Kamera & Bild testar

TEST: Sony A7R V – Riktigt bra har blivit bättre & snabbare

Hög upplösning och extremt bra detaljåtergivning tillsammans med finfin autofokus och flera andra uppdateringar mot föregångaren, gör A7R V till en vinnande kamera.

Designen är slående lik den vi hittar hos Sony A7R IV, alltså föregångaren, men har ändå en touch av A7S III i sig. Bland annat hittar vi kontroller och reglage som är som A7R IV med knappar, joystick och reglage, med en liten skillnad att A7R V fått en dedikerad röd videoknapp på ovansidan – precis som hos A7S III.

Det slår mig även att den nya kameran blivit något tjockare än A7R IV, och mer som A7S III, något som så klart beror på videoegenskaperna och möjligheten att spela in i 8K/25p, något som gör att värmen måste kunna ledas bort.

Annars är ett nytt tillägg reglaget som är integrerat i undre delen av programvalsratten, men möjlighet att vrida med fingret för att välja video eller stillbild, något som tidigare gjorts på själva programvalsratten. Föredelen är då att man kan vara i exempelvis video samtidigt som man väljer program som M, S, A eller P.

Det enda kluriga med denna lösning är som det brukar vara med Sony – det är pilligt och små knappar, och svårt att få till med handskar. Snygg lösning som också löser ett problem alltså, men också bidrar till än en mer detaljerad design.

Ny bildskärmskonstruktion

Bildskärmen på baksidan har fått sig en förbättring samtidigt som den ändå är stabil. En extra led har lagts till, vilket ger möjlighet till en extra tiltning och därför också möjlighet till fler vinklar för just skärmen. Sony har själva kallat detta för vari-angle, och nu läggs alltså en vanlig tilt till denna rörlighet, som då blir fyra axlar.

Nytt menysystem har fått mer färger och förenklat visuellt uttryck som dessutom är lättare att använda med pekskärm.
Nytt menysystem har fått mer färger och förenklat visuellt uttryck som dessutom är lättare att använda med pekskärm.
Bildskärmen har fått sig en förbättring samtidigt som den ändå är stabil. En extra led har lagts till, vilket ger möjlighet till en extra tiltning och därför också möjlighet till fler vinklar för just skärmen.
Bildskärmen har fått sig en förbättring samtidigt som den ändå är stabil. En extra led har lagts till, vilket ger möjlighet till en extra tiltning och därför också möjlighet till fler vinklar för just skärmen.

Jag tycker skärmen fungerar fint, och att lösningen helt klart är en förbättring mot tidigare där man i vissa lägen känt sig låst, men samtidigt inger konstruktionen en stabilitet och det känns som en solid lösning som håller kvalitet.

Vilken kamera är vilken? Likheterna är slående. Från vänster: A7S III, A7R IV, A7R V.
Vilken kamera är vilken? Likheterna är slående. Från vänster: A7S III, A7R IV, A7R V.

Den elektroniska sökaren på 9,44 miljoner bildpunkter är en förbättring mot tidigare 5,76 miljoner och alltså samma som hos den dyarare Sony A1 – något som är svårt att värdera i siffror, men när jag tittar i sökaren ser jag en riktigt bra bild som är både lugn och skön för ögat samtidigt som den håller finfin bildskärpa och kvalitet.

Också menysystemet har fått sig en rejäl uppfräschning, med ny visuell färg som gör att man lättare hittar, samtidigt som indelningen också är mer pekvänlig för skärmen med rutor för exempelvis inställningar av AF-inställmningar. Detta ger ett mer grafiskt hanterbart menysystem som helt enkelt blir lättare att använda, vilket har ett stort värde för snabbheten. Äntligen, säger jag, som länge menat att det var läge att springa ifrån den radbaserade textmassa som kändes trögjobbad på tidigare kameror.

Kameran är riktigt bra på att hitta personer, ansikten och ögon.
Kameran är riktigt bra på att hitta personer, ansikten och ögon.

Autofokus med nya AI-funktioner

Att använda maskininlärning och AI för autofokus och igenkänning är inget nytt, och Sony fortsätter att utveckla sina idéer för att skapa en ännu snabbare AF-hantering med hjälp av AI. Den främsta fördelen är igenkänning av objektiv och möjligheten att inkludera exermpelvis insekter och flera fordon. Själv går jag inte helt igång på detta, men väl tankarna kring den mer uppsnabbade AF-prestandan.

Jag hade möjlighet att testa Sony A7R V samtidigt som jag hade en A7R IV, något som gör att man snabbt märkte av skillnaden jämfört med den hos den nu tre år gamla A7R IV. Jag tycker att autofokusen känns rappare och säkrare, och det är så klart positivt. Det som är en stor fördel är hur autofokusen bibehåller fokus på sitt objekt, lite som att den klarar av när den eller det man fotograferar vrider på sig, samt är säkrare på att följa rätt utan egna utsvävningar.

Dessutom går det att fotografera i upp till 10 bilder per sekund med den mekaniska slutaren och full ljusmätning och objektföljning (eller 8 bps med liveview) vilket också bidrar till känslan av snabbhet.

Kameran har även focus bracketing för stackning av bilder, full time direct manual focus.

Skärmdump från 8K-video.
Skärmdump från 8K-video.

