https://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-sony-zv-1-spannande-vloggfunktioner
547269
Kameror
falskt
Kamera & Bild testar

Test: Sony ZV-1 – spännande vloggfunktioner

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/zv-1_front_tilt_tally_jammer-large_cut.jpg?itok=4l8v0eXU', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/zv-1_front_tilt_tally_jammer-large_cut.jpg?itok=4l8v0eXU', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/zv-1_front_tilt_tally_jammer-large_cut.jpg', w: 2000, h: 1056, title: ' ' },]

Totalbetyg

Kamera & Bild har provat nya Sony ZV-1 innan släpp. Som vlogg-kamera har den en imponerande bildstabilisering, men även andra intressanta funktioner för den som primärt filmar.

Ja, det ser ut som om nästa stora strid hos tillverkarna blir riktad mot vloggarna – de videobloggande fotografer som använder sin kamera för att filma och skapa ett rörligt visuellt berättande. I och med nya Sony ZV-1 har Sony satsat på funktionaliteten för just detta, med intressanta funktioner för just filmning.

 

Flera av specifikationerna hos ZV-1 känner vi igen från Sonys prestandakompakt RX100 VII. Den bakbelysta sensorn har en storlek på 1 tum, en upplösning på 20,1 megapixel, alltså fullt tillräckligt för både fina, högupplösta stillbilder och full sensorutläsning till 4K i 100 megabit. Kameran har så klart även wifi för överföring till mobiltelefonen och därifrån möjlighet till vidare spridning på nätet.

Ny vlogg-design

Konstruktionen liknar så klart Sonys kameror, men i övrigt har en del nyskapande landat i denna modell. Bland annat har knappar och reglage placerats och anpassats för att passa den som vloggar bättre än det konventionella upplägget. Bland annat hittar vi en greppvänlig tumyta på höger baksida för ett stadigt filmargrepp, men även de i övrigt något reducerade knapparna, som man ju aldrig använder när man filmar sig själv.

Att hålla kameran med vänsterhanden riktad mot sig själv känns även detta rätt okej, med en utbuktnad på framsidan som bidrar till greppet. Baksidans fas eller kant för skärmen, fungerar i sig också som en bra greppyta för fingrarna vid selfiefilmning. Och mycket tyder på att det främst är så kameran ska användas, med en upp-och-nedvänd Sony-logga på skärmen (som alltså blir rättvänd när vriden framåt), samt en bra placerad zoom-kontroll som går att använda med tummen – tillsammans med lysande lampa riktad framåt som indikerar att man spelar in film.

Jag gillar konceptet, och helt klart så hjälper det de som filmar sig själva en bit på vägen, eftersom kameragreppen ofta är de svåra sakerna att få till när man vill rikta kameran mot sig själv.

Avtryckaren har en något snäv placering för selfiefilm, och hade med fördel kunnat placeras längre in på kameran, det hade underlättat något, även om det fungerar helt okej som det är nu.

Kanske avstår man från att zooma när man filmar sig själv, men zoomen sträcker sig mellan 24–70mm motsvarande småbild, och ger därmed ett rätt bra omfång för den som vill ha både vidvinkligt och lite tele.

Spännande mikrofonlösning

I sann video-anda har Sony även skickat med en vindbrusdämpare i form av en mjuk muff som går att skjuta in i blixthållaren. Det som då händer är att den lägger sig ovanpå den plana mikrofonytan som finns rakt ovanför objektivet. Här har Sony även satsat ytterligare ett snäpp på kanalseparationen för ökat stereoljud, vilket också märks vid inspelning av ljud i blåsigt väder. Däremot så hörs zoomningen på filmen.

Förutom den fysiska dämparen finns även möjlighet att reducera vindbruset i tre olika nivåer för frekvensklippning. Det finns alltså alla möjligheter att få till ett bra ljud, och Sony lyckas riktigt bra. Vill man ha ännu bättre ljud finns även den externa riktade mikrofonen ECM-XYST1M att köpa till, som då ger möjlighet till justering mellan 0–120 grader.

Hur som helst så gäller det att du har koll på ljudet – i autoläget är det nämligen inte så mycket auto-justering på ljudet, vilket innebär att du måste tänka på nivåerna innan du börjar producera – vilket man så klart alltid bör göra innan man börjar filma.

Foto: Calle Rosenqvist
Stillbild i 16:9-format.

