Kamera & Bild testar

TEST: Fujifilm GFX 100S – den bästa hittills har blivit mer kompakt

För runt två år sedan testade vi Fujifilms mellanformatskamera GFX 100 – och konstaterade att det då var en riktig vinnarkamera. Nu släpps dess teknik i ett nytt kompaktare skal – och kameran har blivit både smidigare och bättre.

Trots sin storlek och sitt integrerade vertikalgrepp levererade mellanformatskameran GFX 100 ett bestående intryck hos oss när vi testade den. Även om den vägde 1,2 kilo så var det inte avsevärt långt kvar för andra professionella kamerahus i fullformatsklassen att nå samma vikt.

Vikten är nu lägre hos uppföljaren GFX 100S med sina 900 gram, även om den är mycket kompaktare byggd – men med samma teknik fast mindre enheter för slutare och bildstabilisering. I stort kan man därför säga att man tagit GFX 100 och kört den genom samma förändring som vi såg mellan GFX 50R och GFX 50S. Sensorn är densamma på 102 megapixel liksom många av de fina funktionerna.

Men det vi förlorar på vägen här är det inbyggda vertikalgreppet som innehåller två batterier, och därför får nöja oss med ett. Också sökaren har fått en något lägre upplösning med en minskning från 5,76 miljoner bildpunkter hos GFX 100 till 3,69 miljoner hos GFX 100S – som här dessutom är inbyggd.

Designändringar

I blandningen mellan GFX50S och GFX 100 har även ergonomi och design ändrats en del. Inställningshjulen för ISO och slutartid finns inte, utan visas på toppskärmen, medan vänstersidan fått ett programvalshjul med hela 6 C-lägen för egna förinställningar – vilket visar sig vara mycket användbart.

Baksidan känner vi igen, även om GFX 100S sitter något mer slimmat i handen jämfört med den rätt stora GFX 100. Greppet blir därför lagom och stabilt, samt har en liten utbuktning att trycka tummen mot.

Knapparna känner vi också igen, med en joystick som fått en förbättrad struktur för att justera bland annat fokuspunkt och navigera med i menyn, medan knapparna sitter på rad på höger sida om skärmen. Upplägget är finfint, och det enda jag egentligen har att anmärka på är AF-ON-knappen som inte alls fått den känsla som behövs för att veta om knappen faktiskt är intryckt eller inte. Den är helt enkelt för stum, vilket tar ett tag att vänja sig vid.

Men det som Fujifilm verkligen har lyckats med är att ta ned det avancerade intryck som GFX 100 gav, och skapat en design som känns bra på många vis, utan att vara svår. Detta kan göra att kameran helt enkelt tilltalar fler.

Möjlighet till 400 megapixel

Den nya kompakta designen gick delvis att använda genom en omarbetning av den inbyggda bildstabiliseringen, som på GFX 100S arbetar på ned till 6 steg, vilket var motsvarande 5,5 steg hos GFX 100. Funktionen är mycket användbar och bra, och imponerande att använda på en mellanformatskamera – där den också behövs på grund av sensorns uppbyggnad.

Dessutom ges också möjligheten till att ta bilder med stativ i hela 400 megapixel, genom så kallad sensorshift. Bilden som tas byggs upp genom att sätta samman 16 bilder i råformat till en bildfil, där resultatet blir både bättre skärpa, högre dynamiskt omfång och bättre färgåtergivning. Bara detta är en fantastisk möjlighet för de som behöver hög upplösning på de stillastående motiv de fotograferar, och processen är mycket enkel.

Eget gånger sex. Många gånger brukar vi nämna att man kan göra kameran till sin egen genom att skräddarsy olika inställningar i detalj. Hos GFX 100S finns möjligheten till hela 6 olika C-lägen, vilket innebär att du kan justera funktionaliteten för olika fotograferings-situationer på ett smart vis. Här syns även knapp-reglaget för att snabbt växla mellan video och stillbild.

Första gången jag testade det högupplösta multishot-läget hade jag inget stativ. Men här kom också fördelen fram med bildskärmen som går att vinkla åt tre håll, vilket gör att det går att placera kameran på marken eller en sten för att fotografera från låga vinklar. Bildskärmen är för övrigt mycket bra.

Som tidigare nämnts har sökaren fått en lägre upplösning, och även om jag inte tänker på det vid normal användning så märker man skillnaden när man jämför bildskärpan bredvid varandra, samtidigt.

Bildstabilisering. Bildstabiliseringen hos GFX 100S är rikitgt bra, och hjälper dig på traven i svagt ljus när du fotograferar på frihand. 1/100 S • F/2,8 • ISO 2500

Autofokus

Här får vi precis som med GFX 50R/S/100 resonera kring två olika nivåer. När jag testat de tre tidigare GFX-modellerna har jag imponerats över hur snabb autofokusen faktiskt fungerar hos dessa kameror, och hos GFX 100S är det samma sak: för att vara en mellanformatskamera med så pass hög upplösning och den sensorn som kameran har, så upplever jag kameran som mycket snabb. Både autofokus och hanteringen hos kameran är snabb, vilket helt enkelt gör den tillförlitlig – samt att den kan ta bilder i fem bilder per sekund. Däremot finns lägen när den letar fokus, tar lite längre tid på sig och jagar – men det är inte ofta.

