https://www.kamerabild.se/tester/ovrig-utrustning/test-eizo-cg2700s-proffsskarm-med-exakta-farger
548845
Övrig utrustning
falskt
Kamera & Bild testar

TEST: EIZO ColorEdge CG2700S – Proffsskärm med exakta färger

Totalbetyg

EIZO:s nya proffsskärm ColorEdge CG2700S på 27 tum har många funktioner och exakt färgåtergivning – och erbjuder även många viktiga finesser för både professionella fotografer och filmare som behöver både färgkontroll och bildkvalitet.

En bildskärm kan vara både billig och dyr, men arbetar man professionellt så handlar det snarare om att hålla en hög nivå, och då krävs det att din bildskärm kan visa färgerna rätt – så att även du lyckas arbeta med din bild på ett korrekt sätt så det blir rätt från början.

 

Här ligger EIZO:s ColorEdge-skärmar i framkant, och har nu även tagit ännu ett kliv framåt med tekniker som sparar både tid och nu även skrivbordsplats.

 EIZO:s nya flaggskeppsmodell, 27-tumsskärmne ColorEdge CG2700S som vi testar här, är nytillskottet i den professionella CG-serien skapta för kreatörer som helt vill släppa tankarna på om bildskärmen är kalibrerad, visar rätt färger eller är korrekt inställd. Precis som föregångaren CG279X använder den sig av den inbyggda kalibratorn som säkerställer precis detta. Just 27 tum är också en välanvänd storlek då många fotografer menar att det är lagom stort för ens arbetsplats, möjlighet till välplanerad skärmyta i programmen man arbetar i och plats för verktyg vid sidan i exempelvis Photoshop, Lightroom eller Indesign.

EIZO CG2700S har med sin IPS-panel fått 2K-upplösning i WQHD på 2560x1440 med en maximal ljusstyrka på 400 nits och ett kontrastförhållande på 1600:1, vilket är finfina specifikationer för fotografens behov. Färghanteringen sker med färghantering i 10 bitars färgdjup med 16 bitars 3D-LUT och täcker 99 procent av AdobeRGB och 98 procent av färgrymden DCI P3. Även HDR har stöd via HLG och PQ, samt en energiförbrukning på låga 17 watt.

 

Värt att nämna är också att en andra 27-tumsversion av skärmen finns, CG2700X, där man satsat på den högre 4K UHD-upplösningen på 3840x2160 med en ljusstyrka på 500 nits och ett kontrastförhållande på 1450:1. Om du behöver 4K eller inte beror helt på dina behov och preferenser.

Välplanerad design

Just EIZO CG2700S har flera delar som är nämnvärda, där designen är en. Förutom en riktigt kvalitativ konstruktion är en extra fördel hos den här skärmen nämligen de inbyggda möjligheterna till att koppla in kringutrustning, något som även underlättar ordningen på ditt analoga skrivbord. Med en enda USB C-kabel mellan skärm och dator kan du nämligen klara av de flesta behoven för din arbetsdag, så som ethernet som du nu kan koppla in direkt i skärmen, diverse kringutrustning för USB-kommunikation som exempelvis en ritplatta eller minneskortläsare – allt kopplas in till skärmen som fungerar som en hubb mot din dator. Genom tillgången till USB PD på upp till 92 watt, eller "power delivery", kan du även ladda din dator genom samma kabel.

USB C-uttaget sitter på undersidan tillsammans med uttag för HDMI, DisplayPort, nätverk och ett uppströms USB Typ B-uttag. På vänstersidan finns även fyra vanliga USB-portar varav två är USB 3.1 Gen 1, och två är USB 2.0. Här hade vi gärna också sett ett tillgängligt USB C-uttag.

Sammantaget har EIZO därför utvecklat designen för att klara av både värmen från effektuttaget till USB C-portarna samtidigt som man behåller uniformiteten på ytan för korrekt färg. Här har den nya håldesignen på skärmens baksida en stor roll, och även om man inte ser den vid vanlig användning så verkar den göra sitt jobb med att sprida iväg värmen från panelen – något som annars skulle påverka färgstabiliteten.