Finfin fokusering

Autofokussystemet hos ZV-1 är både kontrast- och fasdetekterande med totalt 315 AF-punkter och med möjlighet till både ansikts- och ögonigenkänning. Fokuseringen fungerar bra, och kan även växla snabbt mellan att följa ett öga till att följa ett ansikte när man exempelvis vänder sig bortåt med blicken. 

Bildprocessorn är samma som i flaggskeppet A9 II, vilket så klart vittnar om att Sony är mån om bildkvaliteten, och även snabbheten. För kameran är också riktigt snabb att hantera, både när det gäller fotografering, filmning, seriebildstagning på 24 bilder per sekund, samt fokusering. Vid fokusering inomhus i svagt ljus kan den däremot arbeta något långsammare, även om den ändå arbetar säkert.

Autofokusen har justerbar snabbhet och känslighet för hur den ska omjustera fokus, vilket är extra användbart att kunna justera beroende på vilken stil och känsla man vill ha på sin film. Det är bra att Sony tänkt på denna funktion, framförallt eftersom man ibland vill ha snabbheten, medan ibland kunna få det mjuka långsamma.

Selfieskärm

Skärmen är på 1,23 miljoner bildpunkter och har en storlek på 3 tum. Även om man så klart vill ha högre upplösning så duger det helt klart. Däremot hade jag gärna sett lite högre kontrast, framförallt vid användning utomhus i starkt solljus. Att använda skärmens pekfunktioner för autofokus, exempelvis när man svängt runt den, är enkelt, samma sak när det gäller den följande autofokusen, och det är extra smart och lätt när man filmar sig själv och inte har ögon-AF påslagen, exempelvis om man ska fokusera mellan för- och bakgrund.

Däremot skulle jag gärna se en utökad funktionalitet för pekskärmsfunktionerna, exempelvis hantering av ikoner och menysystem, för att underlätta ytterligare. Här finns lite att jobba på, helt enkelt.

Något mer som känns riktigt underligt när det gäller skärmen är hur den är tillverkad. Ljuset har en viss polarisation från skärmpanelen, och har man exempelvis polariserande solglasögon på sig så blir skärmen helt svart i liggande läge. Då måste man helt enkelt ta av sig solglasögonen för att över huvud taget kunna se något på skärmen, eller helt enkelt rikta kameran i stående läge. Ska man filma en vanlig 16:9-film utomhus i starkt solsken med polariserande solglasögon – vilket jag inte tror är helt ovanligt – så blir det alltså svårt, eftersom man inte ser hur resultatet blir. Exakt varför det är så här och inte som på många andra kameror eller mobiltelefoner som har löst detta problem genom en enkel tiltning av bildpunkterna, är oklart.

Foto: Calle Rosenqvist
Stillbild från video med avslagen bokeh-funktion.

Foto: Calle Rosenqvist
Stillbild från video med påslagen bokeh-funktion, vilket ger en mjukare bakgrundsoskärpa.

 

Inbyggd bokeh-funktion

Ett nytt grepp för snyggare selfie-videos är att fejka ett kort skärpedjup med hjälp av programvara. Vi har sett funktionen i olika mobiltelefoner, men nu har alltså Sony skapat en dedikerad knapp för mjukare bakgrundsoskärpa. Även om Sony själva inte exakt berättar hur de gör, så verkar det vara att knappen aktiverar den största bländaröppningen, och kanske även arbetar tillsammans med någon smart algoritm för att det hela ska bli ännu bättre.

Resultatet vid video blir faktiskt rätt bra, och det är inte alls svårt att känna att funktionen ger snyggare video om bakgrunden är stökig, eller om man vill få ett mjukare intryck. Knappen för funktionen sitter på kamerans högersida, så den är något svårt att trycka in obemärkt under filmning, dels för att man stöter till kameran, men även för att bilden justeras. Eller så får man helt enkelt välja innan om man ska ha funktionen på eller inte.

I det stora hela vet nog de flesta redan att f/1,8 är rätt val för en fin bakgrundsoskärpa på just denna kamera, men om man är oinsatt i f-värden och bländarens funktion så kan det så klart vara bra att ha en knapp. Möjligen arbetar funktionen med det inbyggda ND-filtret för att kunna kompensera för den stora bländaröppningen vid starkt solljus. 

Foto: Calle Rosenqvist
Vidvinkelläget på 24mm ger en okej bildvinkel på en arms avstånd, som här på bilden. Däremot går det inte att se bildskärmen genom solglasögon med polariserat glas – något som helt klart känns som en miss.

