https://www.kamerabild.se/tester/objektiv/test-irix-45mm-f14-ljusstark-hallbar-manuellt-fokuserad
547584
Objektiv
falskt
Kamera & Bild testar

Test: Irix 45mm f/1,4 – ljusstark, hållbar & manuellt fokuserad

[{ msrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/irix-45mm-f-1-4-product-shot-9-1-2048x1365_kopia.jpg?itok=dD1fTmy6', src: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/styles/article_image/public/field/image/irix-45mm-f-1-4-product-shot-9-1-2048x1365_kopia.jpg?itok=dD1fTmy6', osrc: 'https://www.kamerabild.se/sites/kamerabild.se/files/field/image/irix-45mm-f-1-4-product-shot-9-1-2048x1365_kopia.jpg', w: 2000, h: 1428, title: ' ' },]

Totalbetyg

Med något mer vidvinkel än klassiska 50mm ger Irix nya ljusstarka möjligheter för fullformatskameror från Nikon, Canon och Pentax. Hållbarheten är på topp, liksom handhavandet. Men tyngden gör sig påmind.

Irix tillverkar objektiv för både stillbild och cinemaobjektiv för video. Just detta objektiv i 45mm finns sedan tidigare i just cinemaversion med T1,5 – men nu alltså även som dedikerad stillbildsversion för den som enbart behöver fokusera manuellt med sin Nikon, Canon eller Pentax-kamera med fullformatssensor.

Objektivet bygger på Irix så kallade »Dragonfly«-konstruktion, vilket innebär att de är utvecklade för att tåla lite hårdare tag. Bland annat är chassit tillverkat i en kombination av aluminium och och komposit, mycket för att försöka hålla nere vikten.

Detta gör att objektivet är vädertätat och har en ytfinish som lättare klarar smuts – och repor. Det märks också på objektivet, eftersom det känns riktigt robust, gediget och kvalitativt, men också rätt tungt. Trots att delar är i lättviktsmetall och komposit hamnar vikten på över stadiga 900 gram – det är en hel del även för ett f/1,4, framförallt för ett objektiv som är manuellt fokuserat.

Foto: Calle Rosenqvist
Irix-objektivet ger en finfin oskärpa för porträttbilder. 1/4000 s, f/1,4, ISO 200

Men vikten ger ändå en fin motviktskänsla mot kamerahuset, samtidigt som storleken, alltså diametern, gör att fokusringen blir mycket skön och precis att använda. Fokusringen är dessutom väl tilltagen och bred, och har en utbuktnad som hjälper till att ge ett extra bra grepp vid vridning.

En specialgrej med objektivet är fokuslåset som går att dra åt för att låsa just fokusen vid ett visst ställe. Det här är perfekt om det är ett visst avstånd som ska vara inställt för skärpedjupet, och gör att du som är ute och går med objektivet inte behöver vara rädd att fokus ska ändras från ditt förvalda.

Däremot skulle jag vilja att låsmekanismen skulle låsa ringen hårdare – just nu går det att vrida om fokus även vid helt låst, om an vrider lite hårdare. På samma sätt tycker jag att funktionen kunde utökas för att göra ringen ännu lättare än vad den är nu i det helt olåsta läget. 

Slutsats

Skärpan på objektivet är över lag bra över hela bilden, i alla fall nedbländat till f/2,8. Vid f/1,4 imponerar den inte helt i skärpan på kanterna, även om det var helt okej.

Vinjetteringen är normal för denna objektivtyp, den finns där vid f/1,4 och minskar vid f/2,8 och uppåt. Objektivet saknar distorsion och kromatisk aberration.

 

På objektivets gummerade fokusring finns en utbuktnad som ger extra bra grepp.

 

Att använda objektivet är enkelt, roligt och ger ett riktigt bra resultat. Den mjuka oskräpan från de nio rundade bländarbladen ger tillsammans med brännvidden gör att objektivet passar bra till porträtt. Att ta med det ut på utflykten passar förstås den tåliga och vädertätade konstruktionen, men adderar då en viss tyngd att bära på.

Dessutom är 45 millimeter en spännande brännvidd för den som inte vill upp till normala 50mm men som ändå vill ha mer än klassiska 35mm. 

167315513313063_3822784757766102