Å andra sidan är det svårt att jämföra autofokusen hos en mellanformatskamera med den extremt snabba autofokusen hos en fullformatskamera – det lever den inte upp till. Däremot har GFX 100S fina möjligheter att leverera skarpa bilder tagna med ögonigenkänning, och här imponerar verkligen kameran. Följande autofokus för objekt som rör sig snabbt är däremot över lag inte ett helt vinnande koncept, framförallt inte med de följande autofokus-hastigheter vi är vara vid i dag. Men, antagligen är det också få fotografer som får för sig att fotografera sport med GFX 100S.

Den höga upplösningen gör att man lätt kan skapa bildutsnitt från originalfilen.
Utsnitt från bilden ovan.

Extrem bildkvalitet

Precis som GFX 100 har 100S fått finfina video-specifikationer på 4K-film upp till 400 megabit. Möjligheterna ökar också ytterligare med extern inspelare för ProRes RAW i 12 bitar via HDMI-kontakten, eller upp till 10 bitar i 4:2:2-format med F-Log-funktion.

Också funktionaliteten är i nivå med GFX 100 när det gäller film, vilket innebär att GFX 100S tydligt är en stillbildskamera med möjlighet att filma – även resultatet blir bra även för video – mycket på grund av videokvaliteten och känslan man kan uppnå med formatet och objektiven för GFX-systemet – snarare än hur hanteringen för video fungerar. Också rolling shutter känns kontrollerad.

Precis som hos GFX 100 (och många andra Fujifilm-kameror) är JPG-bilderna direkt ur kameran mycket väl avvägda när det gäller brusreducering och färgåtergivning. Kameran har även fått det nya läget »Nostalgic Neg«, en förinställning för bildbehandlingen som ger en något mjukare tonalitet med ökad färgmättnad.

Grym bildkvalitet. Råformat, JPG och multishot – ja, GFX 100S levererar bildkvalitet i toppklass – och är mer kompakt än GFX 100 – perfekt för skogen.1/200 S • F/4 • ISO 800

Men för att utnyttja sensorn fullt ut är det så klart råformat som gäller, och ger ett fint dynamiskt omfång och fantastisk skärpa – det är helt enkelt svårt att inte imponeras.

Däremot skulle ett val för filer i råformat med lägre upplösning vara något att utveckla i kameran, för den som ibland inte vill arbeta med onödigt stora filer.

fujifilm gfx 100s

Typ

System

Cirkapris

66 000 kronor

Sensor

43,8 x 32,9 mm

Upplösning

102 megapixel(11648 x 8736)

ISO

50–102 400

Skärm

3,2 tum(2 360 00 bildpunkter), vridbar i två led, pekskärm

Serietagning

Ca 5 bilder/s 

Filmning

4K/30p

Minneskort

2xSD (UHS-II)

Inbyggd blixt

Nej

Hörlursuttag

Ja

Mikrofoningång

Ja

Wifi

Ja

Mått

150 x 104 x 87 mm

Vikt

900 gram (med batteri)

Slutsats

Fujifilm har gjort det igen, och kört sin vinnare GFX 100 genom trollerilådan – och ut kom GFX 100S, en lättare och kompaktare version med nära på samma innehåll. Egentligen var GFX 100 inte onödigt stor, men krävde ändå en del invänjning – en process som går mycket snabbare med GFX 100S, som alltså upplevs som en helt annan kamera eftersom vertikalgreppet inte är med – och designen mer påminner om GFX 50S.

Det här tror jag också är positivt för Fujifilm, att närma sig en testad och gångbar kameradesign, där GFX 100 får sägas vara mer designfuturistiskt byggd. Omgörningen har också förbättrat ergonomin, och gjort kameran än skönare att hantera.

Den extremt fina bildkvaliteten och alla funktioner som finns hos kameran, bland annat den finfina inbyggda bildstabiliseringen, möjligheten till bilder i 400 megapixel, stort dynamiskt omfång och riktigt bra brusförhållande – gör att kameran presterar exakt likadant som GFX 100.

Dynamiskt omfång. Sensorn är samma som GFX 100, vilket ger ett riktigt bra dynamiskt omfång, med möjlighet att få fram information i högdagrarna.1/640 S • F/7,1 • ISO 400

Autofokusen är pålitlig, hyfsat snabb och funktioner som ansikts- och ögonigenkänning fungerar bra, med 425 valbara fokuspunkter och möjlighet till snabba eget sparade inställningar i de olika C-knapparna. Kameran övertygar också med sin snabbhet, liksom de funktioner den har för video.

Fördelen är det kompaktare formatet, den lättare vikten, och det lägre priset du får betala för GFX 100S jämfört med GFX 100. Jämför vi prisbilden mellan vad GFX 100S ger mot andra motsvarande kameror i mellanformatsklassen, blir resultatet att GFX 100S är mycket kamera för pengarna. Detta innebär att vi ger kameran utmärkelsen »bra köp«, inom sitt segment.

Vare sig du är lanskapsfotograf, bröllopsfotograf eller arbetar med porträtt, så levererar GFX 100S grymma bilder gång på gång. Den är fylld med inställningsmöjligheter och spännande teknik, vilket också gör den till en rolig kamera att använda – med många användningsområden.

Totalbetyget summeras till »toppklass« för Fujifilm GFX 100S, som bygger på att kameran imponerar på oss på många plan – och att Fujifilm dessutom gjort förbättringar mot toppklassade GFX 100.

Betyg

Handhavande: 85

Snabbhet: 77

Byggkvalitet: 85

Mångsidighet: 66

Funktioner: 82

TOTALT: 95