Flera videofunktioner

Bildstabiliseringen. Den är riktigt bra, kanske bland det bästa jag sett för 4K-video i en kompaktkamera som denna. Den går att ställa in som normal eller aktiv, och klarar av att stabilisera rätt bra när jag är ute och går och filmar mig själv. Vid 4K-filmning får man en viss beskärning av bildytan med bilstabiliseringen påslagen, men resultatet blir också imponerande bra.

Video kan spelas in i 4K i 100 megabit, med HDR, Hybrid Log Gamma samt S-Log3. Kameran har även Super Slow Motion-läge för bildlägen mellan 240, 480 och 960 bilder per sekund. Det finns också stöd för intervallfotografering och vertikal filmning.

Vid val av fotograferings- eller filmläge kan man välja bland olika inställningar, vilket också innebär att det är lätt för den som inte har någon större kunskap om video och stillbild att lära sig kameran. Samtidigt finns kontrollen där, och möjligheten att bli mer avancerad, mycket tack vare funktioner som stöd för proxy-filer, tidsmarkeringar, gamma-assist, ren HDMI-signal och zebra-markeringar samt inbyggt ND-filter. Totalt sett har ZV-1 alltså till stor del samma funktionalitet som hos RX100 VII och det är imponerande bra.

Detta innebär att ZV-1 kan växa ytterligare för vloggaren, med möjlighet till extern hårddiskinspelare via HDMI-signalen, eller extern mikrofon, om man vill ha en bättre än den inbyggda.

Sony ZV-1 har även utrustats med ett speciellt läge för produktfotografering. Läget är tänkt att förenkla och snabba upp fokuseringen vid fotografering nära en pryl, vilket gör att fokuseringen snabbare kan växla mellan ansikte och vidvinkel för att hitta fokus, samtidigt som inställningen för autofokusen för ansikts- och ögonföljning stängs av.

Tanken från Sonys håll är att detta ska underlätta för den som exempelvis recenserar prylar framför kameran, som en klassisk Youtuber som filmar sig själv och visar saker för kameran.

Foto: Calle Rosenqvist
Sony ZV-1 exponerar riktigt bra, och lyckas bra med att kompensera för fotografering i motljus.

Bildkvalitet

Kameran presterar riktigt bra, och ger skarpa fina bilder direkt ur kameran. Samma sak gäller för film, och videofilerna blir riktigt bra även de. Dessutom finns alla möjligheter att utnyttja S-Log-funktionaliteten för att kräma ur ytterligare bildkvalitet, om man har tiden, kunskapen och möjligheten att göra detta. 

För den som är ute efter en kompakt kamera som kan leverera videokvalitet som är riktigt fin så har Sony hittat en fin kompromiss mellan sensorstorlek, prestanda, bildkvalitet och det som behövs för den som vloggar. För de som har snabbhet som en viktig ingrediens, och inte vill lägga tid på efterbehandling och grading, så levererar ZV-1 det som behövs. De olika inställningslägena och justeringarna man kan göra gör att man får ytterligare kontroll för att förbättra bilden.

Foto: Calle Rosenqvist
Stillbild i 16:9-format.

Slutsats

Sony har fått till en intressant start när det gäller vlogg-kamerafunktioner, helt klart. Bokeh-läget, eller den extra bakgrundsoskärpan kan bidra till en förenkling för de som snabbt vill få till en snygg, mjuk bakgrund, medan de som redan har full koll istället kan njuta av de mer professionella funktionerna som faktiskt finns att tillgå i kameran.

Även om starten är bra för vlogg-konceptet, så kan jag tycka att det finns flera självklara funktioner som Sony kunde ha utvecklat ytterligare ett steg: ökad funktionalitet för pekskärmen, knappsatsen för hanteringen och en tystare zoom – samt kanske möjligheten att ladda kameran via USB-C i ställer för gamla USB-kontakten – för att nämna några.

Men totalt sett gillar jag konceptet med en dedikerad vlogg-kamera. Allt som kan förbättra ergonomin för den som filmar sig själv, eller mot sig själv, är värt mycket för den som vill skapa bra bildmaterial, och Sony har med sin nya ZV-1 tagit ett kliv närmare den publik som behöver snabbhet, enkelhet men ändå kontroll.

Kameran fungerar så klart också bra för stillbildsfotografen – den tar utmärkta stillbilder – men den är uppbyggd efter konceptet att video är primärt, vilket gör att det antagligen finns andra kameror som passar bättre för den som primärt kallar sig stillbildsfotograf, och inte hade tänkt utnyttja kameran för kreativt filmskapande.

 

Här kan du läsa mer om Sony ZV-1.

167315513313063_3265917050119545