Kamera & Bild testar

Test: Nikon Z5 – vinnande instegskamera i spegellöst fullformat

Inte någon kamera för snabba sportsekvenser – men väl en kompetent kamera som gör den till Nikons bästa allroundkameror för sitt pris – funktionerna, bildkvaliteten och handhavandet är riktigt fint – och gör att du kan satsa på din hobby.

Det spegellösa Z-systemet har nu fått sig en riktigt prisvärd kamera med finfina egenskaper för den som vill ta steget in i den spegellösa fullformatsvärlden. På många sätt påminner Z5 om de första Z-modellerna – främst då Z6, men med något mer bantade egenskaper.

Precis som hos Z6 har Z5 inbyggd bildstabilisering i upp till fem steg, en sensor på 24,3 megapixel, även om den inte har samma BSI-teknik, som ger en fördel vid fotografering i svagt ljus vid hög känslighet. Däremot har kameran utrustats med Expeed 6, samma bildprocessor som finns i Z6, Z7 och proffskameran D6. Det är alltså mycket teknik i kameran – som dessutom är skapad av i magnesiumlegering och har vädertätning för att hålla en hög kvalitetsnivå.

Enklare design

Tittar man på designen hos Z5 så är det mycket svårt att se skillnaden mot de tidigare modellerna Z6 och Z7, i varje fall på baksidan. Knapparna och upplägget är exakt likadant, och det är en bra sak – handhavandet och egenskaperna hos Z6 var riktigt finfin, med riktigt skönt grepp för handen, bra tillgång till knapparna och reglage som var genomtänkta och fungerade väl för sitt syfte. Det följer helt enkelt Nikons koncept utan större ändringar.

Det som däremot ändrats, och som är en av de bantningar som gjorts hos Z5 mot Z6, är ovansidan. Här har den praktiska skärmen som visar status på inställningar och val försvunnit, medan programvalsratten också bytt sida och saknar låsfunktion hos Z5. Inget att gråta över, i varje fall inte om man är van vid Nikon – inställningarna ser man ju på bildskärmen eller i den digitala sökaren, och det är också oftast där man tittar när man tar bilder, såvida inte det är ett snabbt händelseförlopp – men då är antagligen Z5 ändå inte rätt kamera, något som jag återkommer till.

Men även om snabbhet inte är allt, så kan smidigheten hos Z5 vara en riktig vinnare – jag gillar formatet, formfaktorn och möjligheten att kameran kan bli så liten den faktiskt blir, tillsammans med kitobjektivet 24–50mm f/4–6,3. Som allroundobjektiv fungerar det alldeles utmärkt, och dessutom blir det inte många centimeter när det är ihopdraget, trots att det presterar riktigt finfint. Likheterna är därför stora med Nikons ännu enklare spegellösa Z50, vars sensor är av det mindre DX-formatet. Den kameran är också mycket kompakt, men ännu enklare till hanteringen.

Funktionsfylld – och nedbantad

Nikon fick stå ut med en hel del stryk när de lanserade Z6 och Z7 för att de endast gett kamerorna en kortplats av XQD-typ, i stället för två. Bröllopsfotografer tyckte det var en miss att inte få den extra backup-möjligheten som två kortplatser hos Z7 skulle ge, medan filmare tyckte ungefär likadant. Nikon å andra sidan försvarade sig med att XQD-korten var robustare och mer hållbara, medan värmeutvecklingen hos två XQD-kortplatser skulle ge en större kamera.

Z5 har däremot fått två kortplatser, men denna gång av den långsammare SD-korttypen (även om det är det snabbare UHS-II), som alltså inte ger samma värmeutveckling som XQD. Dessutom är komponenterna billigare, kamerahuset kan hållas mer kompakt och många fotografer som är intresserade av att ta klivet in i det spegellösa fullformatet har antagligen redan SD-kort – och slipper ta en hyfsad extrakostnad för de dyrare XQD-korten när kameran ändå inte helt utnyttjar dess snabbhet.

Snabb – och långsam

Bildprocessorn Expeed 6 gör nog en del av upplevelsen hos Z5 – den känns nämligen rapp och snabb i handhavandet, och växlar snabbt mellan stillbilds- och videoläget, samtidigt som bildbläddring och annat flyter på riktigt bra. Här känns det inte alls att Nikon bantat kameran mot de övre modellerna.

Z5 klarar av att snabbt hitta ansikten och ögon att fokusera på, för stillbilder – men inte video. 1/1250 s, f/6,3, ISO 250 vid 50mm

Samma sak gäller för autofokusen – kameran har samma hybridautofokus med 273 AF-punkter som täcker runt 90 procent av bildytan, och fungerar riktigt snabbt och bra, även i svagt ljus. Den känns helt enkelt pålitlig, och hittar dessutom både ansikten och ögon snabbt vid stillbildsfotografering. Med en ruta som kommer upp över ansiktet kan man även, om man slagit på funktionen, få mindre kvadrater med pilar för ögonen för att kunna växla mellan en persons ögon. Ögonidentifierande autofokus går däremot inte att använda vid filmning, vilket är synd. Däremot så är det smidigt och enkelt att använda pekskärmen vid filmning för att ändra fokus om man inte använder sig av följande autofokus. Men det går så klart också att initiera vanlig objektsföljning genom att placera AF-rutan och trycka OK för att spåra ett objekt, något som också är en bra funktion att använda om man fotograferar något som rör sig på ett eller annat vis.

