https://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-nikon-d6-vs-canon-eos-1d-x-mark-iii-vs-sony-a9-ii
547499
Kameror
sant
Kamera & Bild testarPlus

SUPERTEST: Nikon D6 vs Canon EOS 1D X Mark III vs Sony A9 II

Dags för match! Vi tar med Nikon D6, Canon EOS 1D X Mark III och Sony A9 II till en fotbollsmatch för att se vad som är respektive flaggskeppskameras för- och nackdelar.
[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/intro_dsc3692.jpg?itok=-Z2veWMH', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/intro_dsc3692.jpg?itok=-Z2veWMH', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/intro_dsc3692.jpg', w: 2000, h: 1331, title: 'Dags för match! Vi tar med Nikon D6, Canon EOS 1D X Mark III och Sony A9 II till en fotbollsmatch för att se vad som är respektive flaggskeppskameras för- och nackdelar. ' },]

Totalbetyg

Tre kameror i fullformat. Tre kameror i absoluta toppklassen. Tre kameror ämnade åt professionella fotografer där snabbhet, handhavande och arbetsflöde är a och o. Vi har ställt Nikon mot Canon mot Sony – för att testa hur olika delar av funktionerna hos Nikon D6, 1D X Mark III och A9 II står sig mot varandra.

2019 var året när de tre kameratillverkarna Canon, Nikon och Sony satsade stenhårt på att finslipa det sista när det gäller produktion och programvara för sina kommande flaggskeppsmodeller. Extra prestigefyllt var det så klart också för de tre japanska kameramärkena att släppa en riktigt grym kamera inför OS 2020 – eftersom det skulle ha hållits på hemmaplan i Tokyo i juli. Så blev inte fallet på grund av coronaviruset, men kamerorna släpptes ändå enligt plan innan de tänkta olympiska spelen, som vanligt i cyklerna för tillverkarnas proffskamerasegment.  

Specifikationerna på pappret blir hela tiden bättre och bättre, samtidigt som snabbhet, robusthet, tillförlitlighet och ett strömlinjeformat arbetsflöde blir allt viktigare, framförallt för proffsen som hela tiden både jagar »bästa bilden« samtidigt som de hela tiden måste leverera. Då fungerar det helt enkelt inte att ha en kamera som inte fungerar klockrent i alla situationer, som fokuserar säkert när det gäller och som håller för tuffa tag. 

Foto: Calle Rosenqvist

Sportfotografer är en sådan genre av yrkesverksamma fotografer, och alla tre kameror i detta test passar bra för just det ändamålet. Därför har vi i det här testet satt tre fullformatskameror på prov: Nikon D6Canon EOS 1D X Mark III och Sony A9 II – tre kameror som passar för just sport – eftersom det verkligen sätter autofokusen på prov. Självklart passar även kamerorna så klart bra för andra typer av fotografering, då det i mångt och mycket är skapade för att klara allt man utsätter dom för, både när det gäller film och stillbild. Det är helt enkelt avancerade byggen, klassade som yrkesverktyg för fotografer som behöver det bästa för att få sitt jobb gjort.

Nikon D6, Canon EOS 1D X Mark II & Sony A9 II.

Tre kungar på tronen

Kampen om att göra »bästa kameran« har hårdnat, framförallt för Canon och Nikon som länge haft monopol på proffskameror i fullformat ämnade för den snabbhet som exempelvis yrkesverksamma sportfotografer inom stillbild behöver. Uppstickaren Sony släppte däremot sin spegellösa A9 under våren 2017, en kamera som visade sig vara mycket kompetent och absolut vara med att kriga om tronen. Två år senare, under oktober 2019, kom de ut med en uppdaterad modell – Sony A9 II, som vi testar här – där de fokuserat ytterligare på funktioner för proffsen, både när det gäller ergonomi och kommunikation.  

Även Panasonic börjar ge sig in i tävlingen kring de avancerade fullformatsanvändarna med sitt nya S-modellprogram, bland annat med Lumix S1, S1R och S1H, även om de inte är specifikt dedikerade för sportfotografer.

Nikon offentliggjorde sin D6-kamera under september 2019, medan Canons tredje iteration av 1D X offentliggjordes i början av 2020. Till skillnad från Sony har de där­emot utvecklat monsterkameror riktade mot proffsen under lång tid. Det är också detta som gett upphov till det DNA som byggts in i deras senaste flaggskeppsmodeller som är med i detta test – Canon EOS 1D X Mark III och Nikon D6. Hos dessa samlas all kunskap genom hela modellinjen och paketeras i två väl genomtänkta kamerahus, som vid en ny version oftast endast får små förfiningar till det yttre, medan de flesta förbättringarna finns på insidan. Trots all förfining och förbättring över år av utveckling och omarbetning av tekniken, börjar det nu bli svårt att öka seriebildstagningen med en mekanisk spegel som rör sig. Frågan många ställer sig nu är om storhetstiden för DSLR är över och om det är spegellöst som fortsättningsvis kommer att gälla, med alla för- och nackdelar den tekniken bär med sig. 

Testet

I detta jämförande test har vi undersökt hur kamerorna beter sig i olika snabba situationer, hur de fungerar i olika lägen och hur de presterar i verkligheten. En del av dessa delar kan man läsa sig till i specifikationerna, men som alltid så är alltid pappret en sak och verkligheten en annan.

gr:#200) If posting to a group, requir