Genom att ha inbyggda temperatursensorer i skärmen har EIZO löst detta problem. På så vis kan skärmen hålla koll på temperaturerna på olika platser runt om bakom panelen, vilket gör att en uträkning också kan kompensera för hur eventuella färger och ljusstyrkor kan ändras och kompensera för dessa i realtid. En annan funktion som går att använda sig av är även "digital uniformity equalizer", en funktion som korrigerar för lokala förändringar av färg- och ljusstyrkans visning på olika platser på panelen. 

För omgivningens ljus finns även en medföljande keps, som hos EIZO CG2700S är av magnettyp. På så vis faller detta enkelt på plats utan krångel, något som helt klart underlättar hanteringen av konstruktionen. Dessutom är panelytan matt, vilket i sin tur ser till att reflexerna också minskar, jämfört med en blank skärmyta. Ytan är behaglig att titta på, och gör sitt jobb bra med att dämpa reflexer från omgivningens infallande ljus.

De något mer basala behoven för skärmens justering, så som höjd, lutning och rotering, är även de bland de bättre hos denna skärm. Vanligtvis finns begränsningar i hur man kan justera eller vinkla skärmen, men med CG2700S går det att justera den rätt så exakt gällande höjd (upp till 155mm) eller lutning (mellan 35 grader bakåt och 5 grader framåt) samt rotera 344 grader åt sidorna. För den som exempelvis har ett höj- och sänkbart skrivbord där man justerar skärmen beroende på arbetsställning är detta riktigt bra. Självklart går skärmen också att rotera 90 grader för stående bilder.

Den inbyggda kalibratorn fälls ut och kan kalibrera skärmen även när man arbetar på den.

Snabbjobbad kalibrering

Förutom visning av korrekt färg som är en av de absolut viktigaste egenskaperna för professionella fotografer, så är även tidsåtgången för kalibreringen detta. EIZO CG2700S tar dels max tre minuter på sig att bli färgstabil, alltså från det att skärmen startats till det att man helt och hållet kan lita på färgerna, något som är rätt snabbt. 

Själva kalibreringen går även den snabbt, mellan en till tre minuter beroende på dator, vilket även det får klassas som snabbt. En stor fördel är också att man kan fortsätta arbeta med datorn och skärmen under pågående kalibrering, något som inte alla skärmar klarar av. Det som händer då är att den inbyggda kalibratorn fälls ned från skärmens överkant och läser av färgerna som visas för den, då inom ett dedikerat område, en yta som du alltså inte kan använda för skärmvisning då den under kalibreringen används av kalibratorn.

Det går att ställa in hur och när en kalibrering ska utföras automatiskt.

Absolut lättast är att ställa in i skärmen när den ska kalibrera, exempelvis på natten, vilket innebär att du över huvud taget inte behöver bry dig. En annan bra sak är att kalibreringsdatan sparas i själva skärmen, något som gör att man slipper omkalibrering om man använder olika datorer.

Till hjälp finns EIZO:s programvara Color Navigator 7, som ger en hel del möjligheter till justeringar. Här kan man hantera sin kalibrering efter mål, något som gör att man kan förlita sig på att skärmen faktiskt visar exempelvis Adobe RGB korrekt, eller andra lägen för den som arbetar i andra färgrymder för olika ändamål. För den som också arbetar med olika skärmprofiler så går dessa även att ställa in direkt på skärmen via knapparna.

EIZO CG2700S är riktigt snabb på att kalibrera sig själv.

För den som exempelvis redigerar video finns även möjligheten till indikering av hur färgrymden BT.2020 ser ut i färgrymden BT.709 genom att meddela när färgen går utanför målrymden. En liknande varning går också få via luminansvarningen som säger till när delar av en bild inte kan visas korrekt med valda ljusinställningar. Dessa hjälpmedel kan hjälpa en hel del för den som arbetar under dessa förhållanden och vill ha kontroll på slutresultatet.

 

Exakta färger

Det stora färgomfånget hos skärmen och den avancerade beräkningskraften med 3D-LUT gör också att tonövergångar kan visas i 10 bitars färg. På så vis kan färgerna justeras individuellt, något som ger en jämn gråskala och färgövergångar som blir mjuka. För fotografen spelar dessa övergångar roll, och då måste de också presenteras korrekt. 

Färgrymderna för EIZO CG2700S.

