Kamera & Bild testar

TEST: Sony CyberShot RX100 VI – kompakt och kompetent

Sonys sjätte version av sin RX100 är liksom föregångaren ett riktigt fartmonster. Nu har den också bestyckats med ett ordentligt zoomobjektiv.

Sonys RX100-serie, som har funnits sedan 2012, är nu uppe i den sjätte versionen. Samtidigt säljs den första versionen av RX100 fortfarande ny till ett pris av omkring 3500 kronor. För att vara en sex år gammal kamera med hela fem efterföljare så är det verkligen något speciellt, vilket visar på hur kompetenta Sonys kameror i RX100-serien är.

Från den första till den sjätte versionen av kameran har inte utsidan ändrats särskilt mycket. Alla i serien ser nästintill helt identiska ut, men en hel del på insidan har ändrats. Kamerakroppen är riktigt stabilt bygd och den känns verkligen solid. RX100 VI har ett typiskt Sony-utseende med små knappar och en enkel minimalistisk design. Knapparna är som sagt ganska små och pilliga, och kameran är på många sätt motsatsen till en Fuji-kamera. Sony RX100 VI känns mer som en kamera byggd för att prestera, än att vara bygd för att vara trevlig att använda. Den har inte fler rattar eller vred än nödvändigt men det är antagligen tillräckligt för de allra flesta. Runt objektivet finns ett vred som bland annat används till att ställa bländaren, och ett litet hjul på baksidan som används som det andra inställningsvredet – för slutartid vid manuell fotografering. Hjulet på baksidan är varken det stabilaste eller bästa, men det gör sitt jobb. På baksidan finns även en inspelningsknapp som gör att man alltid direkt kan börja filma. Bredvid den inbyggda blixten finns en uppfällbar digital sökare vilken även fungerar som strömbrytare.

Små skillnader

Jämför man med föregångaren RX100 V så är det först när man slår på kameran som man märker någon skillnad. Objektivet åker ut en hel del längre. Det beror på den största skillnaden mellan RX100 V och RX100 VI – objektivet. Den senare har ett objektiv med en brännvidd som motsvarar 24-200 millimeter på fullformat, medan föregångaren har ett objektiv som motsvarar 24-70 millimeter.

Det längre brännviddsomfånget har lett till ett klart tapp i ljusstyrka, från f/1,8-2,8 till f/2,8-4,5. Teleläget på RX100 V som motsvarade 70 millimeter hade en största bländare på f/2,8 medan RX100 VI har f/4 vid 70 millimeter. Objektivet är alltså drygt ett steg ljussvagare i vidvinkelläget, f/1,8 mot f/2,8 och ettsteg ljussvagare på 70mm, dock får man en betydligt längre maximal brännvidd på RX100 VI.

Tappet i ljusstyrka gör även att det inte riktigt är möjligt att få någon direkt suddig bakgrund med kameran längre. Då sensorn är på en tum så gör det stor skillnad med lite extra ljusstyrka i sammanhanget.

Vad som är bäst och hur man vill prioritera i den här frågan är självklart väldigt personligt. Många trivs bra med ett omfång på 24-70, medan andra gärna vill nå lite längre. Föredrar man 24-70 och ett ljusstarkare objektiv framför ett ljussvagare dito med större omfång har Sony släppt ännu en modell i RX100-serien – RX100 VA som har nästintill samma uppdateringar som RX100 VI, fast som behållit objektivet från RX100 V. Som en avancerad kompakt kommer antagligen RX100 VA locka lite fler medan de som vill ha kameran som en resekompakt, alternativt sin enda kamera, kan lockas av teleläget i RX100 VI.

Äntligen pekskärm

Vänder man på kameran så sitter den andra stora uppdateringen på baksidan – skärmen. Många har väntat på att RX100-serien skulle utrustas med pekskärm. Med pekskärmen kan man välja fokuspunkt under fotografering, men inte göra saker som att navigera i menyer.

Touchen går att använda på två sätt, antingen bara på skärmen eller både i skärmen och i sökaren. I det sista fallet kallas det för pekplattefunktion. Man kan då välja vilken fokuspunkt man ska använda. Antingen tar den ett kort med fokus direkt när man trycker på skärmen eller så fokuserar den där man trycker och man tar bilden som vanligt med avtryckaren. Skärmen är även mer vinklingsbar än tidigare.

