en spelkontroll inte längre bara en dosa med knappar att trycka på, utan spelarens rörelser började spela in i bilden. Sensorerna i kontrollen är den centrala delen i systemet som för spelaren från vardagsrummet, via kameran, in i TVn.

Med nya Nintendo Switch har de tagit det hela till nästa nivå. Återigen är det själva kontrollerna som är nyckeln till utvecklingen. Deras Joy-Con kontroller har många funktioner och har mycket tech som är inbyggt. Det finns bland annat en Accelerometer, ett par Gyrosensorer, och en infraröd kamera för att avläsa distans, form och djup av objekt och spelare.

Det är lätt att undra hur det kommer att se ut i framtiden. TV-spelandet kommer helt säkert att fortsätta utvecklas i en rasande takt, precis som allting annat som har med teknik att göra. Det blir väldigt spännande att se hur tillverkarna kan kombinera VR-teknik med rörelsesensorer och vad det kan få för konsekvenser för andra industrier.

Dessa funktioner går även att kombinera med andra sorters spel. Som vi nämnde när vi pratade om Move så befinner vi oss mitt i begynnelsen av VR-eran. Det ger en enorm möjlighet för många andra sorters spel att nyttja samma teknik. Jag ser framför mig hur livespel kan få ett lyft. Kan även se hur olika plattformar kan kombinera styrkor, så som casino och RPGMMO-spel. Jag föreställer mig ett GTA där man kan gå in på ett virtuellt casino och spela för riktiga pengar.

Möjligheterna är näst intill oändliga och precis som vanligt kan vi endast se tendenser till hur industrin kommer att utveckla sig. Det vi kan säga med all säkerhet är i alla fall att det om 10 år kommer finnas något helt nytt som vi inte har kunnat föreställa oss idag.