Finfin video i 8K

Sony A7R V tar nu hoppat upp till 8K/25p i XAVC HS, från tidigare högsta specifikation 4K/30p, med möjlighet att spela in i översamplad 4K från 6,2K utan pixelbinning. Kameran har också möjlighet till 10-bitars 4:2:2. Men den största fördelen är möjligheten att använda Sonys realtidstracking, något som möjliggörs via den dedikerade AF-processorn. Att använda autofokusen vid filmning är alltså lekande lätt.

Med menyval för focus-breathing går det också att kompensera för justering av utsnittet och brännvidden vid justering av fokus genom att slå på funktionen, vilket är en enkel lösning för de som kräver detta. Dessutom finns ett läge för stabilisering när man som filmare rör sig mycket, "active mode", något som beskär videon något, och tyvärr inte fungerar för XAVC HS 8K eller video i 120p.

I mitten ser vi A7R V med sitt nya reglage på undre delen av programvalsratten. I ordning: A7S III, A7R V, A7R IV.
I mitten ser vi A7R V med sitt nya reglage på undre delen av programvalsratten. I ordning: A7S III, A7R V, A7R IV.

Men funktionen dämpar ändå en del skakningar vilket gör att den fyller sitt syfte, även om man så klart alltid vill att den ska kompensera mer om man exempelvis går och filmar. Effekten beror så klart också på val av brännvidd.

Det vi ser är att bildkvaliteten för video är riktigt skarp och fin, detaljerad och väl återgiven. Det finns även stora möjligheter till efterbehandling av materialet, vilket gör att Sony A7R V ändå passar fint för video – något Sony själva också vill trycka på genom att de nu har den dedikerade video-knappen på ovansidan.

I 8K-läget ser vi en del rolling shutter, liksom även det översamplade 6,2K-läget. För 4K ser det bättre ut, framförallt i beskuret läge. I övrigt tycker jag att kameran presterar riktigt bra när det gäller bildkvalitet och skärpa i alla videolägen.

Nya smarta funktioner

Äntligen har Sony fixat möjligheten att spara bilder i förlustfritt råformat och val av upplösning på bilder i just råformat. Det går för övrigt att ta upp till 583 bilder i komprimerat råformat i serie i snabb hastighet med CFexpress-kort, något som blir endast en tiondel med SD-kort. Dessutom finns flera val för bildkvalitet, möjlighet att spara i HEIF-formatet för högre kompression. Detta har länge efterfrågats för att kunna få till en bättre hantering direkt i kameran, och underlättar en hel del för vissa fotografer.

Multishift-funktionen för att ta 16 bilder och komponera ihop dessa till 240,8 megapixelsbilder finns i A7R V precis som hos föregångaren. Funktionen för att justera pixlarna skapar den högre upplösningen, och tillsammans med möjligheten att kompensera för saker som rör sig i bilden förbätttrar nu också användningsområdet ytterligare ett steg.

Från nedan: Sony A7S III, A7R V och A7R IV.
Från nedan: Sony A7S III, A7R V och A7R IV.

Slutsats

Man kan summera nya Sony A7R V med att det är en värdig uppdatering mot föregångaren A7R IV, trots att upplösningen är densamma mellan de två versionerna. Hanteringen i menysystemet är enklare, autofokusen känns både snabb och säker, men framförallt smartare i situationer där man följer exempelvis personer som befinner sig i olika vinklar.

Den nya sökaren är ett stort lyft, vars högre upplösning gör att omgivningen ser än mer verklig ut genom sökaren. Även bildskärmen är ett lyft mot innan. Dessutom är hanteringen och snabbheten påtaglig i flera delar av kameran, så som seriebildstagning och buffring, liksom möjligheten att anväda både SD-kort och de snabbare CFexpress-korten.

Video i 8K är kanske inte ett måste för många, men även här har Sony gjort ett bra jobb, med hög bildkvalitet, relativt många inställningsmöjligheter och val för att både beskära och filma översamplat i underliggande format.

För den som redan har en A7R IV och vill jämföra, eller den som är ute efter en snabb och kompetent högupplöst kamera, är det främst just snabbheten med autofokusen och det utvecklade följande AF-systemet som är den stora skillnaden. Men alla nya små förbättringar bidrar dessa till ett totalt sett bättre och snabbare system. Är detta vikitgt för dig, liksom möjligheten att filma i 8K, kan Sony A7R V vara värt att kolla närmare på.

Alla funktioner håller hög kvalitet och vi tilldelar därför kameran utmärkelsen "toppklass".

Specifikationer

TypSystem
Cirkapris52 000 kronor
SensorFullformat
Upplösning61 megapixlar
ISO50-102 400
Skärm3,2", 2,1 miljoner bildpunkter, pekskärm 
Serietagning10 bilder per sekund (med mekaniskt slutare)
Filmningupp till 8K/25p, 4K/60p
Minneskort2xCFexpress/SD
Inbyggd blixtNej
HörlursuttagJa
MikrofoningångJa
WifiJa
Mått131,3 x 96,9 x 82,4 mm
Vikt723 g

Betyg

Från och med 2023 har betygssystemet gjorts om till att innefatta betyg mellan 1–5 där 5 är det högsta betyget.

Handhavande: 4

Snabbhet: 4

Byggkvalitet:4

Mångsidighet: 4

Funktioner: 4

TOTALT: 4