Kamera & Bild testar

Test: Sony A7 III – riktigt bra på mycket

Bra på det mesta – ja, så kan vi sammanfatta Sonys nya A7 III, som i grunden passar alla fotografer och behärskar alla möjliga fotosituationer. Och det är ingen tvekan om att Sony lyckats bra med att stoppa in modern teknik i en kompetent kamera.

Ingen kamera kan allt, men vissa kameror kan ändå tillräckligt mycket för att passa en bred målgrupp. Precis så är det för nya Sony A7 III, som är förbättrad på flera punkter mot sin föregångare. Dessutom skiljer den sig något mot Sonys övriga kameror: A7R-seriens höga upplösning, A7S-seriens känslighet och möjlighet att fotografera på höga ISO-värden i svagt ljus, samt storebror A9 som är grymmare på det mesta.

Men skillnaderna är inte enorma. Sensorn är en bakbelyst fullformatssensor på 24 megapixlar, där den så kallade BSI-tekniken står för möjligheten att få fin brusprestanda vid fotografering i hög känslighet. För ytterligare förbättring finns även en signalhantering som skiljer sig åt beroende på vilka ISO-värden som används.

Och i ett arv från A9 finns den nya autofokusmotorn med en hantering av följande autofokus som gör ett mycket bra jobb, samt snabbheten och responsen hos kameran som behövs för att hantera både bildupplösning, autofokus och allt annat som sker innanför skalet.

Sony har på sätt och vis blandat samman guldkorn från modellerna, och skapat en gyllende medelväg som fungerar riktigt bra för många fotografer.

En av de saker som jag slog ner på gällande Sonys flaggskeppsmodell A9 var känslan och storleken på knapparna. För att närma sig proffsen behövs knapparna vara tillräckligt stora för sitt syfte, men även ha rätt känsla för att kunna förmedla till användaren om vad som händer – är knappen nedtryckt, har den gjort sitt, eller måste jag trycka igen? Här ser vi tydligt att Sony vill att saker ska vara stilrena och minimalistiska snarare än att vara perfekta för sitt syfte, något som även gäller för A7 III. Även om kameran i sig kanske inte är anpassad för att vara en direkt proffskamera, så skulle även andra användare uppskatta detta upplägg.

Designen är i övrigt som A7-serien samt A9, i stort sett ett riktigt bra upplägg med både snabb och bra åtkomst till knapparna man använder. Här finns även en dedikerad AF-ON-knapp som gör att kameran går att hantera på ett proffsigt vis, framförallt för den som använder sig av komponering av bilden med en central autofokuspunkt.

Knappar och reglage är bra placerade och i det stora hela blir kameran rätt lättanvänd. Ännu enklare blir det om man är insatt i dess funktioner – som kan vara något avancerade – eftersom användaren ges möjlighet att ställa in vad knapparna ska ha för funktioner. Men då gäller det också att man både har tid, kunskap och ork att sätta sig in i alla inställningar.

Pekskärmen går också att använda för att justera inställningar, något som förenklar en del när det gäller att hitta genvägar till det som man snabbt vill justera. I övrigt fungerar även pekskärmen bra till att ställa fokuspunkt med, vilket kan underlätta viss hantering. Det går också att använda pekskärmen för att justera fokuspunkten när man tittar i den elektroniska sökaren. Riktigt bra!

Med sin seriebildstagning på 10 bilder per sekund är A7 III mycket snabb. Bufferten håller för 9 sekunder, eller runt 90 bilder, vilket gör det fullt möjligt att fånga snabba förlopp utan att missa något. För att skyffla över data snabbt till minneskortet har A7 III fått en snabbare UHS-II-kompatibel kortplats. Dessutom finns en andra kortplats, men den stödjer tyvärr inte samma hastighet, vilket är synd för den som behöver den extrema hastigheten med minskad skrivtid till kortet från kamerans buffert.