Det är inte förrän man kommer till seriebildstagningen som man inser att Z5 har begränsningar: Z5 tar bildserier i upp till 4,5 bilder per sekund, medan exempelvis Z6 kan ta upp till 12 bilder per sekund, Z6 II 14. Detta gör så klart att Z5 inte lämpar sig speciellt för snabba sekvenser som sport, även om autofokusen gör ett riktigt bra jobb.

Bildkvaliteten hos Nikon Z5 är riktigt bra, med skarpa och naturtrogna färger. 1/200 s, f/4, ISO 180 vid 24mm

Härlig sökare, bra skärm, bra video

Den elektroniska sökaren med 3,69 miljoner bildpunkter känns riktigt skarp och snabb, och är för övrigt även den samma som hos Z6. Ljusheten går att ställa in i 11 nivåer eller auto, och bildkvaliteten är riktigt detaljerad och fin, med lugn uppdateringsfrekvens för ögat att titta. Eftersom kamerahuset har inbyggd bildstabilisering så syns även den stabiliserade bilden direkt i sökaren (eller på skärmen) vilket gör det ännu enklare att få en tydlig bild.

Pekskärmen på 3,2 tum är bra, men har minskats i upplösning något från Z6, från 2,1 miljoner bildpunkter till 1,04.

Video i 4K – men inte som Z6

Apropå video så är Z5 inte helt i nivå med den annars videoinriktade Z6 som Z5 fått ärva så mycket från. Här har Nikon bantat ned funktionerna en hel del, möjligen för att inte konkurrera för mycket med Z6/Z6 II, genom att ta bort proffsfunktionerna för råformat, 10-bitars 4:2:2 N-Log över HDMI och obskuren 4K. Vet du inte vad det betyder så spelar det absolut ingen roll, men för den som ändå tänker filma i 4K så kan det vara värt att veta att beskärningen på 1,7x vid video i 4K ändrar utsnittet där exempelvis brännvidden 24mm i stillbild ger mindre vidvinkel för film i 4K, som istället blir runt 40mm.

Därmed inte sagt att video är något som Z5 inte kan hantera – tvärtom. Även om egenskaperna hos kameran inte är direkt videocentrerade så finns alla möjligheter till riktigt fina videofilmer – även om kontrollen inte är lika hög som hos Z6.

Den inbyggda bildstabiliseringen vid video som också går att slå på eller av, eller använda i sportläge för panoreringar, fungerar riktigt bra. Det blir exempelvis stor skillnad på att titta på ett stabiliserat klipp eller inte.

Tillsammans med kitobjektivet Nikkor Z 24–50mm f/4–6,3 får man en riktigt kompakt kamera med en finfin optik – perfekt för utflykten eller resan där man vill hålla vikten nere och klarar sig med ljusstyrkan f/4. 1/200 s, f/4, ISO 400 med kitobjektiv

Bildkvalitet

Kvaliteten på bilderna från Nikon Z5 är riktigt bra, och presterar i klass med den mer avancerade Z6. En viss skillnad som kan märkas syns enbart vid högre ISO-känslighet, där den mer moderna tekniken hos sensorn hos Z6 ger ett mer kontrollerat brus. Men att fotografera med moderna kameror på 6400 ISO är i dag inga problem.

Skärpa, färger och naturtrogenhet är precis som vanligt hos Nikon-kameror med väl justerade JPG-inställningar och fina möjligheter till efterbehandling i råformat med bra resultat vid exempelvis uppljusning av mörka partier, mycket tack vare ett bra dynamiskt omfång.

Videokvaliteten är också riktigt skarp och fin, framförallt på 4K, även om en del rolling shutter uppstår vid snabba panoreringar. Ytterligare något bättre videokvalitet hade man fått vid nedskalning av hela sensorns bild, alltså utan 1,7x-beskärningen precis som hos Z6, även om Z5 helt klart ger ett bra resultat direkt ur kameran. 1080p-läget ger också bra videokvalitet, inget snack om saken.

Nikon Z5

Typ

System

Cirkapris

17 000 kronor

Sensor

35,9 x 23,9 mm

Upplösning

24,2 megapixel(6016 x 4016)

ISO

100–51 200(Utökat: 50–102 400)

Skärm

3,2 tum (1 040 000 bildpunkter), vridbar i ett led, pekskärm

Serietagning

Ca 4,5 bilder/s

Filmning

4K/30p

Minneskort

SD

Inbyggd blixt

Nej

Hörlursuttag

Ja

Mikrofoningång

Ja

Wifi

Ja

Mått

134 x 100 x 70 mm

Vikt

675 gram

Slutsats

Nikon satsade på att skapa en värdig spegellös instegskamera i fullformat till deras Z-system. Detta har de lyckats mycket bra med, och framförallt så har Z5 fina egenskaper för fotografen att växa i, med mycket att utforska, samtidigt som det också märks att nivån är ett steg uppåt jämfört med instegsmodeller i det klassiska DSLR-segmentet.

Nikon har pressat priset på delar som känns vettiga att just pressa priset på, och även om kameran inte kommer med någon direkt ny teknik så har den ändå presenterats i ett kamerahus som nu är nåbart för de som på allvar vill satsa på sin hobby och ta steget till den större sensorn. Det lägre priset man får betala visar sig kanske främst i den långsammare seriebildstagningen, vilket gör att den som tänkt fotografera saker som rör sig snabbt antagligen vill få ut mer än 4,5 bilder per sekund.

Å andra sidan är Nikon Z5 en riktigt fin allroundkamera, fylld av både rolig, intressant och användbar teknik. Den går även att ladda via USB-uttaget.

Betyg

Handhavande: 65

Snabbhet: 56

Byggkvalitet: 66

Mångsidighet: 61

Funktioner: 64

TOTALT: 71