När vi kalibrerat skärmen kan vi därför göra en validering för att se hur väl skärmen presterar sin färgåtergivning jämfört med optimala värden. Här vill man hålla sig under ett värde på "delta E" eller dE, som ligger på eller under 2,0, vilket vanligtvis går att uppnå hos professionella bildskärmar där färghanteringen är viktig. Värden under 2 innebär skillnader i färg som det mänskliga ögat har svårt att uppfatta, och skillnader runt deltavärden på 1 sägs vara omöjligt att se.

Via ColorNavigators testbild kan vi se hur bildskärmen presterar i tonövergångar. Med 16-bitars 3D-LUT och bildsignal i 10 bitar blir övergången jämn.

När vi validerar vår kalibrering hamnar vi på dE-värden under 1, vilket innebär att skärmen lyckas mycket väl med att visa färgerna korrekt, liksom även att uppnå vald färgtemperatur och ljusstyrka med valda målinställningar. I ett mörkt rum går det att se ljusinsläpp från panelen, som främst visar sig i de fyra hörnen med en något uppljusad svärta jämfört med övriga delar av skärmytan. Egentligen stör det inte alls eftersom man nära på aldrig tittar på en helt svart skärm i ett mörkt rum på detta vis, och heller inte påverkar skärmens prestanda gällande uniformiteten.

Själva bilden är annars klar och skarp hos CG2700S, och det finns även möjligheter att göra diverse ändringar av både själva bilden och andra skärminställningar som ingång, via skärmens knappar. 

 

Olika färglägen och inställningar kan sparas, justeras och väljas i ColorNavigator-programmet.

Slutsats

Att uppnå korrekt färgåtergivning är inte helt enkelt, framförallt inte i en bildskärm. Mycket hänger på skärmens panel, hur den återger färg och ljus och vilken karaktär som just den skärmen och panelen har. Men som tur är så slipper den professionella fotografen eller filmaren som gradar sin film att tänka på detta – och det är exakt detta som är styrkan hos EIZO CG2700S. För den som arbetar med exempelvis grading av 4K-film finns tidigare nämnda CG2700X, med 4K UHD-upplösningen på 3840x2160 med en ljusstyrka på 500 nits.

Genom snabb och exakt kalibrering med den inbyggda kalibratorn är det bara att släppa färghanteringen och låta skärmen göra jobbet, och CG2700S gör det dessutom bra med alla sina tekniker för korrekt färg och korrekt bild, och gör det dessutom mycket snabbt. För den som är oinvigd i konceptet med färg löser också skärmen i kombination med Color Navigator problemen med färgrymder, vilket gör att du kan koncentrera dig på ditt skapande och din redigering.

 

 

Samtidigt finns alla möjligheter för den avancerade användaren som vill ha totalt kontroll över färger, färgprofiler och kalibreringsresultat, exempelvis för proofing mot tryck.

Som extra plus hos denna modell får du även möjligheten att koppla upp modern hårdvara för både nätverksanslutning, laddning av bärbar dator och färre kablar på ditt skrivbord. Dessutom kan all kringutrustning gå genom skärmen som då fungerar som en extra kopplingshubb för dina USB-enheter.

De övergripande intrycken av CG2700S är att EIZO skapat en kvalitativ och färgsäker skärm som passar perfekt för den professionella fotografen som lägger stor vikt vid korrekt färgåtergivning, samtidigt som underhållet blir minimalt. Genom att gör en setup en gång kan skärmen själv kalibrera sig, något som sparar både tid och krångel. Skärmen är också välbyggd och kvalitativt utformad med en hel drös funktionalitet, något som också bidrar till utmärkelsen "toppklass".

Specifikationer

 Storlek 27 tum
Pris Ca 25 000 kr
 Upplösning 2560 x 1440 (16:9)
 Panel IPS
 Pixeltäthet 109 ppi
 Maximal ljusstyrka 400 cd/m2
 Kontrastförhållande 1600:1
 Responstid 19 ms (grå-till-grå)
 Färgomfång Adobe RGB: 99%, DCI-P3: 98%
 Ingångar USB Type-C (USB PD, DisplayPort Alt Mode, HDCP 2.3), DisplayPort (HDCP 2.3), HDMI (Deep Color, HDCP 2.3), USB 3.1 Gen 1: Type-B, 2xUSB 3.1 Gen 1: Type-A, 2xUSB 2.0, Ethernet
 HDR Gamma HLG, PQ
 Storlek 638 x 415,9 – 570,9 x 245 mm
 Vikt 9,4 kg (med fot)