Snabbheten i autofokusen är också märkbar, framförallt vid användning av ögon-autofokus – den biter till nästan direkt när den hittar ett öga hos en person, och håller fast vid detta ruskigt bra. Detta har vi endast sett en gång förut, och då hos Sony A9. Ungefär samma känsla av snabbhet som hos A9 ger A7 III när det gäller följande autofokus. Själv gillar jag att ha en central flexibel punkt som jag kan sätta initialt fokus på, för att sedan låta autofokusen följa den valda personen eller objektet. Med A9 var detta en ny upplevelse, då kameran i det närmaste överlägset följde objektet felfritt, då det inte behövde förutsäga åt vilket håll en person rörde sig, eftersom den faktiskt mätte i realtid var personen befann sig för att sedan ställa fokus. Lite så känns det även hos A7 III, med en stabil och fungerande objektföljande autofokus.

Totalt har Sony A7 III 693 fasdetekterande autofokuspunkter som arbetar över nära på hela bildytan, eller 93 procent enligt Sony själva. Det är också detta som ger upphov till att objektivföljningen kan vara så exakt.

Detta är helt klart imponerande, och något som skapar utrymme för de som behöver fotografera snabba förlopp, som exempelvis sport. Imponerande!

A7 III har även inbyggd bildstabilisering i kamerahuset, vilket underlättar vid fotografering på frihand. Stabiliseringen fungerar bra, och gör sitt jobb. Enligt Sony själva klarar den slutartider ned till 5 steg, något som hos A9 är ned till 5,5 steg. Tyvärr har vi inte kunnat jämföra de båda bredvid varandra.

Film spelas in i 8-bitars 4:2:2 i XAVC 4K i upp till 100 megabit och 30 bilder per sekund. För full-HD gäller 60 bps. Dessutom finns ett speciellt höghastighetsläge för inspelning i upp till 120 bilder per sekund, då i full-HD och 60 megabit/sekund.

För den som arbetar mycket med film kan möjligen en del professionella delar saknas i arbetsflödet, men är du en mer avancerad entusiast så duger antagligen kontroller med zebra-markering för högdagrar och markering av manuell fokusering bra. Dessutom finns möjligheten att använda Sonys Log-funktion för att filma i en profil för vidare efterbehandling och grading av dina alster.

Det som Sony skulle ha kunnat förbättra är användningen av pekskärmen för att ställa in fokus. Hos konkurrenterna finns möjligheten att göra specifika inställningar för hur fokuseringen ska ske och hur snabbt, något som underlättar för användaren som inte är proffsfilmare eller lärt sig hantera manuell fokusering vid filmning.

Bildkvalitet

Sony har arbetat hårt med brusreducering på bilder tagna på hög ISO-känslighet. Sony lyckas nämligen i dessa fall bevara detaljer riktigt bra i JPG-bilder direkt ur kameran.

Det dynamiska omfånget hos A7 III ligger i den absoluta toppen för kameror i fullformatsskiktet.

För video gäller samma sak, filmerna blir riktigt skarpa och fina, med mycket detaljer bevarade.

Summerar vi bildkvaliteten så levererar Sony A7 III bildfiler i absolut toppkvallitet, med härlig skärpa, bra kontrast och fint dynamiskt omfång som man kan arbeta vidare med i datorn.

Smidig och kompakt är verkligen något som stämmer in i den känsla man får med A7 III. Snabbheten i seriebildstagningen och den snabba autofokusen som kameran har som ett arv från storebror A9 gör att den passar till i princip allt.

Det är också det kameran är bra på – att vara tillräckligt bra på allt för att passa de flesta som ägnar sig åt allt från bröllopsfoto till reportagefoto eller porträtt. Även om kameran inte är en renodlad kamera för sportfoto så passar den också för detta.

Stilig och välbyggd är något vi förknippar med Sony, och detta gäller även i detta fall. Vädertätningen håller inte samma klass som A9 eller andra proffskameror, likaså har Sony lite att arbeta på när det gäller känslan i vissa knappar – det kan ibland bli något pilligt när knapparna är för små.

Med hjälp av alla de inställningsmöjligheten som finns så kan kameran bli en riktigt skarp trotjänare i jakten på de bästa bilderna. Smarta finesser finns lite här och där, men absolut vinnande är att kameran ger bilder med riktigt bra skärpa, fantastiskt dynamiskt omfång, och även levererar bra egenskaper vid fotografering på hög känslighet.

Sony A7 III är kameran som är riktigt bra på mycket.