Objektivets zoomhastighet går att ställa in i två lägen. Vilket, speciellt nu när omfånget är så pass stort, är bra då det tar en liten stund att ta sig från 24mm till 200mm.

Att använda

Kameran har liksom föregångaren en inbyggd digital sökare som trycks upp med ett knapptryck. Sökaren är liten men fungerar riktigt bra, och trots sin litenhet fungerar den attanvända med glasögon. Den gör sig verk­ligen bra i starkt solljus när inte skärmen är helt läsbar.

Dock är texten med exponerings­värdena i sökarens nederkant i minsta laget, speciellt för användare med glasögon då man ytter­ligare kommer en bit bort från sökaren.

Objektivet är riktigt skarpt och utklassar alla andra kameror i sin klass. 1/500 s, f/5,6, ISO 125

Kameran är riktigt rapp, både gällande seriebildstagningen och autofokusen. Seriebildstagningen ligger på 24(!) bilder i sekunden med följande autofokus. Det är en galen hastighet och det blir en hel del radering av bilder om man använder den funktionen ofta. Svårigheten med seriebildstagningen är dock att skärmen blir helt svart när man fotograferar, vilket gör det svårt att följa objekt i rörelse. Autofokusen ska också vara ännu snabbare än tidigare modell.

Som många andra Sonykameror har RX100 VI Sonys unika ögon-autofokus. När den används så letar den själv upp ögon på bilden för att fokusera på dessa. Funktionen går att programmera till att ha på den stora knappen på baksidan. Den fungerar riktigt bra och gör kameran ännu mer snabbjobbad.

Föråldrad USB

Liksom tidigare modeller kan man koppla in kameran till en micro USB typ-B för att ladda kameran. Tyvärr så har inte denna port uppdaterats till ett uttag av typ-C, vilket är allt mer vanligt nu för tiden. Ser man till batteriet så har batteritiden utökats gentemot föregående modeller, dock är det fortfarande bra att ha med sig ett extra om man tänkt sig fotografera en del.

Bildkvalitet

Bildkvaliteten är enkelt sagt fenomenal. Det är riktigt imponerande att en så här pass liten kamera har ett så otroligt skarpt objektiv rakt igenom. Objektivet slår Panasonic DC-TZ200 med hästlängder och är även skarpare än sitt större syskon RX10 i de brännvidder de delar.

Gällande filmfunktionerna så har den nu fått möjlighet att spela in med XAVC S codec och full pixelutläsning. Till skillnad från föregångarna så är det inbyggda ND-filtret borttaget, vilket i många fall kan vara intressant för filmare. Bildkvaliteten är liksom i fotoläget riktigt bra. Men ett litet minus här är att kameran saknar mikrofoningång.

Här kan man se vad objektivets omfång räcker till. Bilden till höger är tagen med teleläget medan bilden till vänster är tagen på 24mm. Bilden till höger är en liggande bild som här beskurits till en stående.

Sammanfattning

Sony RX100 VI är en kompakt och riktigt kompetent kamera, men till ett riktigt högt pris. Om brännvidden passar eller inte är ett personligt val, men objektivet i sig är riktigt skarpt och kompetent för dess storlek. Att kunna få ett så pass bra objektiv i en så här liten kamera med en relativt stor sensor är riktigt fantastiskt. Hanteringen är likt dess föregångare, och även här är det personligt om man gillar mer fysiska vred eller inte. En kompaktkamera för 14 000 kronor förväntar man sig mycket av, och de fysiska begränsningarna av en entumssensor sätter begränsningarna hur bra bildkvalitet det kan vara, och samtidigt sätter omfånget och storleken begränsningarna på objektivet.

Snabbheten både gällande den otroliga seriebildstagningen och hastigheten på autofokusen är riktigt bra, till och med bättre än föregångaren som spöade en del DSLR-kameror. Men hur stort behovet av just snabb­heten är i den här typen av kameror vet jag inte, då jag inte tror att någon seriös sportfotograf kommer att använda den. Men som en liten reportagekamera med en riktigt bra filmprestanda är den verkligen grym. Med det här objektivet har Sony i många avseenden konkurrerat ut sin egen RX10, om man verkligen inte behöver det där sista i teleläget eller ett större grepp.