Kamera & Bild testar

Konsten att välja rätt bild

Foto: Jessica Gow/Scanpix

Något av det svåraste och mest tidskrävande i den fotografiska processen är att välja rätt bild. Vi kollade med några proffs för att reda ut vad som ligger bakom konsten att välja.

Publicerad

Hur går det till att välja bilder till en fotografs bok?

Gösta Flemming, förläggare, Journal förlag:

– Jag försöker uppmuntra alla fotografer att vara sina egna författare hela vägen ut. Jag finns med som ett bollplank och hjälper till att välja. Men speciellt yngre fotografer har ganska lätt att själva komma med ett hållbart utkast. Mitt huvudsakliga råd är att be fotografen tänka på vad han eller hon vill berätta och varför bilderna ska bli en bok.

– Därefter är det ett samarbete mellan fotografen, som har huvudrollen, mig och formgivaren. Det är ofta slutfaserna som är svåra. Att hitta rytmen, övergången mellan bilderna som gör att det flyter, och undvika upprepningar – om det inte i sig är ett element i berättelsen.

– Jag brukar göra utskrifter och lägga ut på golvet och gå längs dem i en bana. Det ger en bättre överblick av flödet. Det sista steget är att sätta ihop utskrifterna till en dummy som vi kan bläddra i. Då brukar det bli ytterligare förändringar. Jag försöker vara intuitiv och gå på min första känsla när jag väljer, och samtidigt vara öppen för att tänka om.

Hur många bilder granskar du per dag?

Per Kagrell, bildchef, Expressen:

– Förr om åren kom det in ungefär 200 bilder dagligen till redaktionen. I dag har vi ett flöde på omkring 16.000 bilder per dag. Det gör att sållningen ser annorlunda ut än förr.

– Innan digitalkamerorna kom med i bilden la vi ut ett antal kopior på ett bord och valde från dem. Det gör vi fortfarande om vi har större reportage i tidningen, i sådana lägen är papperskopior överlägset. Men vi jobbar mest med enstaka bilder nu. Bilden ska sammanfatta

storyn och fungera tillsammans med en rubrik. Om det dessutom finns underliggandekvaliteter är den komplett.

– Vad gäller tekniken ställs det högre krav i dag än tidigare, helt enkelt eftersom tekniken är bättre nu än på den tiden när sportbilderna togs med grovkornig svartvit film. Men ibland är en tekniskt undermålig bild tagen med mobilkamera den bästa helt enkelt för att den togs vid rätt tid på rätt plats.

– Ibland måste vi kompromissa bort bra bilder också. Det är alltid den färdiga sidan som är helig, inte den enskilda bilden. Men en bild som sammanfattar en hel story får alltid